اردوغان به اوکراین متکی است


ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812237

پیامدهای حمله روسیه به اوکراین برای ترکیه اجتناب ناپذیر است و ترکیه علاوه بر اینکه به عنوان یکی از اعضای قدیمی ناتو در یک دوراهی سیاسی و نظامی قرار دارد، در موقعیت جغرافیای سیاسی، منافع اقتصادی و تعادل روابط با شرق قرار دارد. و غرب سخت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته آنای، اظهارات محتاطانه و محافظه کارانه اردوغان نشان داده است که سیاست ایجاد تعادل برای آنکارا در شرایط تنش بین روسیه و اوکراین بسیار مهم است. اغراق نیست اگر روسیه را میدان مین اردوغان توصیف کنیم. زیرا تلاش تیم اردوغان برای دفاع از منافع خود و در عین حال به چالش کشیدن تصمیمات مسکو دشوار است.

احمد داوود آیلو، رهبر حزب آینده در انتقاد از موضع سیاسی آنکارا، از اردوشاهان انتقاد کرد و گفت که تاخیر او در پشت درهای کرملین تحقیرآمیز است و پوتین به رفتار مشابه با اردوشاهان ادامه می دهد.

جالب اینجاست که برخی از خبرنگاران همراه اردوغان سعی در ایجاد فضای حماسی و ناسیونالیستی داشتند و از اردوغان پرسیدند: آیا ترکیه می تواند تصمیم بگیرد روسیه را تحریم کند؟ اردوغان با احتیاط کلمه تحریم را نادیده گرفت و پاسخی نداد.

او پاسخ های خود را در این سه بند مهم و متفاوت که همگی محافظه کارانه است و نشان از اوج احتیاط ترکیه در برابر روسیه دارد، آورده است: «1. ما نباید نگران باشیم. این موضوع بسیار بسیار حساس است. ما باید تصمیم درستی بگیریم. ما باید به فکر منافع کشورمان باشیم. 2. ما منافع سیاسی، دفاعی و اقتصادی بسیار مهمی با اوکراین داریم و نمی توانیم از آن کشور دست بکشیم. 3. ما با روسیه نیز منافع حیاتی داریم و نمی توانیم آن کشور را ترک کنیم. 4. باید ببینیم رهبران ناتو چه می گویند تا بتوانیم بر اساس آن تصمیمات و دیدگاه های خود را بیان کنیم.


چرا ترکیه به روسیه نیاز دارد؟

1. روابط اقتصادی ترکیه و روسیه برای آنکارا گسترده تر از آن است که از مسکو فاصله بگیرد. روسیه در حال حاضر بزرگترین منبع واردات ترکیه است. آمارها نشان می دهد که حجم واردات روسیه به ترکیه در سال 2021 بالغ بر 29 میلیارد دلار بوده که البته بیشتر آن مربوط به خرید گاز طبیعی است. روسیه در حال حاضر بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی ترکیه است. اگرچه صادرات در سال 2021 نسبت به سال قبل 10 درصد کاهش یافت، روسیه 30 درصد نیاز ترکیه را تامین می کند.

2. همکاری دو کشور در زمینه انرژی محدود به گاز طبیعی نخواهد بود. آنکارا 10 درصد نفت و یک سوم زغال سنگ مورد نیاز خود را از مسکو تامین می کند.

3. نیروگاه هسته ای آک کویو در مرسین توسط شرکت روسی Rosatom در حال ساخت است.

4. تنها گردشگران روسی 20 درصد از درآمد گردشگری ترکیه را تامین می کنند.

5. ترکیه سامانه موشکی اس 400 را از روسیه خریداری کرده و احتمالاً در آینده به روسیه برای تجهیز نیروی هوایی خود نیاز خواهد داشت.

6. ده ها شرکت خصوصی بزرگ ترکیه در روسیه فعالیت می کنند

7. بازار مواد غذایی و کشاورزی درآمد خوبی برای صادرکنندگان ترکیه ایجاد می کند.

8. ترکیه در مورد قره باغ و ساخت پاسگاه مرزی نخجوان و آذربایجان و ارتباط با جهان ترکیه به شدت نیازمند همکاری و حمایت روسیه است.

با توجه به موارد فوق به راحتی می توان فهمید که ترکیه به شدت به روسیه نیاز دارد و سطح روابط به جایی رسیده است که ترکیه نمی تواند از آن کشور فاصله بگیرد. اما نکته مهم این است که اردوغان برای حفظ تعادل تلاش می کند و علاوه بر حفظ روابط با روسیه، می خواهد روابط خوب و رو به توسعه با اوکراین نیز داشته باشد. چرا؟ به این دلایل:

1. ترکیه در کریمه در کنار اوکراین قرار گرفته و از روسیه انتقاد کرده است. زیرا ارتباط موثر بزرگان تاتار کریمه با تیم اردوغان برگ برنده و نفوذ ارزشمندی برای ترکیه است.

2. روابط ترکیه با اوکراین در حوزه دفاعی دو نقطه عطف مهم دارد: صادرات پهپادهای ترکیه به اوکراین و پرواز آنها بر فراز حریم هوایی دریای سیاه و همکاری ترکیه و اوکراین در تولید بالگردهای نظامی.

3. اوکراین یک بازار مصرف عمده برای ترکیه برای صادرات کالا و در عین حال زمینه مساعدی برای فعالیت های پیمانکاران بخش خصوصی ترکیه است.

4. ادامه همکاری با اوکراین باعث افزایش قدرت ترکیه در حوزه دریای سیاه خواهد شد.

5. حمایت ترکیه از اوکراین و تلاش این کشور برای گرم کردن روابط با گرجستان، بخشی از زهر روابط ترکیه و روسیه را از بین می برد و اردوغان به رهبران ناتو وانمود می کند که با رشد روابط با روسیه، توانسته روابط خوب و موثری برقرار کند. با دو نامزد عضویت در ناتو.


نگرانی کارشناسان ترک از روسیه

آیدن سزر، تحلیلگر روسی در ترکیه می گوید: روس ها به طرز ماهرانه ای به ترکیه فشار آورده اند و هزینه های سنگینی بر دولت اردوغان تحمیل کرده اند. به عنوان مثال، خط لوله گاز روسیه به ترکیه با ظرفیت یک سوم کار می کند و مسکو تمایلی به مذاکره برای افزایش صادرات گاز به ترکیه ندارد. هم از نظر روابط دوجانبه و هم از نظر روابط و رقابت در کشورهای ثالث دوران سختی را پشت سر می گذاریم. شورای عالی همکاری تشکیل جلسه نداد. علاوه بر این، پوتین برای مدتی در جریان روند همه پرسی، تحریم های ضمنی را علیه ترکیه اعمال کرد.

طاها آکیول، تحلیلگر ترکیه ای گفت: بحران اوکراین اختلافات ژئوپلیتیکی بین ترکیه و روسیه را عمیق تر کرده است. اظهارات اردوشان و چاوشو آلو مبنی بر اینکه روابط آنکارا و مسکو به سطح استراتژیک رسیده است بسیار اشتباه و کوته فکرانه است. روسیه بارها در مسکو از ساختارهای ماهواره ای پ.ک.ک و پ.ک.ک که در مناطق کردنشین شمال سوریه فعال هستند استقبال کرده و نشان داده است که نگرانی های امنیتی ترکیه را برطرف نمی کند. علاوه بر این، در لیبی و جاهای دیگر، هرگز تسلیم خواسته های ترکیه نشده است و تمایل زاید الواصف اردوغان و چاووش اوغلو برای توسعه روابط با روسیه، علاقه یک طرفه به سیاست خارجی ترکیه برای ایجاد تعادل بین شرق و غرب است. “او اوست. ناراحت. “

شواهد نشان می دهد که اردوغان نگاه محتاطانه ای به روسیه و اوکراین دارد و نمی خواهد به عنوان کشوری که موضع جدی علیه روسیه اتخاذ کرده در صحنه ظاهر شود.


ادبیات پرمعنای اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، رهبر حزب عدالت و توسعه، بارها خواستار میانجیگری بین پوتین و زلنسکی شده است. فراوانی و فراوانی درخواست‌های میانجی‌گری اردوغان و چاووشو او لو بیش از حد است و دولت ترکیه اهداف و دیدگاه‌های سیاسی خود را دولتی به تصویر می‌کشد که می‌خواهد وارد بازی‌های بزرگ منطقه‌ای و جهانی شود. قابل مشاهده باشید، تایید شده و امتیاز کسب کنید.

اما نه روسیه و نه حتی اوکراین امتیاز خاصی به ترکیه ندادند و حمله آغاز شد. در اینجا بود که اردوغان به عنوان رئیس جمهور یکی از اعضای ناتو در کنار اوکراین قرار گرفت و علیه روسیه موضع گرفت. اما واقعیت این است که مواضع ضد روسی ترکیه چندان قوی نیست و اردوغان ترجیح داد به جای عبارت معمول «محکومیت اقدام نظامی» روسیه از چنین عبارت معتدلی استفاده کند: «این حمله غیرقابل قبول است و ما آن را رد می کنیم. »

اردوغان گفت: اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین غیرقابل قبول است. به نظر ما این اقدام مغایر با قوانین بین المللی است و ضربه سختی به صلح، آرامش و ثبات در منطقه وارد کرده است. ما بار دیگر بر درخواست خود برای حل بحران روسیه و اوکراین از طریق گفتگو و مذاکره در چارچوب توافق مینسک تاکید می کنیم. در تماسی که با آقای زلنسکی داشتم، گفتم که ترکیه از تلاش اوکراین برای حفاظت از تمامیت ارضی خود حمایت می کند. ما سهم خود را برای تضمین امنیت کل مردم اوکراین، به ویژه شهروندان و برادران تاتار خود انجام خواهیم داد.


تحلیلگران چه می گویند؟

عاکف بکی، تحلیلگر ترک که چندین سال مشاور سیاسی رجب طیب اردوغان بوده است، در تحلیل سیاسی خود گفت که بین اهداف واقعی و اهداف اعلام شده از سوی پوتین تفاوت قابل توجهی وجود دارد.

او گفت: «ترس از گسترش در ناتو فقط یک بهانه است. کرملین اوکراین را یک کشور مستقل نمی‌داند، بلکه به عنوان میراث روسیه تزاری می‌داند.

طاها آکیول، تحلیلگر ترکیه ای دیگر، ولادیمیر پوتین را «هیتلر مدرن» توصیف کرد و به مقامات دولت ترکیه درباره دیدگاه های ضد عثمانی رئیس جمهور روسیه هشدار داد و نوشت: «به هیچ وجه مشخص نیست هدف بعدی پوتین کجاست. باید بدانید که او بارها از فتوحات عثمانی ابراز نارضایتی کرده و نشان داده که به هیچ چیز مقید نیست. بنابراین ما باید مراقب مرگ پوتین باشیم.»

امره کنگر، تحلیلگر سابق روزنامه جمهوری خواه نوشت: «به نظر می رسد روسیه اکنون از برگ برنده خود برای گاز طبیعی به خوبی استفاده می کند. ترکیه هم به دلیل توانایی خود در کنترل ورود و خروج از دریای سیاه و هم به دلیل روابط با اوکراین و به عنوان ناظر معاهدات مینسک می تواند در این درگیری نقش داشته باشد. اما واقعیت این است که ترکیه بخش مهمی از اعتماد و قدرت خود را از دست داده است و نه تنها نمی تواند نقش مهمی ایفا کند، بلکه اجازه بازی به عنوان میانجی را نیز نخواهد داشت. بنابراین بهتر است تا حد امکان بی طرف بمانیم.»


رفیق اردوغان از پوتین حمایت می کند

اردوغان خود علیه روسیه موضع گرفته و سعی دارد در کنار ناتو و اوکراین قرار گیرد. اما دوست نزدیک او در کنار پوتین در حال رشد کامل است.

دوزو پرینسک، رهبر حزب کمونیست میهن پرست، که در پنج سال گذشته به یکی از حامیان و رفقای نزدیک اردوغان تبدیل شده است، از حمله روسیه به اوکراین به عنوان گامی تاریخی در شکست غرب استقبال کرد.

پرینسک گفت که حمله به دریای سیاه در آینده نزدیک برکات زیادی برای ترکیه به همراه خواهد داشت و ترکیه نیز باید از روسیه برای قطع روابط با اوکراین و خروج از ناتو در اسرع وقت حمایت کند.

وی به عنوان یک شخصیت سیاسی منتسب به مقامات عالی رتبه امنیتی دارای اطلاعات دست اول و حضور فعال در پشت صحنه بوده و با تکیه بر اطلاعات امنیتی و منابع نظامی و همچنین دوستی با چین و روسیه امتیازات بسیاری را به دست آورده است. .


دو رفیق مهم اردوغان در حال بازدید از مسکو هستند

در زمانی که پوتین به اوکراین حمله می کند و اکثر رسانه های غربی از جمله رسانه های بزرگ ترکیه علیه او موضع می گیرند، دو سیاستمدار مهم به مسکو سفر می کردند که دیدار آنها با پوتین از ارزش سیاسی و نمادین بالایی برخوردار است.

هر دو رهبر که هم متحدان و هم رفقای نزدیک اردوغان هستند، گفته اند که ترجیح می دهند با روسیه باز بمانند. عمران خان، نخست وزیر پاکستان و الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، تقابل و جهت گیری سیاسی خود را به نمایش گذاشته اند.

در پایان، پیامدهای حمله روسیه به اوکراین برای ترکیه اجتناب ناپذیر است و ترکیه علاوه بر اینکه به عنوان یکی از اعضای قدیمی ناتو در یک دوراهی سیاسی و نظامی قرار دارد، از نظر جغرافیایی، اقتصادی و اقتصادی در شرق نیز متعادل است. و غرب در موقعیت دشواری قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید