اعمال طرح خرید تضمینی دام حذف عشایر / تحمیل هزینه های گزاف به عشایر با اعمال طرح غیرحرفه ای

زمان: 11:15
منتشر شده در: 14/03/08
کد خبر: 1778764

وضعیت قرمز دام در خراسان جنوبی منجر به اجرای طرح خرید تضمینی دام در این استان شده است اما مشکلات گرهی کار عشایر عشایری را در پیش گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان ، بیشتر سرمایه های دامی خراسان جنوبی شامل یک میلیون رأس دام سبک و سنگین ، بدون احتساب دام های عشایری استان است و این روزها به دلیل کاهش 85 درصدی بارندگی و خشکسالی و به دنبال آن کاهش قابل توجه پوشش گیاهی. در کنار قیمت های نامحدود و کمبود مواد اولیه دام، جمعیت دامی استان و عشایری را که شغل دیگری ندارند در گرداب مشکلات این صنعت فرو برده است.

به منظور قطع دست دلالان و حمایت از عشایر استان ، طرح تضمینی خرید دام زنده از این گروه اجرا شد که در آغاز کار با اما و آگاری همراه بود.

اکنون ، با گذشت چند ماه از شروع این پروژه ، با وجود سرخ شدن شرایط دامداری در روستاها ، هنوز برخی مشکلات و مشکلات این پروژه باقی است.

به نظر می رسد برخی از دستورالعمل های صادره از این طرح علیرغم اقدامات بعدی مدیران جهاد کشاورزی و عشایر استان، عشایر را به کار انداخته و شکایاتی از قبیل عدم پرداخت وجه احشام خریداری شده توسط عشایر شرایط ویژه ای است. خرید گاو و قیمت بالا خرید دام با هزینه های قابل توجه تولید کشاورزان و عشایر مقایسه می شود.

از سوی دیگر برخی ضعف‌های زیرساختی از جمله کمبود کشتارگاه‌های صنعتی در کنار هزینه‌های سنگین حمل دام به کشتارگاه‌های استان‌های همجوار، بدهی‌های بانکی و ناتوانی بانک‌ها در مهلت دادن به عشایر از دیگر مشکلات پیش آمده است. به

89fc40f7 e269 479c b804 88e0268eb8bf خبر خاکستری

شکایت عشایر تمام نشده است

یک دامدار عشایری نهبندانی می گوید: برای خرید دام عشایر «اگر» و «اما» زیاد است.

عرب خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی بیشتر دام های عشایری به وزن پیش بینی شده در این طرح نمی رسند و باید دام های مولد و ضعیف را با قیمت پایین و زیر قیمت بازار به دست تجار برسانیم. بیایید مدت طولانی بفروشیم.

وی با اذعان به اینکه چندین برابر میزان تولید دام افزایش یافته است ، گفت: مراتع خالی است و ما تغذیه دستی گاوها را انجام می دهیم.

به گفته وی، قیمت تمام شده تولید بسیار بالاست و یک محاسبه سریع نشان می دهد که در این وضعیت دام به صرفه نیست.

این دامدار عشایر طبسی همچنین به خشکسالی شدید و گرانی و کمبود مواد اولیه اشاره کرد و افزود: در طرح خرید تضمینی تعدادی از احشام من که شرایط طرح را داشتند توسط دولت خریداری شد.

حبیبی نسب ادامه داد: حدود 50 درصد قیمت پرداخت شد و پس از چند ماه از خرید این حیوانات ، هنوز هزینه های باقیمانده پرداخت نشده است.

گوشت گاو سنگین این روزها گرانتر از گوشت سبک است و ما کشاورزان عشایری که سبکترترین گاو را داریم ، به دلیل کمبود علوفه و قیمت بالای مواد اولیه در بازار آزاد و نبود دولت ، ضرر زیادی می کنیم. وی گفت: “این باعث کاهش وزن حیوانات ذبح شده ما می شود و با اشباع بازار خرید گوشت سبک برای دام کاهش می یابد.”

وی تصریح کرد: دام خریداری شده در طرح خرید باید در باسکول و کشتارگاه استان دیگری توزین شود و هزینه حمل و نقل نیز بر عهده دامدار است و این وضعیت جز ضرر درآمدی برای کشاورز نیست.

معایب طرح خرید دام عشایری

دبیر اجرایی اتحادیه کشاورزی و منابع طبیعی طبس به نمایندگی از دام ها و عشایر این شهرستان نیز از مشکلات پیش آمده گلایه کرد و گفت: تنها طبس و عشایر این شهرستان بر اساس برآوردها بیش از 20 هزار دام مازاد دارند. و در حال حاضر اخبار و اطلاعات فقط 3800 راس دام از این قشر به زور و هزار راس خریداری شد اما اگر و.

