سیدمحمد خاتمی: حاکمیت مردم بر سرنوشت جز در سایه زدودن هیولای فساد و بی عدالتی محقق نمی شود.

سیدمحمد خاتمی: حاکمیت مردم بر سرنوشت جز در سایه زدودن هیولای فساد و بی عدالتی محقق نمی شود.

سید محمد خاتمی در پیامی به چهارمین کنگره سراسری اجلاسیه شهدا نوشت:

به نام خدا

با سلام به اعضای محترم مجمع شهدا و آرزوی موفقیت در اجلاس سراسری، اینجا و در این برهه حساس، بر نکته مهمی که از صمیم قلب معتقدم و بیت الغزال بوده است، تاکید می کنم. نکته اکثر حرف ها و نوشته های من که با خرد ناب انسانی قابل درک است و تجربه گرانبهای تاریخی انسان نیز بر آن صحه گذاشته است و از متن آیینی که من به آن اعتقاد دارم به وضوح می توان آن را استنباط کرد، هرچند برداشت ها و نظرات دیگری نیز درباره آن وجود دارد. و بنابراین: منظور از کرامت و ایمان انسان این است که در حوزه زندگی اجتماعی به صورت حق انسان در اداره سرنوشت خود تجلی یابد و در این رابطه به نقل قولی از سال گذشته خود اکتفا می کنم. پیام به این حزب محترم

«… حاکمیت مردم بر سرنوشت، مگر در سایه ایجاد فضایی برای بیان خواسته ها و خواسته های مردم و در رأس این استقلال و آزادی و برخورداری مادی و معنوی شهروندان و تقویت. بنیان کشور در برابر تهدیدات و تجاوزات خارجی و نیز مخالفت با پایمال شدن حقوق و آزادی های اساسی مردم و تلاش برای از بین بردن هیولای فساد، فساد، بی عدالتی و تبعیض قابل تحقق نیست و هیچ چیزی بر خلاف پیدایش چنین وضعیتی نیست. و فضا چه ناشی از توطئه های خارجی باشد و چه مشکلات ساختاری، رویکردی و رفتاری نظام حکومتی، انقلابی ضد انقلابی است که به نظر من یکی از مهمترین اهداف تحقق عینی کرامت انسانی است. و سیادت مردم بر سرنوشت، هر چند در راه رسیدن به این هدف موانع سختی داشت و دارد.

و اگر چنین است، «…کدام طایفه و گروه و طبقه ای شایسته تر از شهدای راستین است که در مقابل آنچه حاکمیت مردم را بر سرنوشت و خطرات پیش روی کشور و ملت از بیرون و درون تهدید می کند، بایستد.

اتفاقی که بین این دو پیام افتاد، حرکتی است که نسل جدید جامعه در مرکز آن قرار دارد و من معتقدم قلب همان نسل ها و نسل های مختلف که هر کدام بنا به دلایلی از این حرکت ناراضی بودند. اگرچه ممکن است برخی از روش ها و رفتارها را دوست نداشته باشند، اما بار نارضایتی و جریان تغییرات، پدیده ای فراگیر برای استفاده از این ظرفیت بزرگ و همچنین بستن راه های سوء استفاده از آن، گفتگوی بخش های مختلف با یکدیگر است. به ویژه با وجود نسل جدیدی که خواسته ها، احساسات و خواسته های جدیدی دارد، این بهترین راه برای ترکیب قدرت و فرصت ها و منجر به بهبود اوضاع است. به‌طور مشخص‌تر از سازمان‌های اصلاح‌طلب می‌خواهیم اولاً سطح درک و پذیرش مطالبات عمومی را افزایش دهند و ثانیاً با گشودن باب گفت‌وگو که شرط اول آن پذیرش و مدارا با دیگران است، نه تحمیل یک‌جانبه مطالبات و نظرات. بر دیگران. مسیر تفاهم ملی و راه برون رفت از بحران هایی را که وجود دارد و متأسفانه زمینه های بروز آنها بیشتر است را بیابند و دنبال کنند.

موفق باشید عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید