سنت از دست رفته را در میان دود و انفجار تبدیل نکن / شادی چهارشنبه سوری به غم چهارشنبه سوزی


زمان: 09:31
تاریخ انتشار: 1400/12/24
کد خبر: 1815634

چهارشنبه سوری، سنت دیرینه ای که در طول زمان تغییر کرده و مدت هاست در دود و انفجار گم شده است، بیایید این سنت دیرینه را احیا کنیم و از اقدامات خطرناک بپرهیزیم، مراقب شادی هایمان باشیم و این روز شیرین را به غم تبدیل نکنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ چهارشنبه یک جشن باستانی سوریه است که مانند دیگر آداب و رسوم نیاکانمان در یاد ما مانده است، سنتی که در گذشته با آداب خاصی همراه بوده است، اما سالهاست که این سنت دیرینه دستخوش تغییراتی شده است، تغییراتی که هر ساله رخ می دهد. به جای مهمان ایجاد شادی در خانه مضر است.

بله، سال هاست که شنیدن نام چهارشنبه سوری که روزگاری شادی، هیجان و شادی را به مردم می بخشید و محافل خانوادگی را گرم می کرد، با آتش، سوزش، وحشت و صداهای هولناک همراه است.

مردم ایران در آن روزها در آخرین چهارشنبه سال، آتش بیماری، اندوه و اضطراب را می‌گفتند و می‌گفتند: «زرد من مال تو، سرخ تو ​​مال من» تا سال جدید را با آسایش و شادی آغاز کنند. ما با حرکات احساسی شادی خود را به غم تبدیل نمی کنیم.

حوادث غم انگیز؛ نتیجه بی احتیاطی در چهارشنبه آخر سال

مسعود فیروزکوهی کارشناس بهداشت در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هر ساله در چهارشنبه سوری بر اثر بی احتیاطی شاهد حوادث تلخی مانند سوختگی شدید، از دست دادن چشم و یا پارگی پرده گوش بسیاری از جوانان هستیم. باید هوشیار باشیم و از شادی چهارشنبه و نوروز پرهیز کنیم تا برای خود و خانواده شادی ایجاد کنیم.


وی گفت: توصیه می شود هرگز سوخت و بیسکویت را به مقدار کم یا زیاد در منزل نگهداری نکنید، زیرا استفاده نادرست و نادرست از وسایل آتش بازی و روشن کردن آتش های بزرگ منجر به بروز حوادث می شود. از سوزاندن لاستیک، هیزم، کارتن و غیره خودداری کنید. در واحدهای مسکونی و پاساژها.


فیروزکوهی افزود: کبریت و مواد محترقه را از دسترس کودکان دور نگه دارید و آنها را از خطرات بازی با آتش و مواد محترقه و مواد منفجره آگاه کنید و از پارک خودروها در معابر و خیابان های باریک خودداری کنید زیرا آتش بازی در نزدیکی خودروهای سوختی در صورت حداقل نشتی و حتی در شرایط عادی، آن را به یک بمب در حال انفجار تبدیل می کند.


وی ادامه داد: باید مراقب رفتار و حرکت فرزندان خود باشید، به آنها هشدار دهید که از آتش و ترقه دوری کنند و با دست مواد منفجره درست کنند، صاحبان مواد شیمیایی و رنگ‌فروشی نیز باید انواع مواد قابل اشتعال را بفروشند. نوجوانان


این کارشناس اضافه کرد: مکان هایی مانند انبار، زیرزمین، بالکن، پشت بام و … که کودک شما می تواند ترقه و مواد محترقه و انفجاری را در آن نگهداری کند، قفل است و فرزندان شما می توانند به این مکان سفر کنند. از این کار اجتناب کنید و روزانه بررسی کنید.


از ریختن مواد قابل اشتعال مانند روغن، بنزین و قرار دادن ظروف تحت فشار مانند کپسول، اسپری، حشره کش و غیره خودداری کنید. در آتش، “او گفت.

از پرتاب ترقه خودداری کنید


فیروزکوهی افزود: از پرتاب ترقه بر روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداری کنید، باید کپسول حاوی کپسول آتش نشانی پودری در نزدیکی محل آتش نشانی داشته باشید، قبل از خروج از محل از خاموش شدن آتش و باقی مانده آب اطمینان حاصل کنید. کاملا خنک کنید و جمع کنید.


فرمود: هنگام پریدن از روی آتش، لباس بزرگ و گشاد نپوشید و از اجتماع در این گونه محافل بپرهیزید. در صورت وقوع آتش سوزی یا حادثه در اسرع وقت آرامش خود را حفظ کنید، در اسرع وقت با 521 تماس بگیرید و با آتش نشانی تماس بگیرید و به من بگویید.


ea3fb7a5 75a1 48fd bbbe d18298d54274 خبر خاکستری


در شادی فرزندان خود سهیم باشید

این کارشناس خطاب به والدین گفت: در شادی فرزندان خود سهیم باشید تا همیشه نظاره گر خنده های آنها باشید، در تهیه آتش بازی ایمن و مفرح آنها را همراهی کنید و از نگهداری مواد قابل اشتعال، تهیه و ساخت آتش بازی دست ساز خودداری کنید.

وی افزود: کودکان و نوجوانان آسیب پذیر هستند، استفاده آنها از این مواد خطرات جدی و سلامت آنها را به خطر می اندازد، بنابراین کودکان به هیچ وجه نباید از وسایل آتش بازی و مواد محترقه استفاده کنند.

وی افزود: از پرتاب مواد منفجره و محترقه به سمت افراد دیگر خودداری کنید و هرگز آنها را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید زیرا در صورت انفجار، ذرات آن به اطراف پرتاب شده و موجب جراحات و جان افراد می شود. مواد قابل اشتعال می توانند باعث از بین رفتن یا مرگ اعضای بدن شوند، بنابراین مراقب باشید با اجتناب از رفتارهای پرخطر زندگی را برای خود یا دیگران سخت نکنید.

اهمیت همراهی مردم در چهارشنبه آخر سال

علی رحیمی معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان نیز گفت: اقدامات مراجع ذی صلاح به تنهایی برای جلوگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال کافی نیست، بلکه همکاری این نهاد نگرش بسیار مهم و ضروری است.”

وی افزود: مردم به عنوان صاحبان اصلی امنیت و آرامش در جامعه نقش مهمی در ارتقای شاخص های امنیتی دارند، شب های سنتی هرج و مرج است.

این افسر پلیس با تقویت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی پلیس گفت: پلیس مخالف شادی مردم نیست اما پلیس با کمک مردم تمام تلاش خود را برای بازگرداندن آداب و رسوم این شب انجام می دهد. اقدامات پیشگیری از تصادف در پایان روز چهارشنبه


2dba2762 0881 4fe6 8f76 4551ae5a9c66 خبر خاکستری


آگاهی عمومی؛ راه تغییر رویکرد چهارشنبه سوری

رحیمی افزود: پلیس در سال های اخیر با تغییر رویکرد خود در فرهنگ سازی به نتایج مثبت و قابل توجهی دست یافته و خوشبختانه با ارتقای سطح آگاهی مردم توانسته است به هدف خود یعنی نهادینه سازی فرهنگ، امنیت و خود نزدیک شود. -سرویس. “

وی گفت: هرگونه سهل انگاری شهروندان در نقاط امنیتی و سهل انگاری در مراسم چهارشنبه سوری می تواند خسارات جانی و مالی شدید و غیرقابل جبرانی را به دنبال داشته باشد.

این افسر پلیس با اشاره به نقش خانواده ها در پیشگیری از تصادفات در چهارشنبه آخر سال ادامه داد: خانواده ها با نظارت بر رفتار فرزندان در روزهای پایانی سال و اطلاع رسانی نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ظاهر فرزندان خود دارند. عواقب مواد قابل اشتعال بازی وقایع.

وی از اجرای طرح ویژه امنیت و آرامش پلیس در استان به منظور برقراری امنیت مطلوب در چهارشنبه آخر سال خبر داد و گفت:

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید