واکنش سیدمحمد خاتمی به حادثه تروریستی شیراز: خشونت به هر شکلی که باشد محکوم است.

واکنش سیدمحمد خاتمی به حادثه تروریستی شیراز: خشونت به هر شکلی که باشد محکوم است.

روز جدید سید محمد خاتمی نوشت: ضمن ابراز تسلیت و همدردی با همه کسانی که عزیزان خود را در حادثه تروریستی اخیر شیراز و پیش از آن از تهران تا زاهدان، مازندران، کردستان و سایر نقاط میهن از دست دادند، تاکید می کنم که خشونت نمی تواند باشد. با خشونت حل می شود.» او پاسخ داد، اگرچه باید با افراد خشن برخورد کرد.

متن پیام رئیس دولت اصلاحات به این شرح است:

به نام خدا

حادثه تروریستی شیراز که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان عزیز و مجروح شدن تعدادی دیگر شد، نشان داد که خشونت تا چه حد می تواند ظالمانه و غم انگیز باشد.

با محکومیت این اقدام رذیله و دردناک، از خداوند منان برای آن مرحوم رحمت و برای مجروحان شفای الهی مسئلت دارم.

آنچه در جامعه ما اتفاق می افتد که ریشه هایش به دور است و به سوی آزادی و زندگی پیش می رود، شایسته توجه است. اما متأسفانه ظهور خشونت – از هر طرف – دلها را به درد می آورد.

زندگی حق اساسی هر انسانی است و رفاه انسان باید هدف و رسالت نظام ها و دولت ها باشد. ملاک ارزیابی یک نظام و یک حکومت این است که چقدر زمینه را برای رفاه مردم فراهم می کند.

مطالبه مردم برای زندگی خوب، امن و صادقانه یک خواسته طبیعی است و اگر دیدند شرایط این زندگی فراهم نیست حق انتقاد و حتی اعتراض دارند. اما به هر حال انتقاد و اعتراض نیز باید در جهت نفی خشونت باشد و آلوده به خود خشونت نباشد. به ویژه در شرایطی که بدخواهان ایران و ایرانیان خارج از مرزهای کشور با شگردهای غیرانسانی مانند تحریم یا ترویج خشونت برای سوء استفاده از خون پاک جوانان کشور امیدهای واهی دارند.

اینجانب ضمن تسلیت و همدردی خود با همه کسانی که عزیزان خود را در حادثه تروریستی اخیر شیراز و پیش از آن از تهران تا زاهدان، مازندران، کردستان و سایر نقاط میهن از دست دادند، تاکید می کنم که با وجود آن، خشونت را نمی توان با خشونت پاسخ داد. ما باید با خشونت مقابله کنیم.

برای بهبود وضعیت و تضمین یک زندگی امن، سالم و راحت برای همه، دولت‌ها به‌ویژه باید استانداردهای حکمرانی خوب را رعایت کنند و ضمن شنیدن صدای انتقاد و اعتراض – حتی اگر ناعادلانه باشد – زمینه را برای ارائه مطالب فراهم کنند. و رضایت معنوی مردم.

من به نوبه خود راه های آشکار و پنهانی را نشان داده ام که به این امر فرخنده منتهی می شود و امنیت و آزادی پایدار، توسعه و پیشرفت را به وسعت درک و توانایی های کوچک خود فراهم می کند.

امیدواریم گوش ها بشنوند و دل ها دریافت کنند.

سید محمد خاتمی
5 نوامبر 1401

دیدگاهتان را بنویسید