سیدمحمد خاتمی: اگر بازگشت به برجام از دو سال پیش اجرا می شد، سود کشور بیشتر می شد. هر چیزی که وضعیت مخمصه مردم را حتی اندکی بهتر کند، چیزی است که می خواهید

سیدمحمد خاتمی: اگر بازگشت به برجام از دو سال پیش اجرا می شد، سود کشور بیشتر می شد.  هر چیزی که وضعیت مخمصه مردم را حتی اندکی بهتر کند، چیزی است که می خواهید

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در پیامی به سومین کنگره ملی حزب توسعه ملی ایران اسلامی نوشت:

به نام خدا

با سلام خدمت اعضای محترم حزب توسعه اسلامی ایران و کلیه شرکت کنندگان در اجلاس سراسری این حزب و آرزوی موفقیت در این جلسه.

بیم و امید فضای عمومی حاکم بر ذهن و زندگی جامعه ما را با غلبه ترس پر کرده است، به نظر می رسد وظیفه سنگین نهادهای مدنی به ویژه احزاب و جریان های سیاسی، رسیدگی به روزنه های امیدی است که پدید می آید. هر چند ناچیز باشد که شرایط زندگی و شرایط کنونی کشور را بهبود بخشد، مانند رویکردهایی که اخیراً در سیاست خارجی مشاهده شده است، قابل استقبال و تایید است.

اگر چه اگر بازگشت به برجام که دو سال پیش توافق شده بود محقق می شد، منافعی که نصیب کشور می شد بیشتر و ضررهای ناشی از این تاخیر کمتر بود. اما در هر صورت، هر چیزی که اضطراب افراد را حتی اندکی بهبود بخشد، خوش آمدید.

از سوی دیگر، باید نگران چیزهایی بود که امید به گشایش در امور را کم می کند، به ویژه در مسئله حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و تأمین آزادی اساسی و احترام به مردم و کرامت و تحول اساسی در زندگی مردم. در این زمینه می توان مشکلات و دردها را شناخت و بیان کرد و نسبت به جامعه کثرت گرا همدلی نشان داد و آنها را روشن کرد و شاید راه هایی که بتواند راه برون رفت از تنگناها و مشکلات را نشان دهد.

ایران کشور بزرگی است و مردم ما بسیار نجیب هستند، به ویژه نسل جدید که نارضایتی آنها بیش از هر چیز آینده کشور را تهدید می کند.

موضع و رویکرد احزاب و جریان های خوش نیت باید در این حوزه ها مشخص باشد و گفت وگوی درون گروهی و بین گروهی جدی مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید