ادامه حومه بیمارستان شهریار; تنبیه کارمند وظیفه شناس به جای پرستار خطاکار

ادامه حومه بیمارستان شهریار;  تنبیه کارمند وظیفه شناس به جای پرستار خطاکار

پرستارانی که اشتباه کردند در بیمارستان رفت و آمد می کنند اما کارمندی که متوجه زنده بودن کودک شده ممنوع الورود است. این آخرین حادثه ای است که در بیمارستان امام سجاد شهریار رخ داده است.

میلاد علوی – سوم فرودین بود که خبری عجیب در شبکه های اجتماعی منتشر شد: «نوزادی که زنده بود به سردخانه بیمارستان امام سجاد شهریار منتقل شد و فوت کرد». یک روز بعد خبرگزاری فارس در گفت وگو با «محمدهادی ناصح، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهریار»، «پدرام پاک آیین» سخنگوی وزارت بهداشت، «علی مشکی، معاون پزشکی دانشگاه ایران». علوم پزشکی و یکی از مسئولان بیمارستان شهریار این ماجرا را بازگو کردند. در این روایت بارها تاکید شده بود که «کودک نارس به دنیا آمده است» و «تپش قلب» ندارد و تلاش محسوسی برای متهم نشدن پرسنل بیمارستان امام سجاد به سهل انگاری انجام شده است. اما در همان روز خبری مبنی بر برکناری رئیس بیمارستان امام سجاد شهریار به دلیل این حادثه منتشر شد، اما تا به امروز خبری از شاهدان عینی این حادثه در دست نیست.

خبرنگار فراز برای ردیابی این حادثه با چندین شاهد عینی و پرسنل بیمارستان گفتگو کرد. یکی از پرسنل بیمارستان روز قبل از حادثه به فراز گفت: زنی که 7 ماهه باردار بود به همراه همسرش روز 10 فروردین به بیمارستان امام سجاد شهریار مراجعه کرد. علت ارجاع درد این زن بوده است. بعد از این ویزیت و با تشخیص پزشکان، خانم زایمان می کند. پس از زایمان، پزشکان و پرستاران حاضر در محل به خانم می گویند که فرزند شما 3 روز پیش در شکم شما فوت کرده است که این خانم و همسرش یک روز قبل از مراجعه به بیمارستان امام سجاد شهریار به بیمارستان کمالی کرج مراجعه کرده اند. و این بیمارستان در گواهی خود وضعیت سلامت مادر و کودک را تایید کرده است. بیمارستان همچنین تایید کرد که وضعیت نوزاد طبیعی است.

پدر؛ اولین کسی که می داند فرزندش زنده است

این مسئول بیمارستان امام سجاد شهریار در ادامه تاکید کرد: «پرستاران حاضر در صحنه و پدر کودک به من گفتند که پس از اعلام فوت کودک، آن را به مادر نشان خواهند داد. نوزاد ظاهراً کمی کبود شده بود. آن شب، حدود ساعت 5 صبح، این نوزاد با اعلام مرگ توسط پزشکان به سردخانه منتقل شد.

از اینجا به بعد نقش پدر کودک بیشتر و بیشتر می شود. بر اساس یافته ها و بررسی های خبرنگار فراز، وی پس از انتقال فرزندش به سردخانه بیمارستان شهریار، نزد پرسنل حراست بیمارستان رفت و از آنها خواست اجازه دهند فرزندش را ببیند. یکی از این افراد به خبرنگار فراز گفت: پدر کودک پیش ما آمد، او مهربان بود و از ما خواست که به آداب و رسوم محلی آنها احترام بگذاریم، او گفت که حتی پس از مرگ یک کودک رسم داریم که نام او را زمزمه کنیم. در گوشش ذکر می کند.پدر نوزاد بالاخره می تواند مجوز حراست را بگیرد و به سردخانه بیمارستان مراجعه کند تا نام نوزادش را در گوشش زمزمه کند.این مسئول بیمارستان امام سجاد(ع) نیز خاطرنشان کرد: پس از مراجعه پدر نوزاد سر نوزادش را زمزمه کرد و اسمش را در گوشش زمزمه کرد، دستش را روی بدن نوزادش گذاشت و ناگهان متوجه شد که بچه اش می لرزد.

بی توجهی پرستاران به اظهارات پدر

ساعت حدود 6 صبح است. پدر با دیدن تکان خوردن نوزادش نزد پرستاران بیمارستان امام سجاد شهریار می رود و آنچه را که دیده توضیح می دهد و تاکید می کند که فرزندش زنده است اما هیچکس به او و گفته هایش توجهی نمی کند. یک منبع آگاه از بیمارستان امام سجاد شهریار ماجرا را اینگونه روایت می کند: «پدر نوزاد پس از ناامید شدن از سوی پرستاران به سختی خود را به سرپرست بیمارستان رساند. او برای او توضیح داد که چه اتفاقی افتاده است، اما نگهبان به او گفت: “نه قربان، اینطور نیست و توهم داری.”

تلاش پدر این نوزاد تا ظهر روز بعد (جمعه) ادامه خواهد داشت. به گزارش خبرنگار فراز، پدر نوزاد تقریباً با کت سفید نزد همه رفت و به آنها گفت که پسرش زنده است اما تا حدود ساعت 14 که نگهبان بیمارستان عوض شد، هیچکس به او توجهی نکرد. با تغییر شیفت، ماموری به نام «فرشاد امیرنژاد» به عنوان حراست بیمارستان امام سجاد(ع) فعالیت خود را آغاز می کند. او پس از تعویض لباس و پوشیدن لباس امنیتی بیمارستان، با پدر نوزاد آشنا می شود و به داستان او گوش می دهد. یکی از شاهدان عینی درباره استراق سمع بین مامور امنیتی و پدر نوزاد به فراز گفت: پدر نوزاد به پلیس گفت: آقا دست من در دامنه شماست! تکان خورده بود و زنده بود.” . پس از شنیدن این ادعاها، نگهبان به سراغ رئیس بیمارستان می رود. او دوباره داستان پدر نوزاد را برای او تعریف می کند، اما همان پاسخ دفعه قبل را می گیرد: “بله! در دوره من او. به من هم گفت ولی جدی نگیرید!نه تراک!احتمالا توهم زده.

گارد امنیت؛ همونی که بچه رو از سردخانه بیرون آورد

یکی دیگر از کارمندان بیمارستان امام سجاد شهریار نیز در ادامه از عواقب این حادثه گفت: ظاهراً مامور حراست از اظهارات ناظم بیمارستان راضی نبوده و شخصاً به سردخانه بیمارستان مراجعه کرده است. ، یخچال ها را یکی پس از دیگری چک می کند تا اینکه به یخچالی رسید که یک کارتن کوچک در آن بود. نوزاد در این جعبه قرار داده شد. این مسئول بیمارستان امام سجاد(ع) اظهار داشت: پس از پیدا شدن نوزاد، مامور حراست با لمس بدن وی متوجه غیرعادی بودن موضوع شد. کارتن و بچه را کمی تکان می دهد و ناگهان بچه نفس می کشد.» در تمام این لحظات پدر نوزاد در کنار نگهبان بود و شاهد ماجرا بود.پدر برای دومین بار نوزادش را زنده دید.نگهبان و پدر نوزاد بلافاصله نوزاد را از یخچال بیرون آورد و به دنبال رئیس بیمارستان گشت، اما او را پیدا نکرد.

نگهبان به بخش “زنان و زایمان” می رود. در آنجا مستقیماً به پرستاران مراجعه می کند. یکی از شاهدان عینی گفت‌وگوی نگهبان و خواهران را این‌گونه بازگو می‌کند: «نگهبان به خواهران گفت چه کردی؟ بچه زنده است چرا او را به سردخانه منتقل کردی؟ یکی از خواهرانش گفت که نمی تواند و گواهی فوت صادر شد. مامور پاسخ داد که من خودم بچه را در سردخانه زنده دیدم. در این هنگام پرستار دیگری با عصبانیت به پلیس گفت: چرا به سردخانه رفتی که او پاسخ داد: من پلیس هستم، جان آدمیزاد در خطر است، معلوم است که به سردخانه می روم. به این شاهد عینی بحث بین حراست و پرستاران بالا گرفته و فرشاد امیرنژاد به پرستاران می گوید اگر به موضوع رسیدگی نکنید از همه شما شکایت خواهم کرد.

اولین گریه یک نوزاد چشم سبز پس از ساعت ها در سردخانه

اظهارات و جدیت نگهبانان باعث می شود که خواهران تصمیم بگیرند که در نهایت موضوع را پیگیری کنند. با رئیس بیمارستان تماس می گیرند و او اصرار می کند که یکی از پرستاران با نگهبانان به سردخانه برود و تحقیق کند. اتفاق می افتد. پرستاران با نگهبان و چند نفر دیگر از کارکنان بیمارستان به سردخانه می روند. بچه در جعبه و روی صندلی بود. کودک را از جعبه بیرون می آورند. با اولین حرکت کودک شروع به گریه می کند. چشمانش را باز می کند. یکی از شاهدان عینی به فراز گفت: رنگ چشمان نوزاد سبز بود و گریه می کرد. نگهبان با گریه با عصبانیت به خواهران گفت خدا لعنتتان کند! بچه زنده است و شما او را به سردخانه بردید.» پدر نوزاد همه این صحنه ها را می بیند و از زنده بودن نوزادش خوشحال می شود.

نوزاد را در پارچه ای پیچیده و پس از ده ها ساعت از سردخانه بیمارستان امام سجاد (ع) خارج و به بخش ویژه بیمارستان منتقل کردند. از آن لحظه به بعد پرستاران مراقبت های لازم را از کودک انجام می دهند و حداقل 4 بار به طور واضح به پدر و مادر نوزاد اطلاع می دهند که وضعیت فرزندشان طبیعی است و همه چیز روال عادی پیش می رود. فرشاد امیرنژاد نگهبان بیمارستان تا ساعت 22 در بیمارستان شیفت بود، یکی از پرسنل بیمارستان به «فراز» گفت که 2 بار نزد پرستاران آمده و وضعیت سلامت نوزاد را بررسی کرده و پس از پایان نوبت، او ماموریت خود را ترک کرد

مرگ نوزاد پس از خروج از سردخانه

نوزاد زنده و سالم بود، اما صبح روز بعد مرد. این همان روایتی است که یکی از کارکنان بیمارستان امام سجاد به خبرنگار فراز گفته است. وی تاکید کرد: زمانی که جان نوزاد از بین رفت، پدر کودک با نگهبانی که نوزاد را از سردخانه بیرون آورده بود تماس گرفت و با گریه موضوع را به او گفت. این تماس حوالی ساعت 7 صبح روز بعد از انتقال نوزاد از سردخانه به بخش ویژه نوزادان بیمارستان امام سجاد شهریار دریافت شد.

هنوز علت مرگ این کودک مشخص نشده است اما مسئولان وزارت بهداشت به خبرگزاری فارس گفته اند که علت مرگ این کودک توسط پزشکی قانونی در دست بررسی است. لازم به ذکر است این اولین حادثه غم انگیزی نیست که در بیمارستان امام سجاد شهریار رخ می دهد و اگر نام این بیمارستان را در گوگل سرچ کنید با لیست قابل توجهی از خطاها مواجه خواهید شد. اشتباهاتی که احتمالاً به همین دلیل بوده است، مردم محلی این بیمارستان را «لندشویی» نامیده اند.

لازم به ذکر است که خبرگزاری فارس تلاش کرد تولد نوزاد نارس و «نارس» را علت مرگ عنوان کند، اما دو منبع از بیمارستان امام سجاد شهریار به خبرنگار فراز گفتند که اطلاعات مربوط به تولد نوزاد در 6 ماه درست نیست. بچه 7 ماهه بود. یکی از این افراد تاکید کرد: من شخصاً با پزشکان بیمارستان صحبت کردم، گفتند حتی نیازی نیست کودک را زیر دستگاه مخصوص بگذارند زیرا مشکلی ندارد. اما پس از به دنیا آمدن نوزاد، پرستاران با دیدن کبودی نوزاد متوجه مرگ او می‌شوند و حتی نمی‌خواهند نوزاد را احیا کنند.

امنیت اجازه ورود ندارد. هزینه وظیفه

مرگ نوزاد پایان اتفاقات عجیبی نیست که در بیمارستان امام سجاد شهریار رخ داد. یکی دیگر از مسئولان آن بیمارستان به فراز گفت: فرشاد امیرنژاد، حراست بیمارستان امام سجاد شهریار پس از زنده شدن نوزاد در سردخانه از ورود به بیمارستان منع شد و تاکید کرد که احتمالا این تصمیم از سوی هیات مدیره این بیمارستان گرفته شده است. بیمارستان .was به گزارش خبرنگار فراز از منابع مختلف، 2 روز پس از مرگ نوزاد، در روز سوم فروردین، مامور حراست بیمارستان امام سجاد شهریار در تماس تلفنی با فرشاد امیرنژاد، ممنوعیت ورود نوزاد به بیمارستان را به طور رسمی به وی اعلام کرد. و اینکه او نباید به بیمارستان مراجعه کند..

عجیب ترین نکته این است که تا کنون بی توجهی پرستاران و مدیران بیمارستان تنها دو قربانی داشته است. اولی رئیس بیمارستان و دومی فرشاد امیرنیاد مامور امنیتی که حرف های پدر نوزاد را باور کرد و نوزاد را از سردخانه بیرون آورد. یکی از پرسنل بیمارستان امام سجاد شهریار در گفتگو با خبرنگار فراز گفت: پرستاران و سرپرستان بیمارستان مانند گذشته در بیمارستان به کار خود ادامه می دهند و تا جایی که اطلاع دارم خبری از تعلیق و توبیخ آنها نیست.

اینکه چگونه وزارت بهداشت و مسئولان بیمارستان امام سجاد شهریار تصمیم گرفتند که نگهبانی که نوزاد را زنده از سردخانه برده است، ممنوع الورود شود و پرستاران توبیخ نشوند، سوالی است بی پاسخ، اما آنچه مشخص است این است که چیزی در بیمارستان سجاد شهریار، این اولین اشتباه پزشکان ایرانی و احتمالا آخرین اشتباه نیست، اما مشخص است که آنها عزمی راسخ برای مقابله با این اشتباهات که مشخصاً مربوط به زندگی مردم است، ندارند. این در حالی است که هزینه درمان در ایران روز به روز گران می شود و توانایی افراد برای درمان خود کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید