ارزشیابی معلمان هر 3 سال یکبار بررسی می شود

ارزشیابی معلمان هر 3 سال یکبار بررسی می شود

یوسف نوری در سفر به استان خراسان رضوی به مناسبت هفته دولت در شبکه تلویزیونی استانی خراسان رضوی حضور یافت و به تشریح برنامه رهبر تحول پرداخت.

وی گفت: دو معلم بزرگوار شهیدان رجایی و باهنر نهاد مقدس آموزش و پرورش را به یادگار گذاشتند و در هفته دولت با تلاش مجدانه و ارتقای یاد و خاطره آنان را گرامی می داریم که از شعارهای دولت سیزدهم است.

وی هدف از سفر خود به استان خراسان رضوی و مشهد را قرار گرفتن در گروه سرآمدان تحول عنوان کرد و گفت: 1600 معلم جوان به صورت شبکه ای برای اجرای سند اساسی تحول در مشهد مشغول آموزش و توانمندسازی هستند. و این افراد شبکه بسیار مهمی هستند و برای اجرای سند بنیادین تحول که جزو منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس جمهور است تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: فعالیت راهبران تحول از امروز به مدت 10 روز با دوره های مقدماتی و تکمیلی و در آینده نزدیک دوره های پیشرفته آغاز می شود زیرا در اجرای سند تحول بنیادین باید واحدهای میانی از خود مدارس داشته باشیم و در اجرای سند تحول در مدارس ابتدایی باید در مرکز توجه قرار گیرد.

وی افزود: تاکنون اقدامات از بالا به پایین دستور داده شده است اما با آسیب شناسی های انجام شده توسط کارشناسان حلقه مفقوده را شناسایی کرده ایم. ما باید تحول را در مدرسه با محوریت معلم آغاز کنیم.

نوری گفت: پیشگامان تحول معلمانی هستند که با شرایط قبلی و امکان ادامه این فعالیت، مشتاقانه در این طرح شرکت کردند. اجرای سند تحول اصلی از 726 ناحیه آموزشی در هر شهر و منطقه، حداقل دو نفر از مدیران تحول در دو جنس مختلف باید حضور داشته باشند که سوالات و شاخص های اصلی تحول را دریافت کرده و با توجه به اکولوژی محیطی این شاخص ها را در منطقه خود اعمال کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: 2 سند تحول بنیادین وجود دارد; اولین سند صادره از سوی مقام معظم رهبری در اردیبهشت 1392 که شامل سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش با 13 سیاست است و سند دوم شامل مجموعه ای از اهداف عملیاتی همراه با 131 راهکار ترسیم شده برای آنها در حوزه آموزش و پرورش است. خانواده، معلم، دانش آموز، محتوا و نظارت بر کیفیت است که باید در مدرسه و در قالب یک برنامه درسی اجرا شود. برنامه درسی شامل هدف، محتوا، روش های یاددهی- یادگیری و ارزشیابی بخشی از ستاد و بخشی از خود مدرسه را دارد.

وی در خصوص افق اجرایی این سند و زمان بندی تعیین اهداف و نتایج دوره های راهبری تحول گفت: تحول آغازی دارد اما پایانی ندارد. ترسیم ما در سند اجرای سند تحول اصلی با تشکیل ستاد برای این کار است که نیاز به فازبندی، فازبندی و زمان دارد. در گام اول، رهبران تحول تربیت می شوند، بر اساس سند، شاخص های مدرسه استخراج می شود و مدارس بر اساس این الگو کار می کنند و به میزانی که مدارس به این شاخص ها رسیده اند، می شوند. طبقه بندی و رتبه بندی، یکی از بندهای اسناد اصلی تحول و سند تحول دولت مردمی رتبه بندی مدارس.

نوری با اشاره به قانون ارزشیابی معلمان گفت: با تاکید ریاست جمهوری و کمک دولت در این زمینه اقدام شده، اعتباری برای این کار در نظر گرفته شده و مبالغ به حساب اکثریت واریز شده است. فرهنگیان سامانه رتبه بندی آماده بارگذاری مدارک و ارزشیابی معلمان است هر فردی وارد سامانه می شود در صورت عدم نقص مدارک پس از حدود 1 ماه و نیم رتبه خود را دریافت می کند شوراهای حسابرسی تشکیل شده و مراکز ارزشیابی تشکیل می شود و مبلغی در حدود نیمی از اولین رتبه بندی این رتبه در 9 ماه به معلمان پرداخت می شود.

وی بابیان اینکه هدف از رتبه بندی فقط مسائل مالی نیست، تصریح کرد: رتبه بندی بر اساس ماده 1 آیین نامه رتبه بندی برای ارتقای کیفیت نظام آموزشی، ارتقای صلاحیت معلمان و رقابت در نظام آموزشی انجام می شود. به طوری که هیچ تفاوتی بین معلم و معلم، مدرسه و مدرسه … مشخص شود و هر 3 سال یکبار تجدید نظر شود.

نوری در خصوص عدالت که یکی از شعارهای دولت سیزدهم است، گفت: عدالت آموزشی و فرصت های برابر آموزشی از دید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است، اکثر داوطلبان برتر کنکور که در مدارس دولتی تحصیل می کنند، باشگاه دانشمندان جوان در راستای عدالت آموزشی و برنامه های آموزشی یکسان تلویزیونی برای تمامی دانش آموزان از دیگر اقدامات در این زمینه است.

وی در پایان گفت: چالش هایی در آموزش و پرورش وجود دارد اما با کمک دولت و جامعه خیرین در صدد رفع آن هستیم و مدارس از مهر امسال به صورت حضوری کار خود را آغاز می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید