ادعای آمریکا: «سیف العدل» که در ایران به سر می برد، رهبر جدید القاعده است.

ادعای آمریکا: «سیف العدل» که در ایران به سر می برد، رهبر جدید القاعده است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه 26 بهمن اعلام کرد که سیف العدل، اسلامگرای مصری مقیم ایران، پس از کشته شدن ایمن الظواهری در اوت گذشته، رهبری القاعده را بر عهده گرفت. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ارزیابی ما با ارزیابی سازمان ملل مبنی بر ماندن سیف العدل، رهبر جدید القاعده در ایران مطابقت دارد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه 26 بهمن اعلام کرد که سیف العدل، اسلامگرای مصری مقیم ایران، پس از کشته شدن ایمن الظواهری در اوت گذشته، رهبری القاعده را بر عهده گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ارزیابی ما با ارزیابی سازمان ملل مبنی بر حضور سیف العدل، رهبر جدید القاعده در ایران مطابقت دارد.

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه گزارشی منتشر کرد که می‌گوید تحلیل قاطع کشورهای عضو این است که سیف العدل اکنون رهبر واقعی القاعده محسوب می‌شود که نشان‌دهنده ادامه فعالیت آن است.

در این گزارش آمده است، اما القاعده به دلیل حساسیت هایی که در رابطه با طالبان وجود دارد، هنوز رهبری سیف العدل را به طور علنی اعلام نکرده است، زیرا طالبان افغانستان هنوز کشته شدن ایمن الظواهری در کابل را تایید نکرده اند.

بر اساس این ادعا، حساسیت دیگر القاعده بر این موضوع شیعه بودن سیف العدل در ایران است.

گزارش سازمان ملل می افزاید: محل آن سؤالاتی را در مورد جاه طلبی های القاعده ایجاد می کند که تلاش می کند خود را به عنوان رهبر جنبش جهانی علیه گروه خلافت اسلامی معرفی کند.
سیف العدل، 62 ساله، سرهنگ سابق نیروهای ویژه مصر و از اعضای قدیمی القاعده است.

بر اساس اسناد دولت ایالات متحده، او به ایجاد ظرفیت عملیاتی القاعده کمک کرد و برخی از هواپیماربایان درگیر در حملات 11 سپتامبر 2001 به ایالات متحده را آموزش داد.

به گفته علی صوفان، بازرس سابق مبارزه با تروریسم اف بی آی، سیف العدل از سال 2002 یا 2003 در ایران بود و ابتدا در بازداشت خانگی بود اما بعداً به اندازه کافی آزاد شد تا به پاکستان برود.

دیدگاهتان را بنویسید