در دسترس نبودن برخی لوازم التحریر منجر به افزایش قیمت/ تحمیل هزینه های گزاف بر مدارس غیردولتی برای خانواده ها شده است.


ساعت: 14:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897167

بازار لوازم التحریر در آستانه بازگشایی مدارس داغ است اما در این بین برخی از کسبه با سوء استفاده از شرایط موجود به دنبال کسب سودهای کلان هستند که این امر موجب افزایش قیمت برخی لوازم التحریر از جمله کتب درسی با انواع مختلف شده است. ترفندها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مفا رسا; کم کم بوی ماه مهر و مهربانی در حال و هوای شهر می پیچد و بار دیگر دانش آموزان و اولیا بدون نگرانی از کرونا و کلاس های مجازی وارد کلاس های حضوری می شوند و از حضور معلم در کلاس مانند سال های گذشته

متأسفانه هر چه بوی محبت و مهربانی در فضای شهر می پیچد، بی مهری هزینه های تحصیل دانش آموزان به قدری افزایش می یابد که این نامهربانی والدین را شرمنده فرزندان خود می کند.

ارائه آموزش رایگان یکی از الزامات قانون اساسی برای دولت های جمهوری اسلامی برای گسترش علم در کشور است، اما تورم و هزینه تحصیل به قدری افزایش یافته که اهمیت این امر کمرنگ شده است.


9e40a57c a45e 40ca a207 62bab03bf248 خبر خاکستری


حداقل لوازم التحریر دانشجویی 500 هزار تومان است


رضا مکی در گفتگو با خبرنگار موج رسا; وی با بیان اینکه امسال اولین سالی است که پس از شیوع ویروس کرونا در مهرماه، مدارس به صورت حضوری بازگشایی می شوند، گفت: بازگشایی مدارس حضوری پس از چندین سال بازار نوشت افزار را تحت فشار قرار داده است.


وی با بیان اینکه بازار ایران بازار عرضه و تقاضا است و با افزایش تقاضا در بازار دلالان در بازار افزایش و اجناس در بازار کاهش می یابد، گفت: متاسفانه در 20 روز گذشته قیمت برخی از کالاها به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و لوازم التحریر زنجان با بیان اینکه در بازار با کمبود برخی کالاها مواجه هستیم، گفت: متأسفانه در یک ماه گذشته قیمت کاغذ 30 درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید بر افزایش قیمت کاغذ گفت: افزایش قیمت جهانی کاغذ باعث افزایش بی سابقه قیمت محصولات اداری و کاغذی شده است.

مکی با بیان اینکه حدود 70 درصد اجناس موجود در بازار نوشت افزار ایران در داخل کشور تولید یا مونتاژ می شود، ادامه داد: متاسفانه کمبود موجود در بازار کالاهای تولید داخل مانند دفتر مدرسه و دفتر کاغذی است.

وی با بیان اینکه این کمبود به قدری شدید است که تامین کنندگان نیز با مشکل مواجه هستند، افزود: 8 کارخانه اداری ماشین آلات در ایران وجود دارد و از این 8 کارخانه، 2 کارخانه ماشین آلات در زنجان و متاسفانه جزو آن دسته از کارخانه هایی است که مجبور بوده اند و شاید بوده اند. پشتیبانی نمی شود و با کمبود دفتر مدرسه مواجه هستیم.

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و لوازم التحریر زنجان کمبود اجناس در بازار را منجر به افزایش خودکار قیمت کالاها دانست و گفت: همه کالاهایی که در بازار به وفور وجود دارد با افزایش قیمت مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه بسته دانش آموزی بدون کیف حداقل 500 هزار تومان و بسته متوسط ​​آن حدود یک میلیون تومان است، تصریح کرد: قیمت کیف مدرسه بین 300 تا 800 هزار تومان است.


f73aea5c 001a 4056 ad27 3c103faeec1a خبر خاکستری


پیشنهاد افزایش 36 درصدی قیمت مدارس زنجان


حمید ملکی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با بیان اینکه موضوع سرویس مدارس زنجان در کارگروه ماده 18 بررسی و حل می شود، گفت: در این کارگروه نماینده استاندار سازمان حمل و نقل شهرداری آموزش و پرورش حضور دارد و…

وی با اشاره به تشکیل جلسات کارگروه ماده 18 استان زنجان گفت: قیمت پیشنهادی سرویس مدارس در این کارگروه به تصویب رسیده است.

رئیس انجمن اولیا و مربیان استان زنجان قیمت پیشنهادی سرویس مدارس را افزایش 36 درصدی قیمت سرویس مدارس نسبت به سال گذشته عنوان کرد و گفت: افزایش 36 درصدی قیمت سرویس مدارس به سازمان آموزش و پرورش اعلام شد. شورای شهر و در جلسه شورای شهر تصویب شد.

وی با بیان اینکه شورای شهر به شرط اخذ مجوز از کمیسیون تنظیم بازار، قیمت سرویس مدارس را 36 درصد افزایش داده است، خاطرنشان کرد: با مطرح شدن افزایش قیمت سرویس مدارس در کمیسیون تنظیم بازار، این افزایش قیمت انجام می شود. برای تایید به استاندار ارسال شد.

ملکی با بیان اینکه معمولاً در استان زنجان همه مدارس از سرویس مدارس استفاده نمی کنند، گفت: معمولاً حدود 70 تا 75 درصد دانش آموزان هر مدرسه از سرویس مدرسه استفاده می کنند.


c30fac5f 5b97 45c1 bdae c5f1da59836f خبر خاکستری


افزایش سرسام آور شهریه در مدارس غیردولتی

بر اساس اصل سی ام قانون اساسی، دولت موظف است تا پایان دوره میانی، بودجه آموزش رایگان را برای کل ملت فراهم کند و اعتبارات آموزش عالی رایگان را تا سرحد خودگردانی کشور گسترش دهد. .

متأسفانه نبود مدارس دولتی در شهرستان ها خانواده ها را وادار کرده است که برای جلوگیری از محرومیت از تحصیل فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی، هیئت ها و … ثبت نام کنند که خلاف قانون اساسی است.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی استان زنجان با بیان اینکه تنها 8.7 درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند، اظهار داشت: در سال تحصیلی 1401-1402 بیش از 118 مدرسه غیرانتفاعی از مدارس ابتدایی و متوسطه اول و دوم فنی و کار و دانش در سطح استان فعال خواهند بود.

وی با اشاره به رعایت استانداردهای موجود از سوی اداره کل آموزش و پرورش، تصریح کرد: اگر استانداردها برای هر کلاس 25 نفر در نظر بگیرند، نمی توانیم 26 نفر را در آن کلاس ها ثبت نام کنیم و این محدودیت پذیرش برای دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی وجود دارد. و این یکی از دلایلی است که در این مدارس به دلیل تقاضای زیاد برای آموزش ایجاد می کنند. امکان ثبت نام وجود ندارد.

لطیفی با بیان اینکه حداقل شهریه مقطع ابتدایی در مدارس غیردولتی حدود 3 میلیون و 400 تومان و حداکثر شهریه آن 10 میلیون و 293 تومان است، گفت: میانگین قیمت آن حدود 4 میلیون و 920 تومان است که آمارها نشان می دهد که روند به این صورت است. نسبت به شهریه های پایین تر بیشتر از.

وی با بیان اینکه حداقل شهریه مقطع متوسطه اول 3 میلیون و 700 تومان و حداکثر آن 10 میلیون و 377 هزار تومان است، افزود: میانگین شهریه دوره اول متوسطه 6 میلیون و 500 هزار تومان است.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی استان زنجان خاطرنشان کرد: حداقل شهریه مقطع متوسطه دوم 4 میلیون و 500 تومان و حداکثر 15 میلیون و 500 تومان است.


8eef573e 45e8 40df ac13 4c7c69a44083 خبر خاکستری


لباس مدرسه 400 هزار تومان

محمود عتیق زاده با اشاره به قیمت لباس فرم مدارس گفت: لباس فرم مدرسه برای دانش آموزان مقطع متوسطه حدود 400 هزار تومان قیمت دارد که نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته است.

رئیس اتحادیه خیاطان زنجان بابیان اینکه تلاش می کنیم لباس هایی که تولید می شود کیفیت بالایی داشته باشد و برای سطح متوسط ​​اول و دوم حدود 400 هزار تومان خواهد بود، گفت: در این راستا می توان گفت که خیاطان در این زمینه اقدام می کنند.


9374feac 5d0a 4c14 9c7b bf688654f216 خبر خاکستری


تقویت نظارت بر بازار لوازم التحریر

رضا محمدی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه هر ساله به مناسبت فرا رسیدن ماه مهر و سال تحصیلی جدید برنامه تقویت بازرسی و نظارت بر اتحادیه های لوازم التحریر در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: امسال مطابق با با سیاست های تنظیم بازار و حمایت از حقوق مصرف کننده نمایشگاهی را عرضه خواهیم کرد که کالاها در زنجان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه لوازم التحریر، پوشاک، کیف و کفش به فروش می رسد، گفت: این نمایشگاه هم اکنون از نظر رعایت حقوق مصرف کننده در حال بازرسی است.

رئیس بازرسی اتاق اصناف مرکز استان زنجان با بیان اینکه طرح تقویت نظارت بر بازار لوازم التحریر در حال اجراست، تصریح کرد: در صورت گران فروشی واحد صنفی با توجه به آن اقدامات لازم انجام می شود. به قانون

وی با بیان اینکه با متخلفان برخورد لازم صورت می گیرد، گفت: بازرسان و ناظران اتاق اصناف در حال انجام اقدامات لازم هستند.

هزینه تحصیل نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته و قدرت خرید والدین و دانش آموزان را کاهش داده است.

مسئولان استانی و کشوری هزینه ها را کاهش دهند یا حمایت مالی کنند یا هزینه ها را مدیریت کنند تا هزینه تحصیل دانش آموزان کاهش یابد و خانواده ها شرمنده فرزندان خود نباشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید