هزینه های گزاف و فرهنگ غلط در دندانپزشکی/ ایرانی ها بی دندان می شوند


ساعت: 14:16
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1821831

فرهنگ غلط بهداشت دهان و دندان و هزینه های گزاف دندانپزشکی باعث شیوع بی دندانی در کشور ما شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پوسیدگی یکی از شایع ترین مشکلات پزشکی در جامعه ما است، به طوری که تقریباً همه ایرانی ها حداقل یک دندان پر شده در دهان خود دارند، اما مشکلی که این روزها ما را نگران کرده هزینه های بالای مراقبت از دندان و شیوع بی دندانی در بین دندان هاست. مردم ایران


پیشگیری بهتر از درمان است

در تمام دنیا خدمات دندانپزشکی خدمات پزشکی لوکس محسوب می شوند و قیمت بسیار بالایی دارند. به همین دلیل در بسیاری از کشورها، آموزش دندانپزشکی برای جلوگیری از هزینه های باورنکردنی دندانپزشکی در اولویت قرار دارد. متاسفانه مراقبت و آموزش دندانپزشکی در کشور ما از سنین پایین چندان جدی گرفته نمی شود و به همین دلیل بسیاری از ایرانیان از سنین پایین به شدت به خدمات دندانپزشکی نیاز دارند.

به نظر می رسد فرهنگ سازی برای رسیدگی به بهداشت دهان و دندان باید در اولویت اول برای کاهش هزینه های مادی و معنوی دندانپزشکی باشد.


دندان چقدر از آب مراقبت می کند؟

هزینه دندانپزشکی معمولاً برای افراد هزینه سنگینی است و با حقوق و دستمزد و حداقل یک خانواده چهار نفره، ممکن است خدمات دندانپزشکی آخرین اولویت خانواده ها باشد، اما هزینه های دندانپزشکی چقدر برای مردم هزینه دارد؟

طبق تعرفه اعلام شده در سال جدید؛ کمترین قیمت برای کشیدن دندان دندان جلویی است که 300 هزار تن قیمت دارد و بالاترین آن مربوط به آلوپسی دندان است که نزدیک به چهار میلیون تن قیمت دارد! این در حالی است که در بسیاری از موارد یک یا چند اقدام به یک یا چند اقدام مختلف نیاز دارند و بنابراین هزینه ها به طرز خیره کننده ای افزایش می یابد.


80 میلیون ایرانی با 200 میلیون دندان پوسیده

در سال 1377 وزارت بهداشت تعداد دندان های پوسیده یا پوسیده را 200 میلیون نفر اعلام کرد. آمارهایی که همزمان پاسخ می دهند، مانند سیدجلال پورهاشمی، دندانپزشک اطفال در همان زمان، تعداد دندان های پوسیده را 400 میلیون تخمین می زنند. یعنی تقریباً هر ایرانی 5 دندان پوسیده دارد.

در این شرایط بحران دندان و از بین رفتن آن در بین ایرانیان وارد مرحله جدیدی شده است. یکی از اعضای شورای عالی نظام پزشکی در آبان ماه سال 98 اعلام کرد که اکثر بیماران برای رهایی از دندان درد به مراکز دولتی مراجعه می کنند. وی گفت: 70 درصد افرادی که اکثریت را تشکیل می دهند، در حالی که چاره ای جز کشیدن دندان ندارند، توان پرداخت هزینه های دندانپزشکی و مراجعه به مراکز درمانی را ندارند.


بیمه اجتماعی و بیمه درد که قابل درمان نیست

در حالی که بیمه شده در چنین شرایطی باید بار بیمه شده را به دوش بکشد، بیمه شدگان بیمه اجتماعی هنوز تقریباً از هیچ گونه مزایای بیمه در مشاغل دندانپزشکی برخوردار نیستند و باید هزینه های زیادی برای سلامت دهان و دندان بپردازند. به نظر می رسد این موضوع در اولویت دولت و بیمه باشد تا خدمات دندانپزشکی تحت پوشش تمامی بیمه ها به ویژه تامین اجتماعی کارگران باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید