ارز ارجح برای تولیدکننده ای که نیاورده است / از بلندی های جولان یارانه سیاه در بازار با افزایش قیمت مواد اولیه دام


ساعت: 13:42
تاریخ انتشار: 1401/02/16
کد خبر: 1836695

سلمان ستوده نیا با تاکید بر اینکه ارز ترجیحی تنها رانت خواری و فساد است، گفت: طی دو سال گذشته یارانه سیاه در بازار آشوب ایجاد کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، نحوه تخصیص ارز ترجیحی و 4200 تنی یکی از چالش های اساسی کشور در سال های اخیر بوده و از این رو دولت برای تامین 4200 تن منابع با مشکلاتی همچون پایه پولی و چاپ پول مواجه است.

یکی از اشتباهات اساسی دولت حسن روحانی این بود که معتقد بود با توزیع مواد اولیه ارزان قیمت، تولید نیز ارزان می شود و چون مواد اولیه وارداتی را با ارز 4200 تنی تهیه می کنند، قیمت کالاها کنترل می شود.

از سوی دیگر ارز ترجیحی نوعی رانت در اقتصاد کشور ایجاد می کند و کاهش قیمت ها به لحاظ تعادل کلان اقتصادی در بازار این رانت را ایجاد می کند و کالاهای وارداتی ارزان تر از کالاهای تولید شده در کشور می شوند و مصرف کنندگان به این گونه کالاها روی می آورند.

این در حالی است که مقام معظم رهبری چندین سال است که بر حمایت از تولید داخلی تاکید می کنند و سیاست نرخ ترجیحی ارز و نحوه توزیع آن در تضاد کامل با شعار حمایت از تولید داخلی است. تجربه چندین ساله ارز 4200 تومانی به خوبی نشان می دهد که تولید داخلی کاهش یافته و کالاهای وارداتی جایگزین تولید داخلی شده است.

کالاهای وارداتی ارزانتر در واقع چراغ سبزی برای مردم برای خرید چنین کالاهایی است و در نهایت تولیدکننده داخلی قدرت رقابت را از دست خواهد داد.

از سوی دیگر، سیاست های تورمی فشار زیادی بر تولیدکنندگان داخلی وارد کرده و هزینه های تولید به حدی افزایش یافته است که تولیدکنندگان داخلی در حال یافتن راه هایی برای افزایش قیمت هستند، زیرا کالاهای وارداتی تمایل برخی افراد را به این کالاها افزایش می دهد و از سوی دیگر از تورم جلوگیری می کند. تولیدکنندگان کالاهای خود را با قیمت مناسب به مصرف کنندگان عرضه کنند.

«تورم» یکی دیگر از عوامل 4200 حجمی است که باعث دلسردی تولیدکننده و اجازه واردات کالاهای خارجی شد. از طرفی در نظر گرفته می شود که تنها هزینه تولید کننده مواد اولیه دام و خوراک است (به شرطی که این مواد اولیه به قیمت مصوب تولیدکننده برسد و او مجبور به خرید آن از بازار سیاه نباشد). در حالی که این مورد در مورد “کار” نیست. با اضافه کردن «تجهیزات» و سایر هزینه‌ها به هزینه‌های سازنده، متوجه می‌شویم که سازنده در تولید یک محصول با چه مشکلاتی مواجه می‌شود.

در نتیجه آزادسازی 4200 تن نه تنها باعث کاهش تورم نشد، بلکه با توزیع این ارز قیمت برخی کالاهای وارداتی ثابت ماند و در این شرایط تولیدکننده متضرر شد.

همچنین توزیع ارز ترجیحی و حجم 4200 دست معامله گران را در دزدی باز گذاشت و تنها اقشاری ​​که از ثمره آن ارز بی بهره بودند، اقشار ضعیف جامعه بودند.

حجت الاسلام رئیسی با روی کار آمدن دولت سیزدهم بر لزوم جراحی اقتصادی در حوزه های مختلف تاکید کرد و گفت: حذف ارز ترجیحی و اصول 4200 تومانی می تواند معیشت مردم را بهبود بخشد و کشور را از خطر سقوط اقتصادی نجات دهد.

خبرنگار اقتصادی تهرانوز در گفتگو با سلمان ستوده نیا، پژوهشگر اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه بندرعباس به بررسی اثرات مثبت حذف ارز ترجیحی، تاثیرات آن بر اقتصاد کشور و تصمیم گیری در مورد نحوه حذف ارز ترجیحی پرداخته است. .

گفتگوی ستوده نیا با تهراننیوز را در زیر می خوانید:


عوارض و پیامدهای پرداخت 4200 تنی برای اقتصاد کشور چیست؟


ستایش: با توزیع 4200 تنی دولت روحانی، 12 برابر یارانه نقدی ارز ترجیحی به مدت دو سال برای کالاهای اساسی توزیع شد و زمانی که به دست مصرف کننده نهایی رسید، قیمت ها افزایش یافت و مردم کالاهای اساسی را با 26 هزار تن دریافت کردند.


دلیل شکست سیاست پولی ترجیحی در دو سال اخیر


بنابراین توزیع 4200 تن بیش از آنکه اقتصاد زندگی مردم را باز کند، رانت و فساد ایجاد کرد..


یکی از مهمترین اهداف سیاست ارزی 4200 تومانی، کنترل قیمت کالاهای اساسی بود. به نظر شما چرا دولت با پرداخت 4200 تن به اهداف اولیه این سیاست دست نیافت و این سیاست شکست خورد؟


ستایش: توزیع 4200 تنی به ارث رسیده از دولت روحانی طی دو سال گذشته 65 میلیارد دلار هزینه ارزی داشته است یعنی در دو سال گذشته 12 تا 20 برابر یارانه نقدی ارز ترجیحی به کالاها اختصاص یافته است. .


بسیاری معتقدند ارز 4200 تنی باعث جهش تورم شده است، در حالی که من معتقدم این افراد هستند که از مزایای قیمت گذاری چندگانه بهره می برند و پیوندهای بسیار محکمی با بدنه قدرت دارند.


من معتقدم که حذف ارز ترجیحی و 4200 تنی اگر دولت به عرضه کننده اجازه رشد دهد تا عرضه کننده محدود نباشد و حاشیه سود نداشته باشد ممکن است در کوتاه مدت شوک به جامعه وارد کند اما در بلندمدت حاشیه تولید افزایش می یابد و تولید افزایش می یابد و واردات به تعادل می رسد.


مربوط به سرمایه گذاری ها و یارانه هایی که دولت علنا ​​و مخفیانه پرداخت می کند، مشاهده می شود که میزان مصرف افراد تعیین کننده میزان یارانه دریافتی است، ارزیابی شما از این موضوع چیست؟


ستایش: مردم از یارانه های دولتی مانند بنزین، برق، گازوئیل، گاز و … برای مصرف بیشتر استفاده می کنند، مثلا یک خانواده پنج نفره (اگر پنج خودرو داشته باشند) دولت می تواند 7 میلیون یارانه پنهان به این افراد بپردازد در حالی که 20 میلیون. مردم در روستاها زندگی می کنند و ماشین ندارند و یارانه خودرو دریافت نمی کنند.


برق و گاز هم همینطور. خانواده هایی که دارای املاک و خانه های بزرگ هستند بیشترین سود را می برند، به طوری که یارانه های پنهان به کسانی می رسد که بیشتر مصرف می کنند و قاچاقچی هستند.


به عنوان مثال، قاچاق آب، بنزین و گازوئیل بیشترین سود را برای قاچاقچیان دارد، در حالی که مصرف این کالاها به شدت افزایش یافته است.


پیشنهاد من این است که دولت یارانه بنزین، گاز، برق، گازوئیل، آب و … را پرداخت کند. به مردم به صورت نقدی که در این صورت دست تجار قطع می شود.


آیا منطق محاسبه ارز 4200 تومانی درست بود وگرنه چرا در سال های بعد تعدیل نشد؟


ستایش: دولت روحانی معتقد بود که سیاست ارزی 4200 تومانی باعث کاهش تورم می شود، اما این سیاست ها در ظاهر ضد تورم و در باطن تورم شدید بود، بنابراین رانت ترجیحی به جیب برخی افراد از جمله واردکنندگان می رفت که 5 درصد از کل بازار را تشکیل می دهند. جمعیت علت اعتراض به ارز 4200 تومانی تعارض منافع است.


