ادعای دشمن مبنی بر عدم تحریم غذا و دارو کذب است


ساعت: 19:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۳
کد خبر: 1903536

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جلسه شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه های اجرایی کشور گفت: باید در سطح بین المللی کاری کرد تا دنیا از تحریم های ظالمانه که شامل رادیوداروهای بیماران نیز می شود باخبر شود. . “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهروز کمالوندی سخنگوی و معاون بین الملل، حقوقی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی در دهمین جلسه شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه های اجرایی کشور که در این سازمان برگزار شد، گفت: سازمانی وجود ندارد. مانند انرژی اتمی سازمانی که دارای جنبه های سیاسی داخلی و بین المللی و خارجی و اقتصادی در زمینه های مختلف فنی و مهندسی است در آن گرد آمده است.

وی افزود: امروز سازمان با گزارش هایی که از سوی آژانس انرژی اتمی ارائه شده است، مواجه است. گزارش‌هایی که از فعالیت‌های ما خبر می‌دهند، اما در بسیاری از موارد با اهداف سیاسی نوشته می‌شوند تا تصویری مخدوش و منفی از کشورمان در سطح بین‌المللی ایجاد کنند.

معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در این زمینه دیپلماسی عمومی نقش مهمی در سازمان انرژی اتمی ایفا می کند. این امر از آن جهت حائز اهمیت است که دیپلماسی عمومی یکی از مولفه های مهم قدرت در عرصه بین المللی است و در صورت عدم تسلط در این عرصه شاهد ایجاد تصویری مخدوش از خود خواهیم بود زیرا دشمن در این عرصه بسیار فعال است. .

وی ادامه داد: جنگ فقط در حوزه سخت نیست، بلکه باید در حوزه نرم کار را با قدرت دنبال کرد و بنابراین هر چقدر هم کار شود، باز هم کافی نیست و باید انجام شود. مراقبت از بهترین ها در سازمان برای انرژی اتمی به دلیل جنبه های مختلف عملیاتی آن.» این باید انجام شود تا حداکثر بهره وری برای کشور دیده شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: خوشبختانه در این حوزه با رهبری جدید در دستگاه دیپلماسی عمومی سازمان شاهد تحولات بسیار خوبی هستیم که اجرای بخشهای مختلف این موضوع قابل مشاهده است. در این راستا دو اتفاق مهم در سازمان رخ داد که بیش از گذشته باید مورد توجه و تأمل قرار گیرد. یکی از این موارد سابقه خوب تحقیقات فنی در سازمانی است که ما در حال تبدیل آن به صنعت هستیم. کارهای تحقیقاتی زیادی در گذشته انجام شد و بسیاری از آنها به حالت تعلیق درآمد. حتی با چند صد میلیارد سرمایه گذاری کار می کند که برخی از آنها پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

کمالوندی ادامه داد: ورود این پژوهش به صنعت این روزها کار بزرگی محسوب می شود و بیش از یک سال است که انجام شده است. خوشبختانه با حضور مهندس اسلامی رئیس جدید سازمان و تاکید ایشان بر صنعتی شدن این پژوهش، به دنبال آن هستیم تا با ساخت نمونه های اولیه آن را به مردم کشور عرضه کنیم.

وی افزود: مورد دیگر مربوط به کارهای انجام شده مربوط به برنامه و چشم انداز فعالیت های سازمان است. البته ما علم و صنعت هسته ای متمرکز نداریم و این علم و صنعت بین رشته ای است و برای ساخت این صنعت باید علوم مختلف دور هم جمع شوند. به همین دلیل کارهای زیادی به روش های مختلف انجام شد، اما لازم بود این اقدامات با هم باشد و انجام شود. اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و به زودی خبرهای خوبی در زمینه راکتور و رادیوپزشکی خواهیم داشت.

معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی با اشاره به عرضه رادیوداروها در کشور با وجود همه تحریم ها و فشارهای شدیدی که به کشور وارد شده است، تصریح کرد: به جز عرضه رادیوداروها در کشور با وجود همه تحریم ها شاهد مصرف 400 تا 500 بوده است. هزاران نفر در خارج از کشور از این داروها استفاده می کنند و این موارد زیر فشار سنگین تحریم ها هستند.

با اشاره به ادعای دشمن مبنی بر اینکه در برخورد با مردم ایران با غذا و دارو کاری نداریم، این کذب است حقوق بشر منعکس شده است. این موضوع در سطح سازمانی حل شده است، اما باید کاری در سطح بین المللی انجام شود تا دنیا از تحریم های ظالمانه ای که رادیوداروها برای بیماران در نظر می گیرند آگاه شود.

کمالوندی اضافه کرد: به عنوان مثال یکی از شرکت های رادیودارو ما تحریم شد و با وجود اینکه از این شرکت خواستیم با خزانه داری آمریکا مکاتبه کند و اعلام کند که بر اساس سابقه خود، شرکتی نیست که خدماتش به غیر از زایمان بیماران با دارو، مورد استفاده قرار گیرد. به همین منظور نامه های متعددی نوشته شد و نمونه هایی در اختیار مدافع حقوق بشر قرار گرفت اما هیچ اتفاقی نیفتاد و آنها حاضر نشدند این شرکت رادیو دارو را از لیست تحریم های خود خارج کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: دشمن تلاش می‌کند صنعت هسته‌ای ما را تنها چیزی که باعث غنی‌سازی ذهن مردم می‌شود تبدیل کند و این در حالی است که در حوزه‌های رادیویی، پزشکی و کشاورزی کارهای خوبی انجام شده است. غنی‌سازی هسته‌ای تنها بخش کوچکی از آن است.» شامل از دید دشمنان، کشور ما به هیچ وجه نباید وارد این صنعت شود و به گفته آنها این صنعت چوب حرام تلقی می‌شود، بنابراین سعی می‌کنند بگویند ایران اهداف دیگری را دنبال می کند.

وی ادامه داد: یکی از این موارد تولید آب سنگین و تبدیل آن به انواع دوتریوم از جمله کیت غربالگری نوزاد است که با استفاده از آن می توان 56 نوع بیماری متابولیک را در بدو تولد تشخیص داد. پس از تشخیص، این دسته از بیماری های متابولیک حتی با تغذیه یا با تجویز داروهای خاصی درمان می شوند که می توانند در ابتدا بیماری ها را متوقف کرده و از پیشرفت آنها جلوگیری کنند. این کار از نظر فناوری ارزشمند است، اما زمانی ارزش آن بیشتر می‌شود که مردم کشورمان از این تحولات آگاه شوند و فضای بین‌المللی متوجه شود که صنعت هسته‌ای ایران علنی شده است و تحولات به حوزه غنی‌سازی محدود نمی‌شود.

کمالوندی افزود: البته در زمینه غنی سازی کار دوستان شاهکار است اما جدا از مواردی که به عنوان مثال در زمینه رادیوتراپی و موارد دیگر از جمله براکی تراپی در درمان سرطان مغز ذکر شد. در موقعیت بسیار خوبی قرار دارند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به اینکه دو پروژه بزرگ در حوزه سرطان وجود دارد، گفت: در یکی از این طرح ها با اشباع ذرات و ارسال آن به داخل تومور، تومورها بدون آسیب به بافت از بین می روند. شاید تنها 4 یا 5 کشور دنیا از این فناوری برخوردار باشند و با تلاش مستمر ایران بتواند در چند سال آینده در این زمینه نقش آفرینی کند.

وی با تاکید بر اینکه امروز کشور از نظر آسیب پذیری هسته ای به دلایل مختلف تقریباً شکست ناپذیر شده است، گفت: با استفاده از روش های مختلف این ضریب امنیتی برای دشمنان ما که هدف اصلی آنها حمله به نیروهای هسته ای است نیز افزایش یافته است. صنعت و دانشمندان ایران چاره ای جز دیپلماسی نیست.

معاون بین الملل، حقوقی و مجمع سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز راه زیادی در پیش است و باید از روش های مختلف استفاده کرد و از ارتباط با دنیا بهره برد. کارهایی انجام شده اما همچنان تاکید می شود که باید تلاش بیشتری شود و باید با هم کار را ادامه دهیم. وظیفه ما این است که از طریق اخباری مانند توسعه گسترده رادیوداروها به مردم امید بدهیم. مطمئناً در صورت اطلاع رسانی لازم و کافی مشخص خواهد شد که این صنعت نیاز به فعالیت بیشتر در ارائه خدمات خود به مردم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید