اختلاف نظر اصولگرایان بر سر ترور سلمان رشدی

اختلاف نظر اصولگرایان بر سر ترور سلمان رشدی

روز جدید :سلمان رشدی روز جمعه به وقت محلی در حالی که قصد سخنرانی در غرب نیویورک را داشت مورد حمله قرار گرفت. کیهان در واکنش به این ماجرا نوشت: آفرین به این مرد شجاع و وظیفه شناس که در نیویورک به سلمان رشدی مرتد و خبیث حمله کرد و بوسه ای بر دست او که با چاقو گردن دشمن خدا را درید.

در حالی که یکی از چهره های نزدیک به مذاکرات هسته ای، حمله به سلمان رشدی را اقدامی مشکوک در آستانه احیای برجام دانست، روزنامه کیهان و برخی دیگر از چهره های اصولگرا از حمله به سلمان رشدی استقبال و از این حادثه ابراز خوشحالی کردند.

کیهان نوشت: آفرین بر این مرد شجاع و وظیفه شناس که در نیویورک به سلمان رشدی مرتد و خبیث حمله کرد و دستش را بوسه زد که گردن دشمن خدا را با چاقو درید.

روزنامه کیهان در ستون گفتگو روز شنبه 30 مرداد 1401 نوشت: گفت هزار رحمت صد رحمت خدا باید این دست را ببوس. گفتم: براو به کی؟ بوسه به کدام دست؟ وی گفت: درود بر آن مرد شجاع و وظیفه شناس که در نیویورک به سلمان رشدی مرتد و خبیث حمله کرد و بوسه بر دست او که گردن دشمن خدا را با چاقو درید. گفتم: پلیس اعلام کرد که سلمان رشدی با هلیکوپتر به بیمارستان منتقل شده و نمی تواند در مورد وضعیت جسمانی او در پی حمله اظهار نظر کند. وی گفت: اعلام شد که گردنش به شدت مجروح شده است. گفتم: از مردی که سخت مریض بود پرسیدند; چطور هستید؟ پاسخ ها تبم رفته ولی گردنم خیلی درد میکنه! آنها گفتند؛ راحت باش زود گردنت مثل گردنت بریده می شود!

سلمان رشدی مرتد است و باید اعدام شود، آیا مرندی نگران نتیجه است؟

سعید لواسانی امام جمعه سابق لواسان نیز در توئیتی نوشت: سلمان شدی مرتد است و طبق دستور امام باید اعدام شود پس اتفاق خوبی افتاده است، حالا آقای مرندی نگران توافق است؟ اگر ذره ای عقل سیاسی داشته باشد، مراقب باشد که حرف های ناشایست نزند. انقلابی خوشحال است نه نگران!

سید محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده هسته ای در حمله به سلمان رشدی نوشت: برای نویسنده ای که نفرت و تحقیر بی پایان را برای مسلمانان و اسلام به ارمغان آورد، اشک نمی ریزم. او یک اسباب بازی امپراتوری است که تبدیل به رمان نویس پسااستعماری شده است. اما آیا عجیب نیست که با نزدیک شدن به توافق هسته ای احتمالی، آمریکا اتهامات سوء قصد به جان بولتون را مطرح کرد و اکنون این اتفاق می افتد؟

امیرحسین ثابتی از چهره های اصولگرا و مخالف برجام نیز در واکنش به اظهارات محمد مرندی نوشت: شرم آور است که مرندی از سرگیری توافق هسته ای را یک اصل و اجرای فرمان امام خمینی (ره) می داند. یک مانع، اصل برجام نیز برای کشوری که شما تحقیرآمیز احیای این قرارداد استعماری را آرزو می کنید، چیزی به ارمغان نیاورده است.

گفتنی است پس از انتشار کتاب آیات شیطانی، در 25 بهمن 1367، امام خمینی (ره) دستور ارتداد سلمان رشدی را صادر کردند.

رشدی 75 ساله روز جمعه در چاوتاکوا، در غرب ایالت نیویورک، زمانی که می خواست در یک جلسه سخنرانی کند مورد حمله شخصی با چاقو قرار گرفت و بلافاصله به بیمارستان منتقل شد. سلمان رشدی با چاقو از ناحیه گردن زخمی شد. این اتفاق با محکومیت گسترده شخصیت ها و مقامات کشورهای مختلف مواجه شد.

اندرو ویلی، مدیر برنامه سلمان رشدی، گفت: «خبر خوبی نیست» زیرا نویسنده روی دستگاه تنفس مصنوعی قرار داشت و قادر به صحبت کردن نبود.

به گزارش بی‌بی‌سی، طبق اظهارات آقای وایلی، رشدی یک چشمش را از دست داده، عصب دستش آسیب دیده و کبدش آسیب دیده و آسیب دیده است.

پلیس هنوز انگیزه این حمله را مشخص نکرده و یا به طور رسمی مهاجم را متهم به حمله نکرده است و در تلاش است تا حکم بازرسی برای کوله پشتی و تجهیزات الکترونیکی پیدا شده در صحنه حمله را به دست آورد.

رسانه های آمریکایی به نقل از مقامات پلیس، هادی مطر، مهاجم سلمان رشدی، 24 ساله است و در کالیفرنیا به دنیا آمده، اما اخیرا به نیوجرسی نقل مکان کرده است. آخرین آدرس خانه شناخته شده او در بخش Frowe در شهرستان برگن، نیوجرسی بود و ماموران اداره تحقیقات فدرال (FBI) پس از این حادثه برای تحقیقات بیشتر به خانه او یورش بردند. به گفته پلیس نیویورک، ماتار دارای گواهینامه رانندگی جعلی نیز بوده است. برخی رسانه ها به نقل از مقامات پلیس مطر را حامی جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.

دیدگاهتان را بنویسید