نیاز به تهیه کالاهای اساسی با مناسب ترین قیمت


بنابراین پس از بررسی دقیق متوجه شدم که سود 4200 تومانی به جیب افراد خاصی که واردکننده هستند و ارتباطات بسیار قوی دارند رفته است و زمانی که سود 4200 تومانی باید به جیب مصرف کننده نهایی برسد. با قیمت 26 هزار تن به دست مصرف کننده رسید که در نهایت ارز ترجیحی تاثیری در کاهش قیمت ها ندارد.


حجت الاسلام رئیسی از ابتدای ریاست جمهوری خود بر جراحی اقتصادی تاکید داشت و یکی از ارکان این جراحی اقتصادی را حذف ارز ترجیحی که بسیاری مفسده می دانند، می داند. به نظر شما این عملیات چگونه باید اتفاق بیفتد تا اقتصاد کشور رونق بگیرد؟


ستایش: ارز 4200 تومانی و ارز ترجیحی مشکلات زیادی را برای کشور به وجود آورد و کالاها و مواد اولیه دام که با ارز 4200 تومانی برای کاهش قیمت وارد می شد، نه تنها به هدف خود نرسید، بلکه قیمت ها به شدت افزایش یافت.


جراحی اقتصادی واقعاً برای کشور ضروری است، زیرا اکنون شاهد بی عدالتی در کشور هستیم. به عنوان مثال افرادی که پنج خودرو دارند در مقایسه با خانواده هایی که خودرو ندارند اکنون بیشترین یارانه را دریافت می کنند.


یارانه های سیاه باید با شفافیت و آگاهی عمومی حذف شود. به عنوان مثال دولت برای مواد اولیه دام یارانه پنهانی مانند قیر رایگان می دهد و این به یارانه سیاه معروف است، قیمت مواد اولیه دام نیز با ارز ترجیحی افزایش می یابد.


اگر بخواهم به فاسدترین یارانه ها اشاره کنم باید قیر بلاعوض، فولاد، دولتی، قرعه کشی خودرو و یارانه سیاهی که به نام انرژی به مردم پرداخت می شود، مانند بنزین، گازوئیل و … اشاره کنم تا اقتصاد. ایران نیاز به یک شوک بزرگ دارد تا بتواند اقتصاد را آزاد کند.


در سراسر جهان انرژی، مواد اولیه دام و … رایگان است و دو نرخی شدن و چند قیمتی فقط باعث فساد و رانت می شود، بنابراین در سراسر دنیا این کالاها آزاد شده و مصرف انسانی به حداقل می رسد و از طرفی خدمات پزشکی، آموزش رایگان به مردم ارائه می شود.


در مدتی که در کشور هستیم قیمت انرژی های تجدید ناپذیر و مواد اولیه دامی مانند گندم و … را در اختیار مردم قرار می دهیم و هزینه خدمات آموزشی و درمانی را به شدت افزایش داده ایم. دولت 500 دلار در هر تن گندم از کشاورز می خرد و به کارخانه های ماکارونی، نانوایی ها و غیره می فروشد. برای 100 دلار


کارخانه ماکارونی که به نیروی کار، انرژی و مواد خام ارزش می‌افزاید، تنی 400 دلار می‌فروشد، دور باطلی که دولت از کشاورز به قیمت 500 دلار می‌خرد، 100 دلار به کارخانه‌ها می‌فروشد و کارخانه به قیمت 400 دلار می‌فروشد. .


چه تصمیمی برای تامین کالاهای اساسی از سوی دولت دارید؟ جلوگیری از افزایش قیمت آن؟


ستایش: اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را حذف کند باید آن را به عنوان یارانه نقدی به اقشار کم درآمد پرداخت کند که در این صورت تا چند ماه دیگر نه تنها تورمی نداریم، بلکه شاهد کاهش تورم خواهیم بود. مثلا اگر تورم 40 درصد باشد به 30 درصد می رسد و سال به سال وضعیت بهتر می شود.


با توزیع یارانه نقدی، مردم تصمیم می‌گیرند از کدام تولیدکننده خرید کنند و تولیدکنندگان به جای تمرکز بر دریافت حمایت‌های دولتی برای تولید 4200 تن، روی قیمت و کیفیت محصولات خود تمرکز کنند که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد کالاهای اساسی را با قیمت معقول خریداری کنند. قیمت. کندی فروش و خدمات و افزایش یارانه ها به نفع مصرف کننده و تولیدکننده است.


گزارش حسین بوذری


انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید