چهارشنبه سوری با طعم گوشت سوخته! / اقدامی که به قیمت هزینه های گزاف درمان به پایان می رسد


ساعت: 14:32
تاریخ انتشار: 1400/12/24
کد خبر: 1815786

تغییر اساسی در یک رسم قدیمی با چاشنی قطع عضو و مرگ، هر ساله در آخرین چهارشنبه سال، عید مردم را به عزا تبدیل می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز ؛ چهارشنبه سوری را شاید بتوان یکی از قدیمی ترین آیین های ایران باستان نامید، اما تغییر انحرافی در این سنت کهن ایرانی، مردم این دیار را تا پایان عمر دچار خاطرات تلخی کرده است.

تاریخ این آیین کهن می گوید در ایران باستان اعیاد زیادی مانند نوروز و شب یلدا برگزار می شده و چهارشنبه سوری جشن ملی محسوب می شده است.

مراسم چهارشنبه سوری عصر قبل از آخرین چهارشنبه هر سال برگزار می شود که آمیخته ای از چندین سنت کوچک و بزرگ است.


eb9619ad 6bff 4bd0 9570 3ab6676273ff خبر خاکستری

در آداب و رسوم چهارشنبه سوری، سنت اصلی آتش افروزی و خواندن شعر «زردی من از تو، سرخی تو از من» هنگام پریدن از روی آتش بوده است، اما در این عصر این سنت به کلی تغییر کرده است.

جایگزینی آیین های غیرمنطقی به جای این آیین ناپاک را می توان تهدیدی جدی نامید تا جایی که استفاده از مواد محترقه با نرخ انفجارهای مختلف هر ساله در ایران جان می گیرد و افراد زیادی را روانه بیمارستان می کند.

نام چهارشنبه سوری ذهن را آشفته می کند

عباس ذاکری شهروند بندرعباسی در گفتگو با خبرنگار هرمز گفت: با شنیدن نام چهارشنبه سوری به نظر می رسد اگر بتوان این فرهنگ غنی کهن را به گونه های مختلف به مردم عرضه کرد با پدیده تلخی همراه خواهیم شد.


c3e47b8b d0cd 4625 a52b 07ca2561c9db خبر خاکستری

زاخاری افزود: داستان این رسم ایرانی برای بسیاری از مردم به ویژه نسل جوان که می دانند در زوایای مختلف این رسم دیرینه چه نهفته است، گفته نشده است.

این شهروند بندرعباسی ادامه داد: در محله های شهر بندرعباس در چهارشنبه آخر هر سال شاهد صداهای غیرعادی هستیم که شنیده می شود در حالی که چند روز بعد این اقدامات خرابکارانه ادامه دارد که باعث بالا رفتن روحیه اهالی می شود.

تنها آرزوی من در چهارشنبه سوری سلامتی است

زهرا محسنی یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی در گفتگو با خبرنگار هرمز گفت: تنها آرزوی هموطنانمان در چهارشنبه های آخر هر سال سلامتی است چرا که گذر از محیط شهری استرس زا است.


839f6d6c c9a9 4a44 85d0 407c655a584a خبر خاکستری

بانوی بندرعباسی با بیان اینکه چهارشنبه سوری باید در شهرهای مختلف کشور آیین ویژه ای برگزار کند، گفت: دستگاه های اجرایی می توانند در فرهنگ سازی این عید پیشگام باشند.

وی استفاده از مواد قابل اشتعال را به عنوان نماینده این فرهنگ ایرانی به شدت محکوم کرد و گفت: اقدامات غیرمنطقی برخی از شهروندان جز ویرانی مشکلات جامعه و خانواده ها نیست.

بچه ام مجروح شد

ثریا علیپور، یکی دیگر از زنان بندرعباسی به هرمز گفت: یکی از فرزندانم روز چهارشنبه سال گذشته در سوریه درگیر حادثه ای شد که مجروح شد و روند بهبودی تا شش ماه طول کشید.


3c96b136 4cb2 41a5 974a 6a1a044cab9e خبر خاکستری

این بانوی بندرعباسی با بیان اینکه در دوران درمان دچار مشکلات روحی و مالی شده است گفت: متأسفانه بر اثر اقدامات نادرست چند نفر دیگر این آسیب به کل خانواده وارد شد.

وی با درخواست از مردم برای مطالعه آداب و سنن ایران باستان گفت: امسال باید از خانواده ها و همچنین دستگاه های اجرایی و امنیتی بیشتر درخواست شود تا از بار مشکلات مردم در چهارشنبه آخر سال کاسته شود. .

والدین در کاهش خطرات احتمالی نقش دارند

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز گفت: با توجه به اینکه چهارشنبه سوری برای ایرانیان باستان آیین شادی است و همه ساله در آخرین شب سه شنبه سال، جوانان مراسمی را برگزار می کنند که یک آیین خانوادگی است. و دورهمی به دینی وحشتناک تبدیل شده است.

نوروزیان افزود: استفاده از مواد قابل اشتعال در چهارشنبه سوری در سال های اخیر باعث نگرانی کودکان و بزرگسالان شده است که متاسفانه این مواد خورنده و شیمیایی به جای ثبت خاطرات خوش به ویژه در تعطیلات سال نو باعث آسیب و آسیب می شود. گروه های سنی کودکان و نوجوانان.

وی آغاز سال جدید رنج و بیماری را یکی از دستاوردهای این اقدام ناگوار عنوان کرد و خاطرنشان کرد: از خانواده ها می خواهیم مراقب فرزندان و تردد آنها باشند و سعی کنند شب چهارشنبه سوری را در کنار خانواده خود در سوریه سپری کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: همچنان در بحران قائد به سر می بریم، بنابراین قائد نباید فرزندان خود را بیرون از خانه رها کند و احتیاط والدین در این زمینه می تواند رهایی بخش باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید