روزانه 5 تا 6 پرستار ایرانی مهاجرت می کنند

روزانه 5 تا 6 پرستار ایرانی مهاجرت می کنند

روز جدید رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: بسیاری از کشورهای دنیا از حضور پرستاران ایرانی به دلیل دانش و توانایی بالایی که دارند استقبال می کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری از مهاجرت روزانه 5 تا 6 پرستار ایرانی خبر داد و گفت: متاسفانه شرایط جذب و نگهداری پرستار در کشور فراهم نیست.

«محمد میرزابیقی» رئیس سازمان نظام پرستاری کشور درباره مهاجرت پرستاران گفت: روزانه 5 تا 6 پرستار و ماهانه 100 تا 150 پرستار به خارج از کشور مهاجرت می کنند که این موضوع برای کشور نگران کننده است.

و افزود: در صورتی که پرستاران دوره آموزشی یا خدمت سربازی را گذرانده باشند، مانعی برای خروج آنها وجود ندارد. هیچ مبنایی برای جذابیت و ماندگاری آنها در ایران وجود ندارد. مقصد این پرستاران متفاوت است، از کشورهای همسایه مانند قزاقستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و اربیل کردستان عراق تا کشورهای اروپایی و آمریکایی.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: بسیاری از کشورهای دنیا از حضور پرستاران ایرانی به دلیل دانش و توانایی بالایی که دارند استقبال می کنند.

میرزابیقی در خصوص رسیدگی به تخلفات پرستاری نیز اظهار داشت: کمیته های قضایی و تجدیدنظر ما در ارتباط با سازمان نظام پزشکی هستند و به طور کلی قصور پرستاری و شکایات بیماران از مجموعه پزشکی با آن سازمان بررسی می شود، بنابراین در قانون نظام پزشکی همچنین اشاره شده است که این تخلفات باید به صورت مشترک بررسی شود. زمانی که مشکلی برای بیمار پیش می آید، با تیمی از پزشکان تا پرستاران مشورت می شود.

وی درباره تروماتیسم شغلی پرستاران نیز گفت: در دانشگاه های علوم پزشکی کشور دفتر کار با حوادث شغلی و در وزارت بهداشت نیز مطب طب کار وجود دارد. حوادث شغلی و فرسودگی شغلی برای پرستاران همزمان وجود دارد. پرستاری که همزمان در سه مکان کار می کند. پرستارانی که در بخش مراقبت های قلبی عروقی بوده اند یا پرستارانی که در بخش انکولوژی خدمات ارائه می دهند در معرض فرسودگی شغلی هستند یا پرستارانی که در واحد شیمی درمانی کار می کنند یا از گازهای بیهوشی در اتاق عمل استفاده می کنند در معرض گازهای سمی هستند و ممکن است دچار حوادث شوند. برای اینکه آنها وجود داشته باشند، به همین دلیل باید از این پرستاران حمایت شود.

وی ادامه داد: در قانون ارتقا و بهره وری آمده است که محدودیت کارهای سنگین و زیان آور برای همه پرستاران برداشته می شود. شیردهی کار سخت و مضری است چون این آسیب ها وجود دارد. ما قانون ارتقاء و بهره وری داریم و از آن طرف به او حق می دهند سخت کار کند.

میرزابیقی تصریح کرد: از سوی دیگر پرستاران ممکن است دچار دیسک کمر یا آرتروز گردن شوند که معمولا در سنین بالا در پرستاران بروز می کند. وقتی این پرستاران درخواستی داشته باشند در کمیسیون های مربوط به حوادث کار و فرسودگی شغلی مورد رسیدگی قرار می گیرند. ممکن است مزایایی از جمله بازنشستگی پیش از موعد یا تغییر شغل برای آنها وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: رسیدگی به حوادث شغلی رخ داده در بین پرستاران به همین ترتیب توسط دادگاه ها و کمیسیون انتظامی، بدوی، تجدیدنظر و عالی انجام می شود که نمایندگان پزشکی قانونی، سازمان نظام پرستاری و سازمان نظام پرستاری و … نظام پزشکی در آنها حضور دارد و معمولاً تا به امروز برای پرستارانی که با چنین حوادثی مواجه شده اند قضاوت درستی صادر می شود و حق هیچکس ضایع نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید