ارزشیابی مربیان هر 3 سال یکبار در رتبه بندی معلمان

ارزشیابی مربیان هر 3 سال یکبار در رتبه بندی معلمان

طرح رتبه بندی معلمان یکی از مبهم ترین و بحث برانگیزترین طرح های آموزش و پرورش است که اگرچه در سند بالادستی آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین مطرح شده است، اما پس از پاستور و ایستگاه بهارستان، معلمان پس از پاستور و بهارستان 10 سال از طراحی تا اجرا به آن زمان نیاز دارند. در نهایت برای معلمان تکمیل و به گواه شواهد و اظهارات مسئولان آموزش و پرورش از 31 شهریور 1400 لازم الاجرا می شود.

این طرح که سرانجام در اسفندماه پس از مذاکرات طولانی شورای نگهبان و مجلس تصویب شد، به قانون تبدیل شد و بودجه کشور را اعلام کرد. تهيه آيين نامه اين قانون و اجراي آن نيز بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.

آموزش و پرورش اخیرا آیین نامه نظام رتبه بندی فرهنگی را تدوین کرد و عباس نجار، رئیس مرکز منابع انسانی و برنامه ریزی اداری این وزارتخانه گفت: در تدوین این آیین نامه نمایندگان و معلمانی داشتیم.

معیارهای اصلی رتبه بندی معلمان چیست؟

همانطور که از آیین نامه آموزش و پرورش بر می آید معیارهای کلی مانند روحیه جهادی و تحول آفرین، رعایت حجاب و پوشش اسلامی، انگیزه معلمان، احترام به دانش آموزان و اولیا، تعهد سازمانی و غیره است. با 300 امتیاز تاثیر بسزایی در افزایش رتبه معلمان دارد سپس شایستگی های تخصصی مانند مدرک با حداکثر 75 امتیاز، تحقیقات مربوط به بهبود عملکرد با حداکثر 30 امتیاز، تالیف کتاب و مقاله با حداکثر 20 را دنبال کنید. امتیاز و غیره

علیرغم همه بحث‌ها در مورد چگونگی، زمان و نحوه اجرای قانون طبقه‌بندی معلمان، نسخه نهایی آیین‌نامه اجرایی طبقه‌بندی معلمان عوامل مؤثر بر این کار از جمله شایستگی عمومی، حرفه‌ای، حرفه‌ای و تجربی را در نظر گرفته است.

با این معیارها معلمان در نهایت به 5 گروه کمک معلم، مربی معلم، استادیار، دانشیار و مدرس طبقه بندی می شوند. 600، 750 و 900 امتیاز لازم است.

البته وزارت آموزش و پرورش نیز باید نظام رتبه بندی اخذ مدارک معلمان را طراحی و بسازد و داده های به دست آمده در این سامانه به وضوح قابل مشاهده باشد.

رتبه بندی فقط یک مسیر صعودی نیست

بر اساس ضوابط مقرر در قانون رتبه‌بندی معلمان، معلمانی که در یکی از رتبه‌های مشمول این قانون امتیاز ارتقای لازم را کسب کرده‌اند، هر سه سال یکبار با رعایت مفاد این آیین‌نامه اجرایی تجدید ارزیابی می‌شوند. خیر، به آموزش عالی تقلیل می‌یابند و باید دوره‌های بازآموزی را در دانشگاه‌های مرتبط با آموزش بگذرانند و اگر برای بار دوم این اتفاق بیفتد، معلم از تحصیل و فرهنگ حذف می‌شود.

ضمناً اجرای نظام رتبه بندی معمولاً دو سال پس از اجرا بر اساس اهداف سند تحول بنیادین و تأثیر بر کیفیت نظام آموزشی بررسی و در صورت لزوم مورد بازنگری قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید