از این به بعد خودم و طارمی را در حال گلزنی در جام جهانی می بینم

از این به بعد خودم و طارمی را در حال گلزنی در جام جهانی می بینم

علی علیپور پس از دو فصل حضور در تیم ماریتیمو پرتغال، هفته گذشته با یکی دیگر از تیم های پرتغالی به نام ژیل ویسنته قرارداد امضا کرد تا دوران جدیدی را در فوتبال اروپا آغاز کند. علیپور در دو فصل 10 بار برای ماریتیمو گلزنی کرد و در فصل دوم به دلیل اختلاف بر سر تمدید قراردادش کمتر در ترکیب اصلی ماریتیمو قرار گرفت.

با این حال مهاجم ایرانی انتقال قابل توجهی به ژیل ویسنته انجام داد. تیمی که فصل آینده در لیگ کنفرانس اروپا شرکت می کند و علیپور نیز می توانند در این رقابت ها شرکت کنند.

پیش از این گفته شده بود که پرسپولیس به دنبال جذب علیپور برای فصل آینده است. علاوه بر این، این مهاجم بازیکن آزاد بود و مجبور به پرداخت مبلغی برای پرسپولیس نبود، اما در نهایت ترجیح داد در لیگ پرتغال بماند. همچنین از 9 کشور از جمله اسپانیا، روسیه، بلژیک، ترکیه، امارات، قطر و 9 کشور دیگر پیشنهاداتی ارائه کرده است.

علیپور در مصاحبه ای مفصل با ابولا به تشریح اهداف خود برای تیم ژیل ویسنته پرداخت و تاکید کرد که هدفش بازی و قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در جام جهانی قطر با طارمی در تیم ملی ایران بازی کند و گل بزند.

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

اهمیت انتقال از ماریتیمو به ژیل ویسنته را چگونه ارزیابی می کنید و چه انتظاری از باشگاه جدید دارید؟

من در مارتیمو به اهدافم رسیدم. باید یک قدم جلو می رفتم تا قوی تر شوم. به این نتیجه رسیدم که حضور در تیمی با رتبه بهتر برای بازی در اروپا برایم مهم است. می خواهم شرایط و پتانسیل خود را ثابت کنم. من می خواهم به ژیل ویسنته کمک کنم و برای باشگاه در اروپا امتیاز بیاورم. من به دنبال موفقیت و رسیدن به سطوح بالاتر هستم. من مشتاقانه منتظر بازی در لیگ قهرمانان هستم.

با توجه به پیشنهادات شما، چرا ژیل ویسنته را انتخاب کردید؟

ژیل ویسنته بهترین انتخاب برای من از همه پیشنهادهایی بود که از قطر، امارات، چین، کویت، ترکیه، بلژیک، لهستان، روسیه و حتی اسپانیا دریافت کردم.

حضور خود را در ماریتیمو چگونه ارزیابی می کنید؟

از مارتیمو برای دو فصل خوبی که در آنجا سپری کردم تشکر می کنم. آنها برای من خانواده بودند. باشگاه دری در فوتبال اروپا حضور داشت، اما حضور در آنجا بسیار سخت بود. من باید فوتبال پرتغال را درک می کردم و فقط در فصل دوم به خوبی سازگار شدم. اکنون احساس می کنم برای چالش های بیشتر آماده هستم و خود را فردی می بینم که می توانم به بالاترین سطح برسم و در تیم های بهتر و مسابقات معتبرتر عملکرد بهتری داشته باشم.

با وجود همه پیشنهادات و درخواست‌های سایر کشورها، آیا پرتغال شرایطی را دارد که به بعد بزرگ‌تری از کار شما کمک کند؟

فوتبال پرتغال در سطح بسیار بالایی قرار دارد و در جهان بسیار شناخته شده است. من اهداف بسیار مشخصی دارم، می خواهم آهسته اما مستقیم حرکت کنم. من زیاد به پول فکر نمی کنم. کمی شبیه طارمی. من به دنبال بازی در لیگ قهرمانان یا تجربه در اسپانیا و انگلیس هستم. این هدف و رویای من است. وقتی به ماریتیمو آمدم، ضرر کردم چون پیشنهادهای خیلی خوبی از چین داشتم. اما بازی در لیگ پرتغال به خاطر ویترینش اهمیت داشت.

پرتغال از نظر فرهنگی و اقلیمی به ایران نزدیک است. حتی اینجا هم با مردم احساس راحتی می کنم. هدفم حضور در جمع 6 تیم برتر پرتغال بود. همه گزینه ها را با مدیر برنامه ام در میان گذاشتم و به این نتیجه رسیدم که جیل ویسنته بهترین گزینه است. به خاطر داشته باشید که من از قبل ژیل ویسنته را می شناختم، چون فابیو جانواریو و ادینیو در آنجا بازی می کردند و در ایران بسیار موفق بودند. (جانواریو در استقلال و ادینیو در تراکتور و مس کرمان بازی می کند)

ژیل ویسنته را به خاطر کاری که فصل گذشته انجام داد، برای فوتبالی که بازی می کند و بسیاری آن را یکی از بهترین تیم های پرتغال می دانند، چگونه می بینید؟ آیا شما هم مانند یک رقیب تصوری داشتید؟

من تمام بازی های پرتغال را تماشا کردم. مسابقه ای برای باخت وجود نداشت. اگر دو بازی همزمان بود، ترتیبی می دادم که بعداً یکی را ببینم. می‌خواستم بازیکنان و تیم‌ها را بشناسم و بهترین راه را برای سازگاری با هر بازی بدانم. من همیشه بازی های ژیل ویسنته را تماشا کرده ام و هافبک های او را خیلی دوست داشتم. آنها در حمایت از مهاجمان بسیار باهوش و بسیار تکنیکی بودند. توپ را به زمین حریف نزدیک می کردند و پاس گل می دادند.

کار تیمی در ژیل ویسنته بسیار منسجم بود. آنها همیشه بسیار منظم بوده اند. با تماشای جیل، هرگز احساس نکردم که آنها بازی را خواهند باخت. به نظر می رسد آنها همیشه تا انتها می جنگند و در مسابقات پیروز می شوند. مشخص بود که او برای پیروزی برنامه و تاکتیک دارد. مربی و آنالیزور ژیل ویسنته نشان داده اند که بسیار توانا هستند و می توانند برنامه های حریف را به خوبی بخوانند. استادیوم و چمنی که روی آن بازی می کردند را هم دوست داشتم.

آیا از نقش سرمربی تیم ریکاردو سوارز در جذب خود مطلع هستید؟ آیا در مورد آنچه او از شما انتظار دارد صحبت کرده اید؟

من برای همه مربیان احترام زیادی قائلم. پرتغال تعدادی از بهترین مربیان جهان را دارد. همه بازیکنان خوب به دنبال مربیان خوب هستند زیرا می توانند مکمل یکدیگر باشند. من مسابقات ژیل ویسنته را تماشا کردم و همانطور که گفتم احساس کردم مربی چگونه تیم را به طور مثبت کنترل می کند و با بازیکنان ارتباط برقرار می کند. هر بار که مسابقات را تماشا می کردم، تیم شاداب، پرانرژی و استراتژیک بازی می کرد. این چیزها از مربی می آید. اما ما مستقیم صحبت نکردیم، افتخار می کنم که بخشی از تیم و ایده های این مربی هستم. او مربی بزرگی است.

آیا برای فوتبال پرتغال تاریخ انقضا وجود دارد؟

هدف اصلی بازی و قهرمانی در لیگ قهرمانان است. نمی دانم چند سال طول می کشد. اگر بتوانم این شانس را در باشگاهی در پرتغال داشته باشم، عضو تیمی باشم که در آن شرکت می کند و این باعث می شود رویایم به حقیقت بپیوندد، می توانم سال ها اینجا بمانم. اما من نمی دانم! تنها چیزی که می دانم این است که زندگی در پرتغال کاری است که می توانم برای همیشه انجام دهم زیرا این کشور و مردمش را دوست دارم.

10 گل از علیپور در دو فصل حضورش در مارتیمو دیدیم. آیا برای فصل اول در بارسلونا (شهری که ژیل ویسنته در آن واقع شده است) گل زده می شود؟

فوتبال آسان نیست. وقتی به پرتغال آمدم برای اولین بار کشورم را ترک کردم. من بدترین لحظه سال اولم را گذراندم، دور از خانه، تلاش برای سازگاری و مواجهه با سناریویی مانند کووید-19. سخت بود. مادیرا (جزیره ای که تیم مار ت تیمو در آن قرار دارد) زیبا است، اما آن را با همه چیز بسته یافتم. من خانواده بزرگی دارم، ما همیشه با هم بودیم، من از یک شهر بزرگ آمدم، مکان های شلوغ را دوست داشتم. این چیزی بود که به من روحیه داد و انرژی داد. من فقط در هتلی در مادیرا بودم. من زیاد انگلیسی بلد نبودم و همین باعث شد نتوانم ارتباط برقرار کنم. انطباق و همچنین درک ذهنیت مربیان در اینجا زمان می برد. با این حال، در فصل اول به مارتیمو کمک کردم تا در لیگ بماند. من در دو پیروزی ماریتیمو با نتیجه یک بر صفر گل زدم. هر دو در هفته های اخیر بسیار مهم بوده اند. این طبیعی نیست که یک مهاجم فقط دو گل بزند، اما آنها برای من حیاتی بودند. در سال دوم خیلی بهتر عمل کردم، 8 گل زدم، پنالتی زدم و پاس گل دادم.

گام به گام انتظار دارم گل های بیشتری بزنم و نتایج را بهتر کنم. این ذهنیت مرا به سمت گیل ویسنته سوق داد. باشگاه در این فصل بیشتر می خواهد، به خصوص که آنها در مسابقات بیشتری حضور دارند. قهرمانی در بازی های اروپایی (لیگ اروپا) و حرکت رو به جلو برای ما مهم است. من به اعداد و آمار فکر نمی کنم، این مرا محدود می کند. زندگی من فقط گلزنی نیست. اگر بازیکنی وضعیت بهتری داشته باشد از او عبور می کنم. پاس گل مانند گل زدن است. من برای تیم بازی می کنم نه برای خودم.

بازی در پرتغال با مهدی طارمی، یکی از بزرگ ترین ستاره های فوتبال سال قبل از جام جهانی، باز هم شانس بازی با او در جام جهانی را خواهید داشت؟

من مشتاقانه منتظر فرصت بازگشت به تیم ملی هستم. رویای هر بازیکنی این است که برای کشورش در جام جهانی بازی کند. تمام تلاشم را در این سال ها انجام دادم. من سخت تلاش کردم تا لیاقتش را داشته باشم. سه سال با طارمی در پرسپولیس بازی کردم. ما در لیگ قهرمانان آسیا بازی کردیم، جام حذفی را بردیم و گل ها و پاس گل های زیادی به ثمر رساندیم. بازی با طارمی راحت است. من حرکات مهدی را پنج ثانیه قبل از حرکت می بینم. او با من است. امیدوارم بتوانم در بازی های دوستانه بازی کنم و سپس در تیم ملی ایران در قطر حضور داشته باشم. خودم و طارمی را می بینم که در جام جهانی گل می زنیم. اما من نمی توانم بازیکنی را انتخاب کنم. بستگی به مربی داره همه ما سرباز تیم خواهیم بود و از مربی پیروی می کنیم.

شروع خوب با ژیل ویسنته در فصل آینده می تواند کمک زیادی به حضور شما در تیم ایران کند؟

کاملا موافقم من باید هر روز بهتر شوم. با بازی ژیل ویسنته، این شانس را دارم که قبل از جام جهانی در لیگ اروپا بازی کنم. این یک چالش بزرگ دیگر است و من را برای شرکت در جدی ترین رقابت روی کره زمین مشتاق تر می کند. تمرینات و بازی های بیشتری خواهیم داشت. این مسیر به من رقابت بیشتری می دهد و من را آماده می کند. امیدوارم موفق بشم

برای طارمی؛ بازیکنی مثل او چگونه می تواند به کسانی که می خواهند راه او را در فوتبال اروپا ادامه دهند، الهام بخشد؟

من و طارمی یک مدیر برنامه مشترک داریم که آشنایی زیادی با فوتبال پرتغال دارد. او درباره پرتغال با من صحبت کرد، پیشنهادهای خیلی بهتری به من داد، اما ما متوجه شدیم که بهتر است از اینجا شروع کنیم. هدف من موفقیت بین المللی است. این دیدگاه من است. دیدم طارمی در تیم ریو آوه چه کرد. دیدم او به پورتو نقل مکان کرد. با او صحبت کردم و راهنمایی خواستم. اینطوری به ماریتیمو رسیدم. طارمی بازیکن بزرگ و سخت کوشی است. او هنوز هم می تواند کارهای بیشتری انجام دهد. دیدن طارمی در شرایط عالی در پرتغال باعث خوشحالی و افتخار من است. او دوست خوبی است که در صدر جدول قرار دارد.

و آیا قهرمانی طارمی با پورتو برای ایران افتخار است؟

من برای او بسیار خوشحالم. برای ایران مهم است که بازیکنی گل‌زن و پاس گل داشته باشد که مثل هیچ‌کس دیگر در باشگاه نباشد و حالا قهرمان پرتغال باشد. او در تاریخ خواهد ماند و مورد تحسین بسیاری از مربیان قرار خواهد گرفت. ایرانی ها همیشه از تیم های بزرگ پرتغالی از جمله پورتو، بنفیکا، اسپورتینگ و براگا صحبت می کنند. هدف من آوردن ژیل ویسنته به خانه های ایرانی است.

و به عنوان آخرین سوال؛ جدای از تعریف و تمجید طارمی، بت ها و اسطوره های علیپور در فوتبال چیست؟

در کشور من علی دایی و علی کریمی. اما من از کودکی حامی بی قید و شرط کریستیانو رونالدو بودم. من همیشه او را دنبال می کردم و از ابتدا پیراهن شماره 7 منچستریونایتد او را در اتاقم می پوشیدم. همچنین عکس های زیادی از او در اتاق من بود.

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید