سیدمحمد خاتمی: متأسفانه برای اولین بار مفهوم مردم سالاری دینی را به کار بردم/اصلاح طلبان می گویند شرایط امروز مثل جمهوری اسلامی نیست/زن، زندگی، آزادی شعار زیبایی است.

سیدمحمد خاتمی: متأسفانه برای اولین بار مفهوم مردم سالاری دینی را به کار بردم/اصلاح طلبان می گویند شرایط امروز مثل جمهوری اسلامی نیست/زن، زندگی، آزادی شعار زیبایی است.

رئیس دولت اصلاحات با اشاره به تفاوت اصلاح طلبی و براندازی گفت: اصلاح طلبان می گویند شرایط فعلی با جمهوری اسلامی برابری نمی کند و باید از راه مسالمت آمیز اصلاح شود اما براندازان می گویند این جمهوری اسلامی است. و باید سرنگون شود.”

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در جمع فعالان سیاسی، خبرنگاران و اقشار مختلف مردم به مناسبت عید سعید فطر طی سخنانی با اشاره به تفاوت براندازی و اصلاح طلبی گفت: بسیاری از مردم یکی از مشکلات ایجاد کشور به چند مورد برمی گردد. این به آرامی خود را یک دهه پیش نشان داد و دقیقاً به همین دلیل نیاز و نیاز به اصلاحات در اوایل دهه 1970 احساس شد.

وی با اشاره به ترکیب و مفهوم جمهوری اسلامی گفت: جمهوری تاریخ، معنا و وابستگی هایی دارد. از زمان روم باستان، یونان تا به امروز، جمهوری به اشکال مختلف وجود داشته و توسعه یافته است و امروزه در جهان اشکالی از آن وجود دارد که در حکمرانی موفق هستند. اما اینکه ترکیب «جمهوری اسلامی» منطقی است یا خیر جای بحث دارد. مدافعان آن دلایلی دارند و معتقدان به ضد عرف و دین نیز برای خود حقایق و دلایلی دارند، اما من شخصاً معتقدم که اسلام را می‌توان به گونه‌ای دید و درک کرد که جایگاه «عرف» را در جهان تشخیص داد. در عرصه زندگی اجتماعی، از آنجایی که امام برای ایشان جایگاه مهمی دارد، معتقد بودند و تحت شرایط خاصی در روند استراتژی‌سازی جامعه، نقش ایشان را از دیدگاه اسلام تأیید کردند.

وی یادآور شد: در ابتدا واژه مردم سالاری دینی را به کار بردم اما بعداً آن را به «دموکراسی سازگار با دین» تغییر دادم که به معنای دموکراسی، دموکراسی و دین، دین سازگار با آداب و رسوم بود. اما متأسفانه امروز می بینیم که جمهوری اسلامی به سمت حکومت اسلامی متمایل شده است.»

سید محمد خاتمی به ذکر خاطره ای از حضور امام در نوفل لوشاتو پرداخت و گفت: زمانی که امام در نوفل لوشاتو حضور داشتند، دکتر مصطفی رحیمی از روشنفکران آن عصر در مخالفت با اسلام نامه ای به امام نوشتند. جمهوری که من دنبالش رفتم برای رسیدن به آن در دست امام بود. بعد از چند روز از مرحوم حاج احمد آقا پرسیدم نامه را خوانده اند؟ اما گفتند که ایشان (دکتر رحیمی) جمهوری اسلامی را جمهوری آخوندها می دانند و این حرف ها مربوط به حکومت آخوندها است. راست میگه اما آنچه ما می خواهیم حکومت اسلامی است.»

خاتمی گفت: «مردم در رفراندوم برای تعریف نظام به کدام جمهوری اسلامی رأی دادند؟» اگر همان موقع می‌گفتیم با اسلام او شما را هل می‌دهیم، آیا کسی به او رأی می‌داد؟

رئیس دولت اصلاحات با اشاره به دیدگاه امام در خصوص نظام جمهوری اسلامی گفت: کار بزرگ امام علاوه بر تبیین فقه پویا بر اساس زمان و مکان، مشروعیت بخشیدن به عرف بود. حجاریان در سال های ابتدایی اصلاحات می گفت که تعبیر «ولایت مطلقه فقیه» امام، قانونی شدن شرع است، در حالی که معتقدم این نظریه امام به معنای قانونی شدن عرف است.

رئیس جمهور سابق ایران با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی به سمت حکومت به اصطلاح اسلامی گرایش دارد و باید به جمهوری اسلامی بازگردد، گفت: می گویند اگر روسری یک زن تا نیمه از پشت سرش باشد، بچه های ما هستند. ، اما اگر روسری کاملاً بیفتد و چهار تار مو آشکارتر شود، آنها دیگر فرزندان ما نیستند! بله، ذائقه اسلام مخالف ابتذال است، اما اسلام دینی راکد نیست و بر حسب زمان و مکان منعطف است».

وی با اشاره به شعار زن، زندگی، آزادی، گفت: من از این شعار به عنوان شعار زیبا تعبیر کردم، اما معتقدم اگر زندگی را بخواهیم، ​​زندگی را در براندازی نمی‌توان یافت. زیرا در چنین حالتی ایران سرگرمی نخواهد داشت و به هرج و مرج و آشوب شدید می انجامد.

خاتمی با اشاره به تفاوت اصلاح طلبی و براندازی گفت: اصلاح طلبان می گویند شرایط فعلی با جمهوری اسلامی برابری نمی کند و باید از راه مسالمت آمیز اصلاح شود، اما براندازان می گویند این جمهوری اسلامی است و باید سرنگون شود. “

دیدگاهتان را بنویسید