ایمن ظواهری که بود؟/ بعد از ظواهری چه کسی رهبر القاعده خواهد بود؟


ساعت: 13:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887383

پس از مرگ اسامه بن لادن، ایمن ظواهری رهبری القاعده را در می 2011 بر عهده گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ایمن ظواهری وی به عنوان نظریه پرداز اصلی القاعده در دوران رهبری اسامه بن لادن، مغز متفکر حملات 11 سپتامبر 2001 بود. پس از مرگ اسامه بن لادن، رهبر و بنیانگذار القاعده، رهبری این سازمان را بر عهده گرفت. این گروه در می 2011 .

25 میلیون دلار جایزه برای دستگیری ایمن الظواهری

در سال 1997 ایمن ظواهری او به جلال آباد، افغانستان، نزد اسامه بن لادن رفت تا برای «جهاد با یهودیان و صلیبیون» به القاعده بپیوندد. او در همان ابتدا توانست نظر اسامه بن لادن را به خود جلب کند تا جایی که به او لقب دست راست اسامه بن لادن داده شد. ایمن الظواهری که نقش کلیدی در بسیاری از تصمیمات مهم اسامه بن لادن داشت، بمباران دو سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا را با اسامه به عنوان یک پروژه مشترک آغاز کرد.

او همچنین در حملات 11 سپتامبر 2001 شرکت کرد و به همین دلیل پلیس فدرال آمریکا برای دستگیری وی 25 میلیون دلار جایزه تعیین کرد.


نقش برجسته ایمن ظواهری در رهبری القاعده این امر از دید آمریکایی ها پنهان نماند و این امر نیز باعث شد تا دولت آمریکا همواره به دنبال یافتن وی باشد و سازمان های اطلاعاتی این کشور نیز مدام در تلاش برای یافتن ظواهری هستند. بالاخره آمریکایی ها مکالمات را شنود می کنند ظاهر آنها به نقش بن لادن و القاعده در حمله به دو سفارت پی بردند و دو هفته بعد برای تلافی، با موشک به مقر القاعده در افغانستان حمله کردند.

ایمن ظواهری که بود و چگونه به قدرت رسید؟

ایمن ظواهری در 19 ژوئن 1951 در خانواده ای سرشناس در قاهره مصر به دنیا آمد. پدربزرگ ایمن ظواهری امام دانشگاه اسلامی الازهر بود. پدرش نیز داروساز و استاد دانشگاه قاهره بود. او در نوجوانی به دلیل عضویت در اخوان المسلمین به زندان افتاد و پس از ادامه تحصیل، چشم پزشک شد و در قاهره به طبابت پرداخت.

ظواهری در سال 1352 با یارانش گروه جهاد اسلامی در مصر ایجاد شد. پس از ترور انور سادات رئیس جمهور سابق مصر توسط پیروان این گروه در سال 1981م. ایمن ظواهری او همراه با صدها نفر دیگر به زندان افتاد و پس از سه سال از زندان آزاد شد و به عربستان سعودی رفت و سپس برای کمک به مجاهدین افغان و مبارزان عرب به پشاور پاکستان رفت.

ظواهری در سال 1993 رهبری جهاد اسلامی مصر را بر عهده گرفت و مبارزه خونینی را برای سرنگونی حکومت آن کشور آغاز کرد. اندکی بعد، دولت آمریکا ایمن ظواهری را مسئول کشتن گردشگران غربی در الاقصر مصر اعلام کرد و دو سال بعد، دادگاه نظامی در مصر او را به طور غیابی به اعدام محکوم کرد.

الظواهری در این سالها به کشورهای مختلف با هویت جعلی مانند سوئیس، روسیه، بلغارستان، عراق، ایران و دانمارک سفر کرد. وی در سال 1996 توسط نیروهای امنیتی روسیه در جمهوری چچن به مدت 6 ماه بازداشت شد زیرا ویزای وی منقضی شده بود.

پس از مرگ اسامه بن لادن، ظواهری رهبری القاعده را بر عهده گرفت. البته پس از حمله آمریکا به افغانستان و سقوط حکومت طالبان، ایمن ظواهری او نیز مانند بن لادن به مناطق صعب العبور گریخت. در این سال ها از مخفیگاه های خود فعال بود اما با افزایش فعالیت گروه های مختلف جهادی در سراسر جهان و ظهور داعش از نفوذ آن کاسته شد و سرنگونی حکومت افغانستان و بازگشت طالبان منجر به ایمن ظواهری در آغاز سال جاری به خانواده اش در کابل ملحق شده و در آن شهر ساکن شوند.

نیروهای اطلاعاتی آمریکا نیز قصد داشتند ایمن ظواهری را با شناسایی مخفیگاه جدید وی بکشند و سرانجام در 31 ژوئیه در سن 71 سالگی او را کشتند.

تخریبایمن الظواهریرهبر القاعده در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به گمانه زنی ها مبنی بر جایگزینی او در راس این شبکه دامن زد. در این میان «احمد سلطان» پژوهشگر جنبش های جهادی اسلامی معتقد است که «محمد صلاح زیدان» معروف به «سیف العدل» از مشهورترین رهبران القاعده او باید جایگزین الظواهری شود.

رقابت داماد الظواهری با سیف العدل برای رهبری القاعده!

احمد سلطان با اشاره به اینکه داماد الظواهری معروف به عبدالصلاح مغرب با سیف العدل برای رهبری این شبکه تروریستی رقابت می کند، افزود: این احتمال وجود دارد که رهبر جدید این سازمان، خارج از بنیانگذاران این شبکه و از گروه مدافعان دینی باشد.

احمد سلطان سیف العدل را یکی از مؤثرترین عناصر القاعده و یکی از رهبران باقی مانده از دوران قبل از 11 سپتامبر توصیف کرد که به او اجازه می دهد رهبری القاعده را بر عهده بگیرد.

پژوهشگر نهضت های جهاد اسلامی گفت: سیف العدل از سال 1368 در شبکه القاعده زندگی خود را آغاز کرد و نقش موثری در تثبیت توان عملیاتی این شبکه داشت. او نقش مهمی در ایجاد زیرساخت های این شبکه در شاخ آفریقا داشت و به همین دلیل اکنون شانس بیشتری برای کسب قدرت خواهد داشت.


قبل از کشته شدن الظواهری در یک آپارتمان در کابل، سیف العدل المصری در بالای لیست نامزدها جانشینی الظواهری این به این دلیل بود که سیف العدل را «آخرین امید الظواهری» توصیف کردند.

دیدگاهتان را بنویسید