مسعود رضا بندگی گفت: اگرچه قیمت خرید دام در استان ما نسبت به استان های دیگر اندکی بهبود یافته است ، اما باز هم این قیمت با هزینه های تولید مطابقت ندارد ، زیرا مواد اولیه چندین برابر قیمت افزایش یافته است.

وی با اشاره به گرانی مواد اولیه و نداشتن سهمیه دولتی، از فاجعه طی چند ماه آینده خبر داد و گفت: اگر مدیران جهادگر استانی برای این کار برنامه ریزی نکنند، جمعیت دام استان به شدت کاهش می یابد و تولید به شدت کاهش می یابد. سخت باشد “

بندگی گفت: برآورد شده است که 99 درصد شهر طبس با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و امروزه 100 درصد احشام با دست تغذیه می شوند.

وی ادامه داد: از آنجایی که در روزگار جفت گیری و پرورش دام هستیم، برای پرورش صحیح دام باید تغذیه دام به درستی انجام شود و این نیازمند کمک مناسبی به عنوان جو است، اما سهمیه های دولتی کافی نیست و در بازار کمبود داریم. و قیمت های بالا

0ebb4ab7 974c 48eb a337 870d539c8ba7 خبر خاکستری

دبیر اجرایی اتحادیه کشاورزی و منابع طبیعی طبس نیز با بیان اینکه بیشتر سهمیه جو برای تبدیل شدن به کنسانتره به کارخانه خوراک دام تعلق می گیرد، گفت: این روزها کاه به طرز عجیبی گران شده و از هزار تن به 5 تن رسیده است. و 6 هزار تن در کیلوگرم. عشایر ناسازگار هستند و از رهبران جهادی و عشایری می خواهند منابع بیشتری مانند جو را در اختیار کشاورزان قرار دهند تا زنجیره غذایی را حفظ کرده و از افت دامها و افزایش تولید تغذیه مناسب جلوگیری کنند. ما در دامداری ناخوشایند خواهیم بود.

بندقی در ادامه به کاستی های طرح تضمین خرید دام عشایری اشاره کرد و افزود: در گذشته ترازو طبس به عنوان معیار وزن خرید دام در این طرح مورد استفاده قرار می گرفت که خوب بود اما در اطلاعیه جدید ترازو یزد ملاک است کشتارگاه مقصد است «به عشایر هم واگذار شده که نهایت بی انصافی است.

به گفته وی ، در گذشته این هزینه با نگهداری دام پرداخت می شد و اکنون با دستورالعمل های جدید اطلاع رسانی ، توپ پرداخت ها در سرزمین های عشایری سقوط کرده و می خواهد در آن تجدید نظر شود.

پرداخت دیرهنگام هزینه ها

وی همچنین از پرداخت 50 درصد هزینه خرید احشام به عشایر عشایر خبر داد و افزود: کشاورز که امروز جو کیلویی 6 هزار تنی هزار تن خریداری می کند چگونه می تواند به این وضعیت ادامه دهد.

دبیر اجرایی اتحادیه کشاورزی و منابع طبیعی طبس گفت: از سوی دیگر سهمیه های دولتی به عشایر و دامداران نیز تا زمان واگذاری سهمیه جدید کم است. منابع ورودی باید با قیمت بالایی از بازار آزاد تهیه شود.

به گفته بندگی ، این روزها دستورالعمل هایی به بانک هایی که رنگ و بوی اعدام را قبول ندارند ، مشکل دیگری است که دام ها ، دامداران ، عشایر و کشاورزان را گرفتار کرده و تسهیلات بانکی را در روزهایی که درآمد آنها یک سوم کاهش می یابد ، خاموش کرده است.

وی افزود: به نظر می رسد بانک ها مصوبات و دستورالعمل های ابلاغی را نمی پذیرند و با وجود اینکه این مشکل را از مراجع مختلف از جمله نمایندگان و نمایندگان مجلس پیگیری کرده ایم اما به نظر می رسد مصوبات فقط روی کاغذ است و به عشایر و ضامن فشار وارد می کند. برای بازپرداخت و اعلام مهلت “نیست.

وی از وزیر جهاد خواست تا وارد میدان شود و مشکلات کشاورزان را از نزدیک ببیند و برای برون رفت از این بحران اقدام مناسبی انجام دهد.

بندقی همچنین در مورد پیشنهادات ارسال شده به این وزارتخانه صحبت کرد و خواستار بررسی مجدد این درخواستها شد که سال گذشته برای کاهش مشکلات دامداران مطرح شده بود.

علی افضلی رئیس بازار دام بیرجند نیز گفت: قیمت هر کیلوگرم دام بین 45 تا 55 هزار تن است که نسبت به مدت مشابه گذشته تفاوت چندانی ندارد و این ثبات قیمت گوشت تا زمانی که قیمت تمام شود. مواد اولیه دائما در حال افزایش است.

به گفته وی، خرید و فروش انواع دام در میدان دم امکان پذیر است و محدودیتی وجود ندارد.

به گفته وی ، دام های مولد ، با وجود فصل تولید مثل ، به دلیل مشکلاتی در بخش دامداری ذبح می شوند.

این اظهارات و قیمتها نیز در حالی صورت گرفته است که درصد خرید دام عشایری توسط دولت از نظر کشاورزان کم بوده و هزینه تولید را پوشش نمی دهد.

63e9bc02 7772 4649 9fde 7b60ffd7cc47 خبر خاکستری

برخی محدودیت ها در طرح عشایری برای خرید دام

مدیر دامپروری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از پرداخت 100 درصدی مطالبات دامداران در هفته جاری خبر داد و گفت: در طرح خرید تضمینی سقف و محدودیتی وجود ندارد و دام ها با شرایط طرح خرید و هزینه ها پرداخت خواهند شد. به موقع.

مهدی روشن ادامه داد: تاکنون برخی از مطالبات کشاورزان باقی مانده است اما در این هفته تمام مطالبات پرداخت شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: همچنین امکان خرید روزانه 500 تا 600 راس دام در شرایط طرح وجود دارد و باید اعلام کرد دام سبک، مولد و باردار در این طرح خریداری نمی شود. در این طرح به ازای هر کیلوگرم دام زنده خریداری شده توسط عشایر ، سه کیلوگرم مواد اولیه جو با نرخ دولتی به کشاورز عرضه می شود و از نظر تامین مواد اولیه و خرید دام مشکلی وجود ندارد.

به گفته وی ، در اولین دستورالعمل اعلام شده در طرح ، نواقصی از نظر محل خرید ، مقیاس و … وجود داشت که با چندین اقدام پیگیری برطرف شد.

برنامه تضمینی خرید دام عشایری ؛ ادعاهای “مدیران شکایت” کشاورزان.

مدیر نگهداری دام خراسان جنوبی گفت: علاوه بر این ، اگرچه تنها 20 درصد از احشام خریداری شده از قبایل بز و گوسفند باید در استان باشد و در برنامه ، 80 درصد خرید داشتیم.

به گفته روشن ، از نظر تامین مواد اولیه مشکلی وجود ندارد و باید اعلام کنیم که اگر سال گذشته 90 هزار تن مواد اولیه توزیع کردیم ، امسال و در این مدت ، بیش از 82 هزار تن کمک های دولتی توزیع شد.

روشن افزود: همچنین در اولین دوره پروژه هرچند طبق دستورالعمل ، ملاک وزن دام از کشتارگاه بود و هزینه حمل و نقل بر عهده کشاورز بود اما با کمک و پیگیری ملاک این است که وزن دام در مزرعه دستورالعمل معیار وزن دامهای مقابل کشتارگاه است.

وی اداره کل عشایر و سازمانهای آن را مسئول جمع آوری و شناسایی دامهایی دانست که می توان از محلات عشایری مناطق مختلف استان خریداری کرد و گفت: “شرکت پشتیبانی دام تنها عامل خرید است.”

وی گفت: دام های مازاد عشایر در استان به دلیل خشکسالی و کمبود مواد اولیه خریداری و اغلب برای کشتار به استان یزد فرستاده می شود.

de6a44cc 925a 4f3d b450 1b84ef5cfd25 خبر خاکستری

خرید 16000 گاو عشایری

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به کاهش 62 درصدی بارندگی که به 80 درصد مراتع آسیب رسانده و کیفیت علوفه را کاهش داده است ، گفت: بیش از 850 میلیارد تن خشکسالی به عشایر خسارت وارد کرده است.

مهدی عصمتی پور گفت: در این شرایط 100 درصد دام های عشایری با دست تغذیه می شوند و به دلیل تداوم این وضعیت ، دام عشایر استان 50 درصد کاهش یافته است.

به گفته وی ، توزیع دام بین عشایر دو برابر شده است و طرح خرید دام عشایری که در خرداد اجرا شد ، تاکنون بیش از 16000 راس گاو خریداری کرده است که به دلیل ضعف های زیرساختی موجود هنوز در زمره استانهای پیشرو هستند. در طرح امام

اگرچه طرح خرید تضمینی دام برای کمک به عشایر اجرا شد ، اما اکنون ، چند ماه پس از شروع طرح و خرید بیش از 16000 راس دام ، برخی دستورالعمل های ارتباطی به دلیل ضعف های زیرساختی ، مانند عدم وجود کشتارگاه در روستا و … تحمیل هزینه های گزاف به عشایر او کشاورز شده و خواستار اتخاذ تدابیر مناسب برای کاهش بار مشکلات عشایر و صنعت دامپروری استان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید