11 دستور ویژه رئیس قوه قضائیه برای تسریع و تسهیل در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز

ساعت: 13:50
تاریخ انتشار: 1400/08/24
کد خبر: 1784518

رئیس قوه قضائیه گفت: در مبارزه با قاچاق به دنبال اقدامات پوپولیستی و ظاهری نیستیم و به هیچ وجه نباید تناقض ایجاد کنیم، بلکه باید به دنبال راه حل واقعی مشکل باشیم و برای حل مشکلی که وجود دارد تلاش کنیم. وجود دارد. سال‌ها کشور را عذاب داده است. «و تسلیم نشویم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی امروز دوشنبه (24 آبان) در جلسه شورای عالی قضایی اظهار داشت: امروز رئیس جمهور و همکاران دولت تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مردم و بهبود نظام انجام می دهند. آنها چیزی جز رضای خدا و اعتلای کشور و عزت و سربلندی مردم ندارند.

وی ادامه داد: کار اجرایی کار سختی است و در شرایطی که مشکلات زیاد است و مشکلات در هم تنیده و عقب ماندگی زیاد است، کار سخت‌تر می‌شود و در چنین شرایطی همه باید برای کمک به دولت تمام تلاش خود را انجام دهیم. ” او گفت. .

رئیس قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه بر اساس تکلیف ذاتی و قانونی خود و بر اساس تاکیدات و انتظارات مقام معظم رهبری وظیفه خود می داند که دولت را در حل مشکلات یاری کند. به مسائل و راه حل های یکپارچه می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی در این خصوص بر ضرورت گفت وگوی بیشتر با دولت و مجلس تاکید کرد و خاطرنشان کرد: اگر هر سه قوه به درک مشترکی از مشکلات و راه حل های خود نرسند و هر کدام بخواهند راه خود را طی کنند، مشکلات حل نخواهد شد

رئیس قوه قضائیه با اشاره به 7 جلسه رئیس قوه قضائیه با کمیسیون های مجلس در 4 ماه گذشته، گزارشی از جلسه روز گذشته با اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس ارائه کرد و گفت: می تواند ماده را مطرح کند. 90 در کمیسیون . .

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: از سال 59 که این قانون و مفاد آن اعمال شد، ممکن است تعریف کلی از شکایت، رویه یا نحوه شکایت وجود نداشته باشد که اگر به درستی توضیح داده نشود، ممکن است تداخل ایجاد کند.”

رئیس قوه قضاییه گفت: مجلس شورای اسلامی نظارت بر تمامی پرونده های کشور را یکی از وظایف خود می داند و دو دستگاه نظارتی در قوه قضائیه وجود دارد که یکی از آنها سازمان بازرسی است که بر حسن اجرای امور نظارت می کند. قوانین موضوع اصل 174 قانون اساسی.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: بر اساس قانون اساسی دیوان عدالت اداری مسئول رسیدگی به تصمیمات و بخشنامه های دولت است که به شکایات مردمی در این زمینه رسیدگی می کند و باید بررسی کنیم که چگونه می توانیم ظرفیت ها را هماهنگ کنیم. از این گروه‌ها با ظرفیت مجلس می‌تواند با جلوگیری از موازی کاری نقش مؤثری در بهبود مسائل داشته باشد.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس از مدت ها قبل شکایت داشتند که بر اساس وظایف ذاتی خود تحقیقاتی را انجام می دهند و به قوه قضاییه ارجاع می دهند و یا اینکه گزارش ها از سوی کمیسیون اصل 90 به قوه قضاییه ارجاع می شود که نتیجه آن مشخص نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای گفت: بدیهی است که همکاران ما در قوه قضائیه نیز در این زمینه نظراتی دارند و یکی از زمینه هایی که در این زمینه می تواند مورد توجه قرار گیرد، تفاهم مشترک و راهکار صحیح برای هم افزایی ظرفیت ها است. جلوگیری از موازی کاری.«و خنثی سازی اقدامات دستگاه ها امری گفت وگو و برگزاری جلسات مشترک است.

رئیس قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه نیز برای رسیدن به نقطه نظرات مشترک با دولت بحث و تبادل نظر می کند و جلسات سرانه یکی از بسترهای همفکری برای رسیدن به تفاهم مشترک است. موضوعات مختلف و بر اساس معیارهای مورد اولویت بندی شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی افزود: در جلسات سران قوا که از ابتدای دولت سیزدهم به طور مستمر هر شنبه به جز یک جلسه برگزار می شود، بحث و تبادل نظر شد. مشکلات ساختاری و که مربوط به قوانین ضعیف است.

رئیس قوه قضاییه موضوع اقتصاد را اولویت امروز کشور برشمرد و گفت: یکی از اولویت های نظام که سال هاست مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند خنثی کردن نقشه ها و تحریم های دشمن و کمک به مردم است. استقلال واقعی کشور و افزایش امید و اعتماد مردم است.» این تولید است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: دولت سیزدهم رونق و جهش تولید و اشتغال زایی را از عوامل اصلی کاهش معیشت مردم و مشکلات اقتصادی می داند و قوه قضائیه و مجلس باید در این زمینه به دولت کمک کنند و نیازمندیم. تا ببینیم چه مسئولیت هایی در این زمینه وجود دارد.ماست.

رئیس قوه قضائیه قاچاق کالا و ارز را یکی از موانع رسیدگی عنوان کرد و گفت: قطعا یکی از پدیده های شومی که تولید داخل را تحت تاثیر قرار می دهد و گاه می تواند تولید را مختل کند، قاچاق است.

وی ادامه داد: مسئولان همواره به دنبال مبارزه با قاچاق بوده اند اما همچنان گفته می شود در طول سال میلیاردها تن قاچاق انجام می شود که رقم قابل توجهی است و اگر بخواهیم همین مسیر را ادامه دهیم به نتیجه نخواهیم رسید. چیزی که ما می خواهیم. نتیجه.”

رئیس قوه قضاییه بر این اساس خاطرنشان کرد: همه ارگان های نظام و مردم و خود تولیدکنندگان و اصناف و کسبه و فعالان اقتصادی انقلابی نیز باید برای مبارزه با قاچاق وارد میدان شوند و تنها یک دستگاه کاری از پیش نمی برد. .

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اعجایی با تاکید بر لزوم گردهمایی همه نهادها و مردم برای مبارزه با قاچاق سازمان یافته، گفت: گاهی برخی از افرادی که قاچاق می کنند قصد ضربه زدن به نظام را ندارند، اما قطعا کسانی که در پس قاچاق سازمانی هستند و پیشینه و پیشینه آن را دارند. مقدمات را فراهم کنند، قصدشان ضربه زدن به نظام و کشور است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به جلسه پنجشنبه گذشته خود با کارکنان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مدیران سازمان جمع آوری و فروش اموال و تاکید بر تداوم این جلسات، گفت: این جلسه برای تصمیم گیری هم افزایی بوده است. برای تشدید مبارزه با قاچاق

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ادامه 11 دستور به مقامات ارشد قضایی و اعضای قوه قضاییه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به سازمان بازرسی کل کشور دستور داد تا از امروز بررسی کند که کدام دستگاه ها از قوه قضائیه تا دستگاه های بعدی. به تعهدات خود در زمینه مبارزه با قاچاق کالا به درستی عمل نکرده اند و باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

رئیس قوه قضائیه از معاونت پیشگیری قوه قضاییه که از اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین مسئولیت کمیسیون پیشگیری قوه قضائیه را بر عهده دارد، خواست مسئولیت هر یک از مدیران جدید را در امر مبارزه با قاچاق بر عهده بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای همچنین از دادستان کل کشور به عنوان یکی دیگر از اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواست تا در گام نخست سعی در برگزاری منظم جلسات بیشتر در این ستاد داشته باشد.

وی همچنین به شکایات عدم اجرای احکام مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و از دادستان کل کشور خواست تا آمار این گونه تصمیمات را برای دریافت از محاکم و مراجع قضایی و نظارت بر اجرای آنها دو برابر کند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تکلیف قانونی قوه قضائیه مبنی بر تشکیل شعب ویژه رسیدگی به پرونده های قاچاق، گفت: برخی از مسئولان گلایه داشتند که در برخی استان ها یا شعب احکامی صادر شده است که هنوز احکامی صادر نشده است. در حین بازجویی متوقف شد: «این سوال که اشکالات کجاست باید به دقت بررسی شود و اقداماتی انجام شود تا این موارد زودتر تعیین تکلیف شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با بیان اینکه آمار شعب ویژه در معاونت اول قوه قضاییه وجود دارد، تصریح کرد: به استان ها ابلاغ شده تا شعب ویژه رسیدگی به پرونده های قاچاق کالا و ارز تشکیل شود و از معاون اول قوه قضائیه سوال کرد. برای به روز رسانی این بررسی موضوع برای تقویت این صنایع در صورت لزوم.

رئیس قوه قضائیه همچنین از دادستان کل کشور خواست با آسیب شناسی دقیق دلایل غیرمسئولانه برخی از پرونده ها و اجرای احکام آنها هماهنگی های لازم را انجام دهد تا پرونده های جدید با روندی دقیق و کامل باز شود تا به آنها رسیدگی شود. و بسته شد. -اوایل ..

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی همچنین از قوه قضائیه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواست تا قوانین را مورد بازنگری قرار دهند تا در صورت عدم منع قانونی، به جای یک حاکم شرع، چند نفر از حاکمان مذهبی در سازمان اموال برای فروش و قاچاق قرار گیرند. رها شده. کالاها

وی همچنین از نمایندگان خواست تا بررسی کنند که آیا این کار منع قانونی دارد یا خیر و موضوع را اعلام کنند تا اقدامات لازم برای اصلاح قانون انجام شود.

رئیس قوه قضائیه همچنین از نمایندگان قوه قضائیه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواست تا تعداد قضات ویژه در شعب رسیدگی کننده به پرونده های قاچاق را افزایش داده و یا شعب ویژه رسیدگی به این پرونده ها را به صورت موقت تشکیل دهند. در برخی مکان ها از جمله بنادر ایجاد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای همچنین از معاون وکیل قوه قضائیه خواست با بررسی قوانین و مقررات قاچاق در مواردی که ضعف، مشکل یا خلأ قانونی می بینند، در جهت تسهیل و تقویت روند مبارزه با قاچاق کالا اعلام کنند. به روز رسانی قانون

رئیس قوه قضائیه همچنین از رسانه ها خواست در انعکاس علائم راهنمایی و رانندگی اخبار را منتشر نکنند و با یک روند اطلاع رسانی دقیق موضوع را پیگیری کنند تا در این زمینه اقدام مفیدی انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی با تاکید بر اینکه در مبارزه با قاچاق به دنبال اقدامات پوپولیستی و سطحی نیستیم، گفت: در مبارزه با قاچاق به هیچ وجه نباید تناقض ایجاد کنیم و باید به دنبال راه حل واقعی باشیم. با قاچاق سال ها مشکل را حل کنیم و سال هاست که از آن رنج می بریم و باید از راه های مختلف از جمله با تولید در کشور این مشکل را حل کرد و نباید تسلیم شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید