از احتمال خسارت به محصولات کشاورزی تا لغو مرخصی و ماموریت روسای دستگاه های اجرایی هرمزگان

ساعت: 11:04
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1796033

با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر ورود دو سامانه پرفشار پرقدرت باران به برخی نقاط کشور، دستگاه های اجرایی استانداری هرمزگان امروز در آماده باش هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر ورود دو سامانه پرفشار پرقدرت باران از امروز به برخی نقاط کشور، دستگاه های اجرایی استانداری هرمزگان در آماده باش هستند.

بر اساس پیش بینی ها این سامانه ها از صبح چهارشنبه هرمزگان را تحت تاثیر قرار می دهند و از روز جمعه بارش ها افزایش یافته و تا اواسط هفته آینده ادامه دارد.

با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی و احتمال بارش شدید باران در منطقه، تمامی تیم های امدادی و تجهیزات لجستیکی در زمینه نجات این جمعیت در آمادگی کامل رزمی قرار دارند.

دریا در روزهای اخیر به دلیل افزایش ابر و افزایش موقت سرعت باد موقتا نسبتا مواج خواهد بود و شدت وزش باد از روز جمعه تا اوایل هفته آینده قابل توجه است که باعث مواج شدن دریا و اختلال در تردد دریایی خواهد شد.

ورود دو بارندگی شدید به هرمزگان

دکتر علی رئوفی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به ورود دو سامانه بارشی قدرتمند به استان گفت: دو سامانه بارشی قدرتمند از صبح چهارشنبه هرمزگان را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی در همین راستا افزود: بارش ها از روز جمعه در نقاط مختلف هرمزگان افزایش می یابد و بارندگی ها تا دوشنبه هفته آینده ادامه دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: با توجه به شدت بارش ها و پیش بینی های سازمان هواشناسی احتمال بیش از 100 میلی متر بارش در هرمزگان وجود دارد.

کلیه دستگاه های کمکی و خدماتی در آمادگی کامل

رئوفی با اشاره به اخطار نارنجی سازمان هواشناسی گفت: تمامی دستگاه های امدادی و خدمات رسان باید با بسیج امکانات برای ارائه خدمات در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه آمادگی کامل داشته باشند.

وی گفت: تمامی مرخصی ها و سفرهای کاری روسای دستگاه های اجرایی استانداری هرمزگان تا دستور دیگری لغو شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان افزود: تمامی فرمانداران شهرستان های تابعه استان باید با برگزاری جلسات اضطراری بحران اقدامات لازم را برای مقابله با حوادث احتمالی انجام دهند و در این راستا بخشداران سراسر استان باید ستاد بحران را فعال کنند. .و همه شهرداران و دهیاران باید با بسیج امکانات آمادگی کامل داشته باشند.

مردم از حضور و غرق شدن در حاشیه رودخانه های فصلی استان به شدت خودداری کنند

رئوفی گفت: با توجه به اسکان مردم مناطق زلزله زده فین در چادر، باید اقدامات لازم برای اسکان زلزله زدگان در مناطق امن در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم هرمزگان در امور امنیتی، امنیتی و اجتماعی گفت: با توجه به احتمال طغیان شدید رودخانه های فصلی مردم از حضور و زهکشی در حاشیه رودخانه های فصلی استان به شدت خودداری کنند.

رئوفی گفت: با توجه به بارش های سیل آسا باید برای مدیریت سرریز احتمالی سدهای استان برنامه ریزی شود.

وی خاطرنشان کرد: همه مردم محترم استان باید هشدارهای سازمان هواشناسی و اداره کل مدیریت بحران استان را جدی بگیرند تا شاهد وقوع حوادث ناگوار مانند غرق شدن در طغیان رودخانه نباشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری هرمزگان افزود: با توجه به شرایط جوی هرمزگان، مردم نقاط مختلف کشور از 8 تا 15 دی ماه از سفر جداگانه به هرمزگان خودداری کنند.

مسکن تحت پوشش باید برای اسکان اضطراری فراهم شود

رئوفی گفت: مکان های بسته برای اسکان اضطراری افراد باید توسط دستگاه های اجرایی ذیربط تامین شود.

وی گفت: با توجه به احتمال قطعی خطوط آب، برق، جاده ها و مخابرات باید اقدامات لازم برای بازگرداندن خدمات انجام شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، سیاست امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: اطلاع رسانی گسترده و اطلاع رسانی مستمر و به روز مردم در سراسر استان باید در دستور کار صداوسیما، خبرگزاری ها، شبکه های خبری و روابط عمومی ها قرار گیرد تا از حوادث غیر مترقبه جلوگیری شود. بارندگی را به حداقل برسانید.

وی افزود: بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی هرمزگان تا پایان سال متاثر از موج باران خواهد بود و در دی، بهمن و اسفند بارش های استثنایی پیش بینی می شود.

هشدار درباره احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی در هرمزگان

مهرداد حسن زاده با استناد به اخطار نارنجی سطح کشاورزی سازمان هواشناسی گفت: نتایج نقشه ها و مدل های هواشناسی روزهای آینده حاکی از ناپایداری جوی در برخی نقاط استان هرمزگان است.

وی ادامه داد: ساعت کار این سامانه بارشی از بعدازظهر پنجشنبه 8 دی تا پایان روز یکشنبه 13 دی ماه است و بارش متناوب همراه با رعد و برق و افزایش سرعت باد خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از احتمال آسیب به محصولات و ادوات کشاورزی از اثرات خطرناک این سامانه بارشی خبر داد و افزود: سمپاشی و سمپاشی ناشی از بارندگی، استحکام سازه باغ ها در برابر بارندگی های شدید، آبیاری در خاک های شور. پس از بارندگی برای شستشوی شوری از محیط ریشه، تسریع انتقال محصولات برداشت شده در مناطق سرپوشیده، خودداری از اعمال گچ در باغات به دلیل بارندگی شدید، تسریع در کشت غلات پاییزه قبل از شروع بارندگی.

حسن زاده گفت: در مزارع قارچ، گلخانه ها و انبارها تهویه، تنظیم دما و سوخت رسانی به سالن ها به دلیل کاهش دما و بارندگی، استحکام و ترمیم سقف گلخانه در برابر بارندگی و باد شدید، کنترل می شود. دما و رطوبت انبارها باید با توجه به افزایش رطوبت انجام شود تا از آسیب بیماری های قارچی جلوگیری شود و ضمن کاهش دما و بارندگی، دریچه های گلخانه بسته بماند.

وی گفت: همچنین در خانه های طیور و حیوانات، عدم استفاده از آب باران برای دام، جلوگیری از سردی و جاری شدن آب در سالن ها، جمع آوری کود از واحدهای دامی قبل از بارندگی و در استخرهای پرورش ماهی، نظافت. ساخت، تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی در استخر، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخرها به دلیل حجم زیاد آب جاری و طغیان رودخانه ها، کود ندادن آب گرم و نصف شدن آبدهی به حالت عادی به دلیل ابری بودن باید انجام شود.

مدیرکل بحران منطقه هرمزگان خاطرنشان کرد: در مناطق عشایری و زنبورداری کشاورزان و عشایر از عبور از ارتفاعات، از توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها به دلیل بارندگی، ایزوله سازی و حفاظت کندوها در برابر بارندگی خودداری کنند. کاهش دما و باد و تغذیه کمکی کلنی های زمستان گذران، عدم چرای دام در مراتع و ارتفاع و انتقال دام به فضاهای سرپوشیده در هنگام بارندگی و همچنین در زمینه ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، زهکشی و جمع آوری لوله، اتصالات و تجهیز سیستم آبیاری مهر و موم شده در اثر بارندگی شدید، انتقال ماشین آلات و ادوات کشاورزی از مزارع به مکان های امن با توجه به شروع بارندگی.

ناپایداری جوی و دریایی در هرمزگان

مرضیه سیسی پور کارشناس هواشناسی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز گفت: از امروز با برخورد موج بارشی در برخی نقاط استان از جمله غرب و شرق و نواحی دریایی استان شاهد بارش های پراکنده خواهیم بود.
کارشناس هواشناسی هرمزگان گفت: دامنه این سامانه بارشی در روزهای پنجشنبه و جمعه با پیش بینی بارش در بیشتر استان به تدریج گسترش می یابد. در این مدت بارش در نواحی شرقی استان و برخی مناطق دریایی قابل توجه خواهد بود و آبگرفتگی معابر عمومی پیش بینی می شود.
سی سی پور افزود: فعالیت بارندگی ها تا ساعات اولیه روز سه شنبه 14 دی ماه در استان هرمزگان به طور مداوم پیش بینی می شود که شدت بارندگی در استان هرمزگان در اوایل هفته آینده به ویژه روز یکشنبه 13 دی ماه موجب جاری شدن سیلاب و طغیان فصلی رودخانه ها می شود.
وی با بیان اینکه دریا در طول روز به دلیل افزایش ابر و افزایش لحظه ای سرعت باد به طور موقت مواج می شود، گفت: وزش باد شدید از روز جمعه تا اوایل هفته آینده موجب طغیان دریا و اختلال در تردد دریایی می شود.
کارشناس هواشناسی هرمزگان خاطرنشان کرد: آمادگی برای مقابله با خطر سیل به ویژه اوایل هفته آینده در روستاها توصیه می شود.

هلال احمر هرمزگان برای حوادث احتمالی ناشی از بارندگی آمادگی لازم را داشته باشد

مختار سلاشور مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان گفت: با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی و احتمال بارش های سیل آسا در استان، تمامی تیم های امدادی و تجهیزات لجستیکی امداد و نجات در آمادگی کامل رزمی قرار دارند. “

وی افزود: برای کاهش خسارات احتمالی به ساکنان مناطق زلزله زده و سایر ساکنان حاشیه رودخانه و کانال اطلاع رسانی می شود.

سلاشور افزود: بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی از اواخر هفته جاری شاهد بارش باران در سراسر استان و احتمال آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه ها و سیلابی شدن مسیل ها خواهیم بود لذا به شهروندان توصیه می شود به هشدارهای هواشناسی و هشدارهای هواشناسی توجه کنند. با تیم های کمکی همکاری کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید