چهارشنبه سوری، آیینی کهن در مسیر انحراف / ضیافتی میان خون و آتش


ساعت: 15:08
تاریخ انتشار: 1400/12/24
کد خبر: 1815799

چهارشنبه سوری یک آیین انحرافی کهن است که فاجعه تلخ حادثه چهارشنبه آخر سال را رقم می زند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، آیین های قدیمی و زیبای زیادی داریم که هر کدام گاهی اوقات می تواند خاطرات شیرینی را به همراه داشته باشد، اما گاهی عدول از آیین ها طعم تلخی را به همراه دارد.

با نزدیک شدن به سال نو، همه در تلاش هستند تا سال نو را جشن بگیرند، یکی از آیین های قدیمی و سنتی کشور ما، مراسم چهارشنبه سوری است که در آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود. حادثه، اما امشب به یکی از شلوغ ترین شب ها تبدیل شده است که هر لحظه دنیایی وحشتناک را خلق کرده است.


22c09b39 e88e 4835 9b7c 82cd7514780e خبر خاکستری



تراژدی تلخ چهارشنبه آخر سال

امشب صداهای هولناک و گاهی کر کننده بمب به گوش می رسد، درها و پنجره ها می لرزند، جرأت بیرون رفتن برای جلوگیری از تصادف دلخراش وجود ندارد، بسیاری از خانواده ها نگران هستند که لحظه ای غفلت منجر به پشیمانی مادام العمر شود. دنبال می کنم.

از غروب چهارشنبه سوری، قبل از غروب آفتاب، شروع صداهای مهیب است که خبر از آمدن شبی پر از حوادث می دهد، از جمله ترقه های دست ساز و مواد محترقه که می تواند به قیمت جان انسان ها تمام شود. آنها ظاهر می شوند.

متاسفانه هیجان کاذب استفاده از مواد قابل اشتعال گاهی منجر به قطع عضو یا مرگ می شود، مواد قابل اشتعالی که نه تنها استانداردهای لازم را ندارند و بی خطر نیستند، بلکه می توانند تلخ ترین روزها را رقم بزنند.


c941ff15 67fc 438d 8c85 5bd3a7c1b995 خبر خاکستری




تعطیلی بین آتش و خون

گاهی می بینیم که انبار و دپوی مواد محترقه برای مراسم چهارشنبه سوری باعث انفجار در ساختمان شد، کافی است دما را کمی بالا ببریم تا خسارات جبران ناپذیری به بار بیاوریم و این آغاز تعطیلاتی است که فراتر از یک تعطیلات قدیمی است. و آیینی ترسیم می شود و این جشن بین خون و آتش برگزار می شود.

مواد اشتعال زایی که دستفروشان برای این شب وحشتناک تهیه کرده اند مدت هاست در گوشه و کنار خیابان ها دیده می شود، مطمئن شوید که اصلاً خطری ندارند، صدایشان بسیار بلند است، آتش آنها بسیار داغ است و اصلاً خطری ندارند.

وسوسه خرید این مواد اشتعال زا یا اصرار کودکان و نوجوانان بر مواد قابل اشتعال که هر کدام با نامی متفاوت هستند این روزها بسیار رایج شده است، مواد قابل اشتعال که هر شب هزاران کشته و متأسفانه مجروح و تعدادی نیز کشته شده اند. توسط مردم گرفته می شود.

بر اساس آمار اورژانس کشور، روز چهارشنبه سال گذشته 1024 نفر در سوریه مجروح شدند که این رقم در سال گذشته 1041 نفر بود.


607552bb e531 4834 afc9 6a3f9593c788 خبر خاکستری



با 8 فوت به چهارشنبه سوری خوش آمدید

سال گذشته 4 نفر قطع عضو، 50 مورد جراحت چشم و 546 نفر سوختگی متوسط ​​و شدید داشتند که از این تعداد 46 درصد بین 6 تا 6 سال، 2 درصد مرد و 2 درصد زن و 1 درصد مجروحان هستند. . عابرین پیاده

اینها آمار تکان دهنده ای است که برای یک انفجار، یک آتش سوزی زیبا و یک احساس زودگذر که می تواند خانواده ای را غمگین کند، می توان عضوی را از دست داد که هرگز نمی توان آن را جبران کرد.

در چند هفته اخیر عده ای به استقبال چهارشنبه سوری رفتند و متاسفانه از حوادث آن روز در امان نبودند به طوری که هشت نفر بر اثر مصرف مواد محترقه جان خود را از دست دادند و 283 نفر مجروح شدند که شامل 35 قطع عضو، 81 مورد جراحت می شود. در چشم و 132 مورد سوختگی.

کشف 44 هزار ماده قابل احتراق در لرستان

بیش از 39 هزار مواد محترقه از اوایل اسفندماه در استان لرستان کشف و ضبط شده است و هشدار پلیس به متخلفان هشدار می دهد.

امروز بیش از 5000 مواد محترقه در استان کشف و ضبط شده است و تعداد کل مواد محترقه کشف شده به 44000 رسیده است.


5d438ab3 cfb7 4aab a08f 6c78f0e03756 خبر خاکستری



با متخلفان روز چهارشنبه برخورد خواهد شد

سرهنگ فرهاد ابدالی چگنی جانشین فرماندهی انتظامی استان لرستان از برخورد قاطع پلیس با متخلفان چهارشنبه سوری خبر داد و گفت: برخورد پلیس با چهارشنبه سوری یک رویکرد فرهنگی و اجتماعی است.

وی افزود: به والدین توصیه می شود در روزهای قبل از چهارشنبه سوری مراقب فرزندان خود باشند و آنها را از مضرات استفاده از مواد قابل اشتعال آگاه کنند تا دچار حادثه تلخی نشوند.

جانشین فرمانده انتظامی استان لرستان با هشدار به متخلفان خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم بخواهند به نحوی آسایش و آرامش مردم را برهم بزنند پلیس با قاطعیت برخورد می کند و با هماهنگی انجام شده تا پایان تعطیلات دستگیر می شود. قوه قضائیه.


27 نفر مجروح شدند

علی صفدری رئیس مرکز فوریت های پزشکی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: سال گذشته 27 نفر در شب چهارشنبه سوری در استان مجروح شدند که بیشتر مصدومان از ناحیه دست و چشم دچار مشکل بودند.

وی افزود: بیشتر مجروحان حادثه چهارشنبه سوریه را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند که گاهی از مضرات مواد قابل اشتعال بی اطلاع هستند و استفاده از آنها سلامت آنها را به خطر می اندازد.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی لرستان گفت: توصیه می شود از نگهداری مواد قابل اشتعال در ظروف شیشه ای و فلزی خودداری شود زیرا در صورت پرتاب یا انفجار