از برگزاری مراسم کاسه گذاشتن تا پخت و پز و هدیه دادن/ اهل سنت یکی پس از دیگری در سوگ شهادت فرزند رسول خدا(ص) عزاداری کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کردتودی، یکی از مناسبت هایی که در فرهنگ ایرانی از شکوه و عظمت برخوردار است و مردم برای آن احترام خاصی قائل هستند، ایام محرم، صفر و عاشورای حسینی (ع) است. و ایام تاسوعا و عاشورا در مساجد و حسینیه ها برگزار می شود.

این ایام در بین مردم سنی و شیعه کردستان از احترام خاصی برخوردار است و به همین دلیل در این دو ماه هیچ رویداد شادی مانند عروسی برگزار نمی شود.

ارادت مردم این دیار به امام حسین (ع) غیر قابل انکار است و منابع و کتب نویسندگان و شاعران این مرز و بوم گویای این حقیقت است.

آیات شاعران کرد اهل سنت به زبان های فارسی، کردی و عربی نشان از ارادت فراوان مردم کردستان به خاندان پیامبر اکرم (ص) به ویژه امام حسین (ع) دارد.


ef5036dd 27a1 4bcd 8efc 8e554f8bdfd8 خبر خاکستری


کاشت در سیرش آباد و بیجار

آیین گلدان سازی با قدمتی بیش از 500 سال یکی از قدیمی ترین سنت ها و آیین های ایرانی است. مراسمی به یاد لب تشنه امام حسین (ع) و یاران ارجمندش. این روایت الهام گرفته از حماسه سیدالشهدا(ع) و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین (ع) است. در روایات آمده است که در روز 27 ذی الحجه، عزاداران از خربزه در کاسه ها آب ریختند و لشکر حر و اسب های لشکر او را سیراب کردند.

عاشقان سرور و سالار شهیدان و عاشقان بی خوابی و طهارت اهل بیت(ع) با قرار دادن ظروف آب در مساجد، تقیه، حسینیه و مداحی به استقبال ماه محرم می روند. برافروختن شمع، نوشیدن آب پر برکت از این کاسه ها، صحنه سازی حال و هوای کودکان تشنه دشت نینوا و مداحی و نوحه خوانی از اعمال این مراسم است.

آیین معنوی عاشورایی تشتگزی سیرش آباد در هفتمین جلسه هیأت ثبت احوال کشور در تاریخ 31 آذر 1384 به شماره 688 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.


ad5b8230 49cb 446c 8cbe 0fe8e092c591 خبر خاکستری


عزت ماه محرم در بین همه مسلمانان حفظ شود

ماموستا عبدالرحمن خدایی از علمای برجسته اهل سنت کردستان با بیان اینکه قیام امام حسین (علیه السلام) سرشار از درس های بزرگ برای مسلمانان است، گفت: امام حسین (علیه السلام) دین سلف خود را احیا و ادا کرد. امر به معروف و نهی از منکر طغیان شدند.

وی بر توجه همه پیروان مذاهب اسلامی به برپایی ایام محرم و عزاداری در این ماه تاکید کرد و افزود: امام حسین(ع) به ما درس آزادگی، دینداری و مقابله با ظلم را آموخت.


b99047c9 ab3c 4140 b9dc d32ee1c75f21 خبر خاکستری


تخصیص پیشنهادات

توزیع نذورات که بیشتر به صورت پذیرایی با غذای گرم توسط هیئت ها صورت می گیرد از شب هفتم محرم الحرام آغاز شده است و نیازمندان و نیازمندان اهل بیت علیهم السلام با حضور در این مجالس نیت برکت


dacc3aa4 77c7 4514 b318 c57f8361d55f خبر خاکستری


محرم حسینی فرصت مغتنمی برای احیای شعائر الهی است

خجت الاسلام سادات رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی گفت: محرم حسینی فرصت مغتنمی برای احیای شعائر الهی و تقویت و پیوند با ولایت و گسترش معنویت و اخلاق است. در جامعه.

وی بیان کرد: دانشگاه حسینی دانشگاه بزرگی است که درس اخلاق و فداکاری، اخلاص و توکل، شجاعت و بصیرت، دشمن شناسی و درس های بی شمار دیگر را آموزش می دهد.

وی افزود: در استان کردستان و شهر سنندج مانند سال های گذشته جوانان اهل سنت و شیعه در کنار هم و با حضور بزرگان در باشگاه افسران سنندج و در جوار شهدای گمنام سر الحسین را به عزاداری باز کردند. ماه محرم عزاداری سالار شهیدان

خوجت الاسلام سادات خاطرنشان کرد: ماه محرم و صفر روزهای بسیار مهمی برای تلاش برای گسترش فرهنگ اصیل دینی است و به همان میزان که شور حسینی در میان عزاداران افزایش یافت، باید به درک عمیق محرم از فلسفه و فلسفه نیز پی ببریم. صفر.


7ec0cb55 06b9 47e2 8602 a1d7a068088a خبر خاکستری


مهمترین اهداف قیام امام حسین (علیه السلام) امر به معروف و نهی از منکر بود.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا پور ذهبی نماینده ولی فقیه در کردستان در گفتگو با خبرنگار کرد تودی با بیان اینکه عشق به امام حسین (ع) موهبتی الهی است، گفت: این سوال برای همه چرا امام حسین (ع) این قیام را کردند و در پاسخ باید گفت که نامه هایی به پیامبر نوشته شد که حکومت یزید ظالم بوده و حکومتی غیرقابل قبول است و امام حسین او را قاتل روح می داند پس قسم نمی خورند. با او بیعت کردند و مدینه را ترک کردند و به مکه و از آنجا به کوفه رفتند و برای اصلاح اعمال پدرانشان قیام کردند.

حجت الاسلام پور ذهبی با اشاره به اینکه قیام امام حسین(ع) نیز قیام عادلانه و مجاهدانه بود و تمام این قیام را عقل پوشانده بود، افزود: امام حسین(ع) می توانست باشد، اما رنج کشید و فداکاری کرد. خودش به دنبال حقیقت باشد.

او مهمترین اهداف قیام امام حسین (علیه السلام) را امر به معروف و نهی از منکر عنوان می کند.


راه بهشت

1400 و چند سال از آن روز تلخ می گذرد، اما مردم زمین همچنان از مصائبی که بر فرزند فاطمه و خاندان و یارانش گذشت، تلخند، شرم از آنچه بر فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شد تا ابد خواهد بود. در جبهه ارتش ظلم بمانند.

راهی که حسین (علیه السلام) طی می کند راهی است که نقطه پایانی آن بهشت ​​است، همیشه راهی داشته باشد که در هر سلولی عشق به حسین (علیه السلام) باشد…

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید