از برگزاری آیین تهلیل تا ختم قرآن و توزیع غذاهای سنتی در مساجد.


ساعت: 09:20
تاریخ انتشار: 05/08/1401
کد خبر: 1886425

آداب و سنن اهل سنت خراسان شمالی در ماه محرم؛

برادران اهل سنت از گذشته تا به امروز دوشادوش شیعیان در ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) به انجام مراسم عزاداری و آداب و مناسک دینی از جمله غذا خوردن، نذر، قرائت قرآن می پردازند. و دعا، نوحه و نوحه و بیان مصائب و فضایل اهل بیت(ع) از جمله آنهاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، پیروان اهل سنت استان خراسان شمالی با شیعیان ارتباط برادرانه دارند و در ایام محرم متاثر از فضای معنوی و عزاداری سنتی محبان اهل بیت(ع) مراسم ویژه ای برگزار می کنند. به نشانه این روزها

مردم اهل سنت خراسان شمالی بیشتر از مذهب حنفی هستند و به زبان ترکمنی تکلم می کنند و عمدتاً در نواحی راز و جرگلان، مانه و سملگان و بجنورد زندگی می کنند.




تهیه «قطلما» و توزیع در مساجد

یک فعال اجتماعی و پژوهشگر ترکمن در بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصرترک گفت: روز عاشورا بر اساس فرهنگ ترکمن های خراسان شمالی روز نجات اسلام و نجات ادیان الهی است.

ستاربردی ساعدی تصریح کرد: تاکید می کنیم امام حسین رضی الله عنه در روز عاشورا به جماعت اقامه کرد، بنابراین سعی می کنیم در روز عاشورا نیز نماز جماعت برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه طبق عرف رایج در بین ترکمن ها، غذاهای سنتی را در مراسم خاصی که به آن احترام می گذاریم، تهیه می کنیم، گفت: در روز عاشورا به احترام خون پاک امام حسین (ع) ما ترکمن ها «خلطمه» را تهیه می کنیم و می فرستیم. آن را به مسجد .

ساعدی ادامه داد: صدقه دادن در این روز نیز ثواب زیادی دارد و ریش سفیدها و آخوندها را نیز به خانه های خود دعوت می کنیم و برای شادی روح درگذشتگان و امام حسین(ع) فاتحه می خوانیم.

این فعال اجتماعی ترکمن ادامه داد: برخی معتقدند اگر در این روز دست به سر یتیمی بزنند به بهشت ​​می روند. در روز عاشورا برای شادی روح امام حسین(ع) و یارانش و دیگر درگذشتگانمان نماز الرحم را تکرار می کنیم و قرآن می خوانیم.

وی تاکید کرد: بر اساس نظر علمای اهل سنت، مشکی پوشی، هیئت و تکایا هیچ اجازه ای از شرع ندارد و اهل سنت حتی در هنگام رحلت عزیزان خود در مراسم سوم، چهل و چهل سالگی فقط قرآن بخوانند. و به ترتیب در روز عاشورا -بیشتر کاری که اهل سنت انجام می دهند، انجام مناسک قرآن و اعطای ثواب آن بر روح امام حسین رضی الله عنه و یارانش است.




اجرای مراسم تلیل در میان اهل سنت

روحانی ثابت قدم جمعه امام مانه و سملکان در گفتگو با خبرنگار اترک نیوز به رسم خاصی اشاره کرد و گفت: یکی از سنت های اهل سنت در این منطقه «تهلیل» است یعنی 70 هزار مرتبه تکمیل ذکر «لا اله الا الله محمد» رسول الله است.

وی با بیان اینکه انفاق و انفاق همواره جزء برنامه های ماه محرم در بین اهل سنت خراسان شمالی است، گفت: معتقدیم چون خود واژه عزا به معنای صبر است، در همه مصائب صبر نشان می دهیم.

وی افزود: البته ما در کنار عزاداران حسینی به سبک خودمان عزاداری می کنیم. مثلا تغذیه می کنیم. قرآن را ختم می کنیم و ثواب آن را به ارواح شهدا به ویژه شهدای کربلا می دهیم.

وی گفت: هر ساله در روز عاشورا آیینی 50 ساله در روستای تعزیاب برگزار می شود که تعداد زیادی از مردم در آن شرکت می کنند.

امام جمعه اهل سنت روستای تاش یاب خاطرنشان کرد: در این روز اهل سنت برای امامزاده شیرعلی فرزند امام موسی کاظم (ع) عزاداری می کنند.


ختم قرآن در ماه محرم

آخوند دهش امام جماعت مسجد محمد رسول الله بجنورد نیز در خصوص مراسم اهل سنت در ماه محرم گفت: معروف ترین مناسک اهل سنت استان در این ماه ختم قرآن و نذری است.

وی همچنین گفت: ما ملزم به حفظ حرمت ایام محرم و صفر هستیم و به احترام اعتقادات شیعیان و شهدای کربلا هیچ یک از جشن های خود را تا پایان عزاداری برگزار نمی کنیم.




نافرمانی خانواده هایی که عزیزی را از دست داده اند

آخوند یزدانی امام جمعه روستای باقلق دهستان جرگلان با اشاره به آداب و رسوم یاد شده گفت: در روز عاشورا در همه خانه ها سفره پهن می شود و مردم و بزرگان و بزرگان خانه به خانه دعوت می شوند. و صاحب خانه پس از خوردن حداقل یک لقمه به تلاوت قرآن مشغول می شود.

وی غذاهای این منطقه را ویژه عاشورا و عزاداری ذکر کرد که از جمله آنها می توان به نان های مخصوص کره مانند کتلامه، چپاتی، کتاب و … اشاره کرد.

به گفته وی، ترکمن های استان در مساجد تاسوعا و عاشورا برای خواندن قرآن و دعا، مرثیه خوانی و اطعام مستمندان جمع می شوند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از آیین های ترکمن اهل سنت در این ماه; سرکشی یکی از خانواده هایی است که در ماه محرم سال گذشته یکی از اعضای خود را از دست داد.

این روحانی اهل سنت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: محبت اهل سنت به پیامبر(ص) و اهل بیت آن حضرت در آیات مختوم کولی فراگی; این شاعر برجسته ترکمن نیز منصوب شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید