اردوغان برای حفظ قدرت خود حاضر است چه کاری انجام دهد؟

اردوغان برای حفظ قدرت خود حاضر است چه کاری انجام دهد؟

در حال حاضر اردوغان حداقل به جهان خارج از ترکیه پیام می دهد که مایل به همکاری است. در 17 مارس، او درخواست فنلاند برای عضویت در ناتو را تایید کرد. این در حالی است که ترکیه از سال گذشته عضویت فنلاند در ناتو را مسدود کرده است. اردوغان اخیراً از مهمت شیمشک، یکی از معماران شکوفایی ترکیه در اوایل دهه 2000 خواست تا دوباره به تیمش بپیوندد. اردوغان در سال 2018 داماد خود را به جای شیمیک به عنوان وزیر دارایی ترکیه انتخاب کرد.

یورونیوز: گردشگران در ترکیه اغلب از دیدن رستوران های پر از مشتری در کشوری با مشکلات اقتصادی بی شمار متعجب می شوند. اما ظاهر جامعه ترکیه فریبنده به نظر می رسد. یکی از دلایل اصلی این رستوران شلوغ این است که طبقه متوسط ​​ترکیه ترجیح می دهد درآمد امروز خود را در همان روز خرج کند تا اینکه تورم بالای 55 درصد را تماشا کند و فردا پس انداز خود را بسوزاند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با کاهش نرخ بهره و ارزش لیر، امیدوار بود که با ارزان‌تر کردن صادرات و تشویق تولید داخلی، اقتصاد کشورش را تقویت کند، اما این بار کارساز نشد. این در حالی است که اردوغان وزیر دارایی وعده داده بود تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی با «طرح اقتصادی جدید ترکیه» نرخ تورم را به درصدهای تک رقمی کاهش دهد، اما همه چیز دقیقاً طبق برنامه پیش نرفته است.

واردات که اکنون بسیار گرانتر اما ضروری است، ارزش صادرات را کاهش داده و ترکیه را با بزرگترین کسری حساب جاری خود در چهار دهه اخیر مواجه کرده است. در عین حال، در حالی که ممکن است نرخ تورم از اوج 85 درصد در سال گذشته کاهش یافته باشد، اما همچنان بالاترین نرخ در بین کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است.

وضعیت بد اقتصادی، همراه با تأثیر زلزله‌هایی که در اوایل فوریه منجر به کشته شدن بیش از 50000 نفر در جنوب این کشور شد، چشم‌انداز انتخاباتی اردوغان را کم رنگ کرده است.

بر اساس نظرسنجی ها، رئیس جمهور فعلی ترکیه حداقل چهار امتیاز از کمال کولچداراوغلو، نامزد مشترک اپوزیسیون برای انتخابات ریاست جمهوری فاصله دارد.

برای پوپولیست قوی که از مزایای یک رسانه خبری چاپلوس و خدمتگزار و کنترل بر نهادهای کشور بهره می برد، این کسری حل مشکل است. با این حال، آقای اردوغان پیش از هر انتخابات بزرگی با این حفره بزرگ روبرو است.

معلوم نیست اردوغان چگونه قصد دارد از این سوراخ خارج شود. انتخابات ترکیه در تاریخ 14 مه برگزار می شود و در صورتی که هیچ نامزدی اکثریت مطلق را در رقابت های ریاست جمهوری کسب نکند، دور دوم در 28 می برگزار می شود.

بر اساس تحلیلی توسط The Economist، به نظر می رسد که آقای اردوغان از ایده هایش به پایان رسیده است، به خصوص وقتی صحبت از اقتصاد می شود.

از سوی دیگر، نیروهای اپوزیسیون که معتقدند شانسی تاریخی دارند، در دفاع از منافع مشترک متحد شده اند. بر همین اساس، حزب اصلی کرد در این کشور از 22 مارس اعلام کرد که نامزد ریاست جمهوری خود را معرفی نمی کند و از آقای کولچداراوغلو حمایت می کند تا آرای مخالفان دولت اردوغان خرد نشود.

اردوغان به دنبال همکاری با جهان است

در حال حاضر اردوغان حداقل به جهان خارج از ترکیه پیام می دهد که مایل به همکاری است. در 17 مارس، او درخواست فنلاند برای عضویت در ناتو را تایید کرد. این در حالی است که ترکیه از سال گذشته مانع عضویت فنلاند در ناتو شده است.

ترکیه همچنان تحت تحریم ها ترانزیت کالا به روسیه از طریق خاک خود را ممنوع می کند. اقدامی که پیش از این باعث اصطکاک زیادی بین آن کشور و متحدانش در ناتو شده بود.

اردوغان اخیراً از مهمت شیمشک، یکی از معماران شکوفایی ترکیه در اوایل دهه 2000 خواست تا دوباره به تیم او بپیوندد. اردوغان در سال 2018 داماد خود را به جای شیمیک به عنوان وزیر دارایی ترکیه انتخاب کرد.

زمین لرزه های ماه گذشته که شهرهای جنوبی ترکیه را با خاک یکسان کرد و حدود 3.3 میلیون نفر را آواره کرد، ممکن است یکی از دلایل این تغییر باشد.

دولت ترکیه برآورد می کند که بازسازی بیش از 100 میلیارد دلار هزینه داشته است. از آنجایی که بیشتر این پول باید از کشورهای غربی تامین شود، آقای اردوغان دلایل زیادی برای بهبود روابط با سرمایه گذاران و متحدان خارجی دارد.

واکنش آهسته دولت به زلزله ها باعث کاهش حمایت از آقای اردوغان و حزب عدالت و توسعه او شده است. ابعاد این فاجعه تغییر کرده است و این داستان برای مخالفان او مانند نعمت است.

توسل به “تهدید علیه امنیت ملی” برای ماندن در قدرت

اردوغان با استناد به تهدیدات علیه امنیت ملی، عادت دارد در زمان جنگ به عنوان رئیس جمهور کارزار انتخاباتی کند. مانند آنچه در کودتای نافرجام 2016 رخ داد و اردوغان مخالفان را به خیانت و دولت ها و سرمایه داران غربی را به توطئه علیه ترکیه متهم کرد.

اما اکنون با توجه به تصاویر هک شده ای که در ذهن رای دهندگان از زلزله و همکاری تیم های خارجی و ترکیه ای وجود دارد، شاید کمتر جایی برای چنین جنجال هایی وجود داشته باشد. با این حال، با فرض افزایش خطر از دست دادن قدرت، آقای اردوغان می‌تواند طبق معمول به کار خود بازگردد.

سلیم کورو، تحلیلگر بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه، می گوید که این گزینه می تواند تقابل مجدد با یونان بر سر مرزهای دریایی باشد. انتخابات در یونان که اکنون در ماه مه پیش بینی می شود، خطر درگیری را به همراه دارد. آقای کرو با اشاره به اردوغان و حلقه نزدیکش می‌گوید: «مطمئن نیستم که این افراد بی سر و صدا از بین بروند.

دولت اردوغان با دادن امتیازات اقتصادی به دنبال رأی است

در سه ماه گذشته، دولت ترکیه حداقل دستمزد را 55 درصد افزایش داده، مستمری پایه را دو برابر کرده و قانونی را تصویب کرده است که میلیون ها ترک را واجد شرایط بازنشستگی پیش از موعد می کند. آقای اردوغان ممکن است کمک های بیشتری را در ماه رمضان که از 23 مارس آغاز شد، اعلام کند. با این حال، بزرگترین امید او رشد 5.6 درصدی اقتصاد در سال گذشته است. رشدی که عمدتاً ناشی از اعتبار ارزان و افزایش تقاضای مصرف کننده بوده است.

آقای اردوغان همه اهرم های سیاست اقتصادی و پولی را در دستان خود دارد اما آنها را در جهت مخالف کشیده است. کاهش در نرخ بهره معیار باعث کاهش شدید ارزش پوند در سال گذشته شد، اما اجازه داد صادرات به رکورد 254 میلیارد دلار برسد.

با این حال، واردات به 364 میلیارد دلار افزایش یافت و بالاترین سطح جدیدی را نشان داد. همچنین، کسری حساب جاری، معیاری برای سنجش تراز پرداخت های ترکیه با سایر نقاط جهان، در ژانویه به 10 میلیارد دلار رسید.

با این حال، برای جلوگیری از سقوط بیشتر لیر، مقامات ترکیه وام های بانکی را محدود کرده، ده ها میلیارد دلار ذخایر خارجی فروخته و خزانه بانک مرکزی را خالی کرده اند. لیر که طی پنج سال گذشته 80 درصد ارزش دلاری خود را از دست داده، اکنون در حال تثبیت است، اما انتظار می رود مدل اردوغان تنها به صادرکنندگان آسیب برساند.

در همین حال، ترک‌های طبقه متوسط ​​در قالب یک بحران هزینه زندگی در لایحه آزمایشی آقای اردوغان گیر کرده‌اند. به جز مدیریت نرخ ارز، دولت هیچ کاری برای کنترل رشد قیمت انجام نداده است. بانک مرکزی این کشور در 23 مارس نرخ بهره را بدون تغییر در 8.5 درصد نگه داشت. با توجه به نرخ تورم این کشور، «تسهیلات اعتباری» در ترکیه ارزان‌تر از هر جای دیگری در جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید