اختلافات بر سر وین 6 هنوز حل نشده و روی میز است / ما چیزی کمتر از برجام قبول نداریم

ساعت: 20:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791355

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین با بیان اینکه موضوعات بحث برانگیز شش دور قبلی مذاکرات در وین همچنان حل نشده و روی میز است، گفت: ایران چیزی کمتر از برجام را نخواهد پذیرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با گروه 1+5، اظهارات یک مقام اروپایی مبنی بر وجود 8 پرونده مفتوح و اختلاف در پروژه قبلی را بررسی می کند و در پاسخ به این سوال که اختلافات فعلی در مذاکرات وجود دارد. وضعیت فعلی وین چگونه است؟ وی گفت: در پروژه ای که حاصل مذاکرات وین 6 و پس از 6 دور مذاکره است، اختلافاتی بین کشورها وجود داشت که باید در سطح بالایی حل می شد و هنوز در سطح بالایی حل نشده است. میز.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در مذاکراتی که از 9 آذرماه آغاز شد، نظرات خود را در مورد موضوعات مختلف مذاکرات از جمله رفع تحریم ها، اقدامات هسته ای، بازرسی ها و تضمین ها و موارد دیگر بیان کردیم. برخی از این موضوعات در مذاکراتی که طی چند روز گذشته انجام شده مورد قبول طرف مقابل قرار گرفته و برخی نیز مورد قبول طرف مقابل قرار نگرفته است.

به گزارش فارس، وی در گفت وگو با پرس تی وی گفت: چند موضوع دیگر به عنوان موضوعات کلیدی خواهیم داشت و مجموعه ای از این موضوعات که شاید زیاد نباشد، محور اصلی گفتگوهای جدی در سطح ارشد خواهد بود. مذاکره کنندگان.” ایران و کشورهای 1+5 را تشکیل می دهد.

* با توجه به رویکرد جدید آمریکایی ها

حفاری درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه در مذاکرات قبلی به صراحت اعلام کرده اند که همه تحریم ها و … را رفع نمی کنند و در پاسخ به این سوال که چقدر به پایان مذاکرات خوش بین هستید؟ وی گفت: ما رفتار آمریکایی ها را در این دور از مذاکرات پیش داوری نخواهیم کرد. ما مشتاقانه منتظریم تا رویکرد جدید آنها را در این دور از مذاکرات ببینیم و بر اساس این رویکرد جدید قضاوت کنیم.

* قطعا چیزی کمتر از برجام را نمی پذیریم

مذاکره کننده ارشد کشورمان درباره خط قرمز تیم مذاکره کننده ایران گفت: ما خط قرمزی بر اساس منطق داریم و این خط قرمز این است که بین دو کشور نقطه مشترکی داریم. ما توافقی (برجام) داریم که در سال 2015 بین ایران و 1+5 نهایی شد و چند سال بعد آمریکا از آن خارج شد و اکنون آمریکا می خواهد به آن توافق بازگردد.

وی گفت: این توافق نقطه مشترک دو طرف است و قطعا چیزی کمتر از این توافق را نخواهیم پذیرفت و قطعا خط قرمزی برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و منطق روشنی وجود دارد که برای جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص است. طرف دیگر.”

گفتنی است، دور هفتم مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) از روز دوشنبه 8 آذرماه با تشکیل جلسه افتتاحیه کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل و تشکیل کارگروه رفع تحریم ها آغاز شد و سرانجام روز چهارشنبه روز چهارشنبه به توافق رسید. شامگاه 13 آذر، هیئت ایرانی به سرپرستی علی باقری معاون وزیر امور خارجه دو سند از جمله لغو تحریم ها و مسائل هسته ای را به طرف مقابل ارائه کرد. در پی درخواست طرف اروپایی برای رایزنی با پایتخت ها، مذاکرات نفس گیر بود و روز پنجشنبه (17 آذر) با نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک که همچنان در وین ادامه دارد، از سر گرفته شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید