چرا پرستاران از ایران مهاجرت می کنند؟

چرا پرستاران از ایران مهاجرت می کنند؟

سالانه حدود 1200 تا 1500 پرستار از ایران مهاجرت می کنند. برخی از آنها به کشورهای حاشیه خلیج فارس می روند و برخی دیگر کشورهای اروپایی را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب می کنند. اما چرا پرستاران ایرانی خروج را برای ماندن در کشور ترجیح می دهند؟

نقش متهورانه پرستاران در روزهای سیاه اپیدمی کرونا را نمی توان فراموش کرد. برخی از آنها سه چهار روز است که خانه و خانواده را ندیده اند. اما به محض فروکش کردن موج کرونا، بسیاری از آنها بیکار شدند و خانه نشین شدند.

درد آنها یکی نیست. بسیاری از آنها بیکار هستند. کسانی که در جایی کار می کنند از فشار کاری بالا، دستمزدها و تعرفه های پایین و قراردادهای شرکتی شکایت دارند. پیش از این بارها مسئولان بهداشت و درمان کشور از وضعیت نابسامان پرستاری صحبت کرده اند. با این حال، هنوز یک گره از کار آنها باز نشده است.

مهاجرت پرستاران به کشورهای همسایه

اخیرا حسین کواناتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص مهاجرت پرستاران به کشورهای حوزه خلیج فارس صحبت کرده است. وی با اشاره به حقوق 1500 تا 2000 دلاری در این کشورها برای پرستاران ایرانی گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپایی مانند آب آشامیدنی پرستار را جذب می کنند.

این اولین بار نیست که صحبت از مهاجرت پرستاران به کشورهای همسایه و اروپا می شود. موضوع مهاجرت پرستاران به خارج از کشور سالهاست که مورد بحث بوده است. اکنون با توجه به وضعیت اقتصاد، کمبود بودجه و بی انگیزگی مردم نگرانی از افزایش مهاجرت آنها و کمبود پرستار در کشور افزایش یافته است.آنچه در کشورهای مبدأ مهاجرت می گذرد یک فرصت است. برای کشورهای مقصد به گونه ای که با صرف هزینه کمتر نیروهای آموزش دیده و آماده را جذب می کنند. این برنامه ای است که کشورهای توسعه یافته برای جذب کادر پزشکی باید انجام دهند.

پیش از این، بهرام سلواتی، مدیر دیده بان مهاجرت ایران در گفت و گو با تجارت نیوز، اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا، کشورهای مهاجرپذیر علیرغم اینکه مهاجرت های تحصیلی و کاری تا حد زیادی محدود شده بودند، برنامه ویژه ای را برای جذب انجام داده بودند. کارمندان خدمات درمانی. به عبارت دیگر، کرونا دوباره به اهمیت جذب و حفظ کادر پزشکی اشاره کرد. اما شرایط و سیاست ها در کشور به گونه ای پیش رفته است که این گروه از پرسنل درمان مهاجرت همچنان آن را یکی از گزینه های اصلی در برنامه زندگی می دانند.

مهاجرت سالانه 1500 پرستار از ایران

پیش از این محمد میرزابیقی، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور درباره مهاجرت پرستاران از ایران گفته بود: «هر روز پنج تا شش پرستار و بین 100 تا 150 پرستار از کشور مهاجرت می کنند». سازمان نظام پرستاری گفت: ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ پرستار از ایران مهاجرت می کنند. آمار قابل توجهی که نشان می دهد کشور در جذب و حفظ این گروه از پرسنل پزشکی ناکام مانده است.

54 درصد تمایل پزشکان و پرستاران به مهاجرت

طبق نظرسنجی که در سال گذشته توسط رصدخانه مهاجرت ایران انجام شد، 54 درصد از پزشکان و پرستاران مایل به مهاجرت بودند، نکته مهمی که در این نظرسنجی مشاهده می شود، تمایل افراد به کار در مشاغل دیگر است. به عبارت دیگر، افراد ترجیح می دهند در خارج از کشور در مشاغل غیر ماهر و حتی در رده های پایین تر از ماندن در ایران کار کنند و طبق گزارش این موسسه، تنها تا سال 2018، 29 هزار ایرانی در بخش بهداشت و درمان این کشور در آمریکا فعال هستند. . چهار هزار نفر در این نیروی کار ایرانی پرستار هستند.

دلیل مهاجرت پرستاران

همانطور که در سالنامه مهاجرت آمده است، عوامل مرتبط با مسائل اقتصادی و رفاه شغلی در مهاجرت پرسنل پزشکی موثر است. بر اساس این گزارش، تفاوت درآمد و هزینه زندگی در بین کارگران در افزایش انگیزه آنها برای مهاجرت موثر است و از سوی دیگر، شرایط بهتر کار و تحصیل در مقاصد مهاجرتی و امنیت شغلی پایین در ایران نیز از مهمترین کارها است. عوامل رفاهی موثر بر مهاجرت آنها

اخیراً محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه سالمندان گفته است که شرایط سخت کاری پرستاران در ایران باعث بی میلی آنها به ادامه کار شده است. برخی مهاجرت و خانه نشینی را انتخاب می کنند زیرا کار کردن با این حجم کاری سنگین و حقوق کم برایشان سودی ندارد.تحمل فشار کاری زیاد.

دیدگاهتان را بنویسید