ادامه افزایش قیمت دارو و کاهش 10 درصدی مصرف دارو در کشور

ادامه افزایش قیمت دارو و کاهش 10 درصدی مصرف دارو در کشور

روز جدید نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو خاطرنشان کرد: کمبود برخی اقلام از جمله سرم به این دلیل نیست که نمی توانیم تولید کنیم، بلکه به دلیل کم بودن حاشیه سود است. به نظر می رسد قیمت برخی از داروها صحیح و واقعی نیست. قیمت گذاری باید به نفع ارائه دهنده باشد و پوشش بیمه و هزینه ها باید به نفع مصرف کنندگان باشد

مجتبی بوربور سیاست عدم واردات داروهای مشابه تولید داخل را ادامه دارد و گفت: وزارت بهداشت به شدت این سیاست را دنبال می کند و تلاش می کند داروهای مورد نیاز کشور را از منابع داخلی تهیه و تامین کند.

وی با اشاره به نقش تحریم ها در تامین مواد اولیه دارو گفت: این نگاه اتحادیه واردکنندگان دارو است که واردات دارو از نظر تعداد و ارزش کمتر از پیش بینی ها است.

نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان در گفت و گو با ایلنا، فرآیند ثبت الکترونیکی دارو را شفاف سازی کرده است و افزود: سیاست وزارت بهداشت این است که وقتی تولید داخلی دارو جواب نمی دهد، این داروها باید وارد شود. با حداقل همراه وارد کشور می شوم اما الان آمار دارم حجم واردات را دریافت نکرده ام.

بربور با اشاره به تصمیم گیری در خصوص واردات داروهای تحریمی اذعان داشت: داروها و اقلام سلامت محور در فهرست اقلام تحریمی قرار نمی گیرند. زیرا ما در سراسر جهان در فرآیندها و تراکنش های بانکی اختلال داریم و افراد تجاری برای یافتن راهی مطمئن به زمان نیاز دارند. سیاست وزارت بهداشت گاها روند واردات دارو را پیچیده می کند.

نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در پاسخ به این سوال که پس از حذف ارز ترجیحی، قیمت داروها چند درصد افزایش یافته و آیا تقاضا برای خرید آنها کاهش یافته است؟ وی افزود: دارو و مواد غذایی جزو دو محصول اصلی هستند که دولت ها برای تهیه آن به مردم یارانه پرداخت می کنند. بنابراین او نسبت به روزی آنها بی تفاوت نیست; وقتی در کشوری شاهد تورم هستیم، قیمت این اقلام نیز تحت تاثیر آن قرار می گیرد و طبیعی است که شاهد افزایش قیمت داروها باشیم. حمایت دولت در حوزه سلامت یکی از وظایف ذاتی دولت هاست، افزایش قیمت دارو در کشور داشته ایم و این افزایش قیمت همچنان ادامه دارد. همچنین به دلیل قیمت گذاری اشتباه شاهد کمبود برخی داروها هستیم.

به گفته بوربور؛ کمبود برخی محصولات از جمله سرم به این دلیل نیست که ما نمی توانیم تولید کنیم، بلکه به این دلیل است که حاشیه سود کم است. به نظر می رسد قیمت برخی از داروها صحیح و واقعی نیست. قیمت گذاری باید به نفع ارائه دهنده باشد و پوشش بیمه و هزینه ها باید به نفع مصرف کنندگان باشد. این اقدام توسط همه کشورهای دنیا انجام می شود که تاکنون وزارت بهداشت در این زمینه به درستی عمل کرده است اما شاید در روزهای آینده نتواند این روند را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه در اروپا به ویژه آلمان کمبود دارو وجود دارد، تصریح کرد: تولیدکنندگان دارو در آلمان خواستار افزایش 80 درصدی قیمت دارو هستند که در اروپا بسیار بالاست.در ایران هم همین وضعیت وجود دارد. از یک سو شاهد افزایش قیمت دارو در بازارهای جهانی هستیم و از سوی دیگر قیمت دارو در بازار داخلی افزایش یافته است، بنابراین مردم تصمیم نگرفته‌اند به‌ویژه خانواده‌هایی که بیماران خاص و سختی دارند. .

بوربور تقاضا برای خرید دارو را 10 درصد کاهش داد و افزود: بسیاری از داروهای مورد حمایت قیمت پایینی دارند بنابراین در شرایط رسمی قابل قاچاق هستند. در ایران مصرف واقعی برخی از گروه‌ها از داروها مانند فشار خون و بیماری‌های قلبی کم است و این آمار نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از بیماران تشخیص درستی دریافت نمی‌کنند. مقداری از مصرف هیجانی مردم با کاهش قدرت و قدرت خرید مردم کاهش می یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سیاست حذف ارز ترجیحی برای واردات دارو را مثبت ارزیابی می کنید؟ وی افزود: فعالان این حوزه احساس می کنند که من می خواهم حذف ارز ترجیحی در دولت قبل انجام شود، بارها واردکنندگان متهم به دزد و رانت خواری شدند که باید واردات انجام شود و به جای آن مابه التفاوت داده شود. از دیدگاه فعالان این عرصه خوب است و امیدواریم همین روند ادامه داشته باشد.

همچنین سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفتگو با روزنامه خراسان از تامین اجتماعی به دلیل پرداخت نکردن عوارض داروخانه ها به شدت گلایه کرد. وی نسبت به بن بست طرح داروار هشدار می دهد: «در مورد مشکلات ادامه دار و عدم پرداخت مابه التفاوت قیمت دارو به داروخانه ها دو بار به رئیس جمهور نامه نوشتیم و صمیمانه با وی صحبت کردیم. “

فاطمی ادامه می دهد: اکنون حدود سه ماه از شروع طرح درور می گذرد و تامین اجتماعی حتی یک ریال بابت وام این طرح به داروخانه ها پرداخت نکرده است و آنچه در این مدت پرداخت کرده مربوط به بدهی های این طرح است. نیمه دوم سال 1400 اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ممکن است برنامه خوب ضروار به بن بست برسد و اگر این اتفاق بیفتد، مردم از افزایش ناگهانی قیمت دارو متضرر می شوند و تحت فشار قرار می گیرند.

فاطمی گفت: اکنون برخی داروخانه ها دیگر حاضر به ارائه داروهای بیمه ای به مردم نیستند. از آنجایی که داروخانه اکنون دارو را با قیمت شهریور 1400 به مردم می فروشد، خود آن را با افزایش قیمت های جدید از تولیدکننده خریداری می کند. این در حالی است که یکی از مسئولان سازمان برنامه و بودجه قبل از شروع طرح داروور قول داده بود که مابه التفاوت داروها را ظرف 72 ساعت به داروخانه ها پرداخت کنیم. اکنون که وعده 72 ساعته بعد از گذشت حدود سه ماه محقق نشده است و تامین اجتماعی به این دلیل چیزی نمی‌گیرد زیرا داروخانه‌ها تحت فشار هستند.

منبع: آفتاب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید