ارائه دستورالعمل های پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز


ساعت: 14:03
تاریخ انتشار: 14/30/1400
کد خبر: 1809657

رئیس جمهور برای کمک به تولید در اجرای آخرین فرمایشات رهبر معظم انقلاب، دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز را ابلاغ کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی در راستای کمک به تولید در اجرای آخرین دستورات رهبر معظم انقلاب، دستورات پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز را صادر کرد.

بر اساس ابلاغیه رئیس جمهور، کلیه دستگاه های مرتبط با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظفند در مهلت تعیین شده اقدامات و تمهیدات لازم را در این ابلاغیه به عمل آورند و اقدامات انجام شده را به اطلاع مردم برسانند.

دستورالعمل های پیشگیری و مبارزه با قاچاق شامل نکات مهم و کاربردی از جمله «ساماندهی بازارچه های مرزی و کالا برای دریانوردان و کفاشیان» تا «هماهنگی کامل سامانه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز» است.

همچنین کلیه دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و تعزیراتی موظفند از تمامی اختیارات خود برای شناسایی شعب و عوامل فعال در زمینه قاچاق کالا و ارز و اجرای احکام صادره استفاده کنند.




متن بیانیه رئیس جمهور به شرح زیر است:

نام خدا
دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا

با عنایت به سیاست ها و قوانین کلی مرتبط با حوزه های اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اشتغال و با عنایت به بیانات و رهنمودهای مکرر مقام معظم رهبری به ویژه آخرین فرمایشات ایشان در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و… نیاز به نگرش جدی به پدیده قاچاق و لزوم حمایت از تولید داخلی و اشتغال زایی و اقدامات جهادی توسط دستگاه های ذیربط جهت اجرای موارد زیر:

1- وزارت کشور موظف است بلافاصله بازارچه های مرزی را به منظور مبادله قانونی و نظارتی کالا در این اماکن و نظارت بر فعالیت آنها فعال و ساماندهی کند.

2- سازمان مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی باید حداکثر ظرف مدت یک ماه با رویکرد جلوگیری از ورود کالای قاچاق از این مناطق به قاره، برنامه جامعی را تدوین و اجرا کند.

3- ستاد مبارزه با پولشویی و ارز با همکاری وزارت کشور ظرف یک ماه دستورالعمل ساماندهی کالاهای دریانوردان و کولبران را تهیه می کند تا افراد مجاز، نوع و اندازه کالا، تعداد دفعات و قوانین و مقررات حاکم بر این موضوع شفاف است. عملیاتی باشد.

4- به منظور پیشگیری و مقابله با مبارزه نظام مند با قاچاق کالا و رسیدگی دقیق و فوری به جرائم و تخلفات در این حوزه، دستگاه های متولی با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سامانه های یکپارچه بازرگانی، تکمیل و مدیریت فوری آن را انجام دهند. قاچاق کالا و ارز و برقراری ارتباط بین سامانه ها و بارگذاری کلیه اطلاعات لازم در این سامانه ها به گونه ای که زنجیره ورود، کشف، بررسی و انتقال اموال قاچاق به صورت آنلاین قابل استفاده و رصد باشد. معرفی چک پیشرفت ویژه و دستگاه هایی که نیاز به همکاری ندارند اقدام لازم را انجام دهند.

5- کلیه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی موظفند با استفاده از تمامی اختیارات و ظرفیت موجود و همکاری و هم افزایی شعب و عوامل فعال در زمینه قاچاق به ویژه قاچاق سازمان یافته، شناسایی و به مراجع ذیصلاح ارائه نمایند.

6- سازمان تعزیرات حکومتی و سایر نهادهای مسئول نسبت به اجرای احکام با دقت، فوریت و بدون سهل انگاری با کمک ضابطین قضایی با رویکرد ضربه زدن به منابع مالی شبکه های قاچاق اقدام کنند.

7- پیرو ابلاغ قبلی مبنی بر انتقال کالا به انبارهای سازمان جمع آوری و فروش اموال و گمرک، با تشکر از اقدام انجام شده توسط آن سازمان، قوه قضائیه و سازمان تعزیرات حکومتی، پیگیری لازم صورت گرفت. پرونده ها باید تسریع شود و بقیه اموال از طریق شرکت دولتی و قوه قضاییه رسیدگی شود.

8- وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و بانک‌های موجود و سایر دستگاه‌های ذیربط موظفند مجوز واردات قانونی کالاهای مجاز و تامین ارز و تجهیزات لازم را با رعایت دقت لازم در قانون صادر کنند. ضوابط و مقررات از ریختن بی مورد کالا در گمرک و ترک این گونه کالاها جلوگیری شود.

9- معاون اول رئیس جمهور و مراجع نظارتی حسب مورد مسئول نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل خواهند بود.

سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید