ادامه موج مهاجرت پرستاران از ایران / هر ماه 200 پرستار مهاجرت می کنند

ادامه موج مهاجرت پرستاران از ایران / هر ماه 200 پرستار مهاجرت می کنند


روز جدید
عزیزی معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری در خصوص وضعیت مهاجرت پرستاران اظهار داشت: آمار مهاجرت تقریباً مشابه سال گذشته و حدود 2000 نفر در سال و میانگین 200 پرستار در ماه است. بخشی از مهاجرت به دلیل انگیزه خدمت است که همکاران انتظار دارند متناسب با خدمات ارزشمند و معناداری که از طریق کسب دانش و مهارت ارائه می کنند از آن بهره مند شوند. اما متاسفانه در این زمینه ضعیف هستیم و همکاران ما گله مند هستند.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری از ادامه مهاجرت پرستاران خبر داد و گفت: پرستاران ما بیش از ظرفیت خود مشغول به کار هستند و باعث فرسودگی آنها می شود.

حمیدرضا عزیزی معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری در خصوص آخرین اخبار در خصوص اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پزشکی گفت: علیرغم اینکه هیات وزیران از جمله وزیر محترم بهداشت در شهریور ماه وعده داده بودند که پرداخت بر اساس قانون تعرفه خدمات پرستاری تا پایان آن ماه به حساب پرستاران واریز می شد، اما تاکنون ریالی بابت تعرفه خدمات پرستاری پرداخت نشده است و به شدت از این مشکل شکایت داریم. این باید در وزارت بهداشت و مقامات دولتی تصمیم گیری شود.

وی افزود: مقرر شد بودجه قانون تعرفه خدمات درمانی در اختیار وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گیرد و با پیگیری هایی که انجام دادیم مقرر شد با وجود گذشت 8 ماه از سال 1401، سازمان بودجه برنامه هنوز او مبلغ را پرداخت نکرده است. همکاران ما در سطوح بالای شورای عالی نظام پرستاری و … به شدت از این مشکل گلایه دارند. همه ما از وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور آگاه هستیم و احساس می کنیم که سازمان برنامه و بودجه در زمینه پرداخت قانون تعرفه پرستاری به پرستاران لطفی نکرده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری با انتقاد از کم‌توجهی سازمان برنامه و بودجه به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی با وجود گذشت دو سال از دستور مقام معظم رهبری، ابراز امیدواری کرد: با وجود برخی مقاومت‌ها در وزارت بهداشت و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی، تا روز پرستار امسال که حدود یک ماه دیگر است، اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد برخی از کارکنان مایل به اجرای قانون نرخ پرستاری نیستند و علیرغم اینکه در دو سال و نیم گذشته بیشترین فشارها بر جامعه پرستاری و همکاران ما بوده است که با قدرت به مردم در گسترش کووید خدمت می کنند. 19 اما این نامهربانی اتفاق افتاد. از طرفی در اغتشاشات اخیر بار اورژانس ها و بیمارستان ها سنگین شد و همکاران ما با تمام وجود خدمت کردند اما متاسفانه این قانون مترقی اجرا نمی شود که به نظر ما مایه شرمساری است.

عزیزی درباره وضعیت پرداخت مطالبات پرستاران گفت: برخی از دانشگاه ها نزدیک به یک سال در پرداخت شهریه تاخیر دارند. میانگین عدم پرداخت مطالبات دانشگاه پزشکی به همکاران ما (عمدتاً کارانه) حدود هشت ماه است. اگرچه میزان عدم پرداخت مطالبات ممکن است کمتر از هر زمان معین باشد، آنها پرداخت ها را با استفاده از روش سنتی حسابداری موثر از بخش حرفه ای انجام داده اند. این در حالی است که پرستاران ما در شرایطی مشغول به کار هستند که نسبت پرستار به تخت در کشور نسبت به دنیا بسیار پایین است و اخیراً در جلساتی که با مدیران پرستاری در تهران برگزار کردیم، مشخص شد که حتی در تهران، نسبت “یک پرستار به ازای هر تخت” و این زمانی است که استاندارد ما 2.5 پرستار در هر تخت بیمارستانی است و این نشان می دهد که پرستاران ما حتی بیش از ظرفیت خود کار می کنند. این مشکل باعث فرسودگی پرستاران می شود و بنابراین افراد نمی توانند از مراقبت مناسب برخوردار شوند.

وی در خصوص وضعیت مهاجرت پرستاران نیز گفت: آمار مهاجرت تقریباً مشابه سال گذشته است و سالانه حدود 2 هزار نفر و به طور میانگین 200 پرستار در ماه است. بخشی از مهاجرت به دلیل انگیزه خدمت است که همکاران انتظار دارند متناسب با خدمات ارزشمند و معناداری که از طریق کسب دانش و مهارت ارائه می کنند از آن بهره مند شوند. اما متاسفانه در این زمینه ضعیف هستیم و همکاران ما گله مند هستند.

دیدگاهتان را بنویسید