از بین رفتن رنگ شوق در ماه مهر در قیمت بالای لوازم التحریر / افزایش 100 درصدی قیمت


ساعت: 09:07
تاریخ ارسال: 1401/06/14
کد خبر: 1895158

سال های گذشته به دلیل ارزان بودن اجناس، خانواده ها چنین رقمی را برای خرید لوازم التحریر در نظر نمی گرفتند، اما در سال های اخیر با وجود افزایش قیمت ها، خانواده ها مجبور به تهیه بودجه برای خرید لوازم التحریر هستند و به همین دلیل اقدام به خرید لوازم التحریر می کنند. این موضوع برای طبقه متوسط ​​و پایین جامعه به معضلی تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خبرنگار شب ترکی از بجنورد نزدیک به دو سال است که ابزار آموزشی الکترونیکی تا حدودی جایگزین دفتر، مداد و پاک کن شده است، اگرچه لوازم التحریر جزء لاینفک نظام آموزشی است، اما در این دو سال ابزار آموزشی نقش مهم تری نسبت به نوت بوک های جدید داشته است. ، مداد و پاک کن لاستیک نو داشتند هرچند تقاضا برای لوازم التحریر کاهش یافته است اما این اقلام نیز نسبت به قدرت خرید خانواده ها افزایش قیمت چشمگیری داشته است.

امسال پس از پایان تعطیلات و باز شدن مدارس، مردم علاقه خاصی به خرید و تهیه لوازم التحریر دارند، در حالی که وقتی به بازار سر می زنند و با قیمت ها سر و کار دارند، گاهی با خرید کالاهای ضروری دست خالی به خانه باز می گردند.

این در حالی است که تا چند سال پیش به دلیل ارزان بودن اجناس، خانواده ها چنین مبلغی را برای خرید لوازم التحریر در نظر نمی گرفتند، اما در سال های اخیر با وجود افزایش قیمت ها، خانواده ها مجبورند برای خرید لوازم التحریر بودجه اختصاص دهند و این امر خرید لوازم التحریر برای طبقه متوسط ​​و پایین جامعه مشکل شد.

نکته قابل توجه دیگر این است که مواد ایرانی نسبت به دو سه سال قبل در بازار افزایش یافته است، در حالی که قبلاً بسیار کمتر بود و بیشتر لوازم التحریر از چین می آمد، اما تقریباً 20 تا 30 درصد مشتریان ترجیح می دهند مواد ایرانی بخرند و تقریباً 70 درصد مردم تمایل به خرید کالاهای خارجی دارند.

امروزه والدین دانش آموزان بیشتر لباس های ارزان می خرند و لباس های گران قیمت و فانتزی و فاخر استقبال نمی شود.

لوازم التحریر یک محصول فصلی است بنابراین هر تغییری در آن فصل است اما الان در رکود هستیم چون مصرف لوازم التحریر کاهش یافته بنابراین تغییری در قیمت نداریم.


ما فقط لوازم التحریر اولیه می خریم

آراسته یکی از اهالی بجنرودی که به همراه دو دختر نوجوانش برای خرید لوازم التحریر به فروشگاه رفته است به خبرنگار عصرترک گفت: قیمت ها به شدت افزایش یافته و واقعا قدرت خرید ما کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سه فرزند دانش آموز دارم، گفت: تمام تلاشم این است که در ابتدای سال تحصیلی بتوانم وسایل و اقلام لازم را برای ترک تحصیل فرزندانم فراهم کنم.

آراسته گفت: با توجه به بالا بودن قیمت دفتر به ویژه برای دانش آموزان مقطع ابتدایی بسیار افزایش یافته و خرید آن سخت است.


خانواده ها شرمنده فرزندان خود هستند

ولی زاده یکی دیگر از شهروندان بجنوردی نیز گفت: بعد از دو سال که مدارس تعطیل شد امروز برای خرید لوازم التحریر پسرم به بازار رفتم، بسیاری از خانواده ها در این بحران اقتصادی شرمنده فرزندان خود هستند.

وی بیان کرد: همچنین قیمت ها در مغازه های مختلف معمولا متفاوت است و این نیز باعث سردرگمی مردم می شود.


2a725183 98e0 4f1c 8bdd 7afabcfc4ade خبر خاکستری


افزایش سه برابری قیمت لوازم التحریر

مرتضوی یکی از فروشندگان لوازم التحریر بجنوردی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نسبت به سال تحصیلی گذشته قیمت ها سه برابر شده اما افزایش قیمت در ادارات بیشتر از سایر اقلام است.

وی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، گفت: خانواده ها ترجیح می دهند تنها اقلام ضروری و ضروری را خریداری کنند و از اقلام لوکس استقبال خاصی نمی شود.

مرتضوی گفت: صنعت نوشت افزار دو سال پیش به دلیل شیوع ویروس کرونا تقریبا تعطیل شده بود، اکنون پس از گذشت این روزها و بازگشایی مدارس، افزایش بی رویه قیمت لوازم التحریر مشکلاتی را برای فروشندگان ایجاد کرده است، بنابراین چک هایی که داده شد. برای خرید سود خاصی ندارد و سود کمی برای فروشنده باقی می ماند.


قدرت خرید مردم کاهش یافته است

وی افزود: از سوی دیگر افزایش 20 درصدی اجاره بهای خارج از چارچوب ابلاغی از سوی دولت نیز درد دیگری را بر دوش ما انداخته و این قیمت به صلاحدید صاحب مغازه در سال جاری به 40 درصد افزایش یافته است.

مرتضوی خانواده هایی را که قدرت خرید کامل دارند محدود بیان کرد و گفت: بیشتر مشتریانی که مراجعه می کنند خانواده هایی هستند که قدرت خریدشان به شدت پایین است و گاهی پس از استعلام قیمت دست خالی از فروشگاه خارج می شوند.

وی گفت: در آستانه بازگشایی مدارس بسته هایی را آماده می کنیم که اگر به فروشگاه مراجعه کنند و قدرت خرید نداشته باشند بسته به قیمت خرید یا رایگان به آنها تحویل داده می شود، بنابراین که مزاحم بچه هایشان نمی شوند ولی تعداد این گروه واقعا زیاد است گاهی نمی شود به همه کمک کرد.

این فروشنده لوازم التحریر بجنوردی افزود: بنابراین با چند موسسه خیریه که نماینده مشتریان ضعیف در اینجا هستند هماهنگ شده و اقلام با قیمت خرید و زیر به آنها تهیه و تحویل می شود.

وی در خصوص لوازم التحریر ایرانی گفت: برخی از اقلام ایرانی کیفیت خوبی دارند و قیمت مناسبی دارند.


85208e82 387e 478a 826d 714f0e2243d5 خبر خاکستری


افزایش 100 درصدی قیمت لوازم التحریر در سال تحصیلی جاری

بهروز هاجوی رئیس اتحادیه لوازم التحریر باجنورد در گفتگو با خبرنگار شب ترکی وی در این شهرستان گفت: با توجه به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس هستیم مردم در حال خرید و تهیه لوازم مورد نیاز دانش آموزان هستند.

وی ادامه داد: این در حالی است که قیمت ها نسبت به سال تحصیلی گذشته به شدت افزایش یافته و این افزایش قیمت باعث گرانی بین 80 تا 100 درصدی شده است که در این میان افزایش قیمت های اداری قابل توجه است.

خواجوی افزود: با گرانی کاغذ، قیمت نوت بوک نیز 100 درصد افزایش یافته است، به عنوان مثال دفترچه ای که پارسال 10 هزار تومان فروخته می شد، امسال 14 هزار تومان خریداری می شود که فروشنده در قیمت بالاتر

وی بیان کرد: با افزایش قیمت ها قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و خانواده ها مجبور به خرید اقلام ضروری در حجم کمتری هستند و این در حالی است که برخی خانواده ها نیز با اطلاع از قیمت ها منصرف می شوند و دست خالی از فروشگاه برمی گردند. .

خواجوی خاطرنشان کرد: لوازم التحریر برای خانواده هایی که دانش آموز دارند امری ضروری است اما گرانی گزاف این اقلام باعث شده خانواده ها از فرزندان خود خجالت بکشند و در نهایت مجبور به خرید چند خودکار ضروری و تقریباً فروش اقلام لوکس شوند. کاهش.


عدم ثبات قیمت در بازار

وی به عدم ثبات و ثبات قیمت لوازم التحریر در بازار اشاره کرد و گفت: قیمت ها گاهی در کمتر از یک هفته تغییر می کند و کالاهایی که با همان قیمت فروخته می شوند باید با قیمتی بالاتر از قیمت عمده خریداری شوند. “

رئیس اتحادیه لوازم التحریر بجنورد گفت: نکته قابل توجه این است که گرانی و نوسانات قیمت در بازار در حالی که قیمت ها از سوی تولیدکننده افزایش می یابد، مسئولان نظارتی را به اصناف مشکوک کرده است.

وی با اشاره به اینکه 58 مرکز خراسان شمالی در زمینه لوازم التحریر فعالیت می کنند، گفت: در اوج شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، حدود 6 باب مغازه تعطیل و تعدادی از آنها با بهبود وضعیت به فعالیت خود بازگشتند. .


افزایش 50 درصدی اجاره بها برای اصناف دردسرساز شد

هاجوی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات صنعت لوازم التحریر افزایش اجاره بهای فروشگاه است که 50 درصد افزایش قیمت داشته است و قطعا با این وضعیت بازار و استقبال ضعیف مردم برای خرید این امر باعث شد شرایط سخت است و نظارت ویژه در منطقه با قیمت های بالا وجود دارد بدون اجاره.

وی ادامه داد: لوازم التحریر ایرانی از نظر قیمت تفاوت چندانی با لوازم التحریر خارجی ندارد اما نکته قابل توجه این است که اقلام باکیفیت ساخت ایران با کالاهای خارجی برابری می کند و بسیاری از مشتریان تمایل به خرید فقط کالای ایرانی دارند.

انتهای پیام/ رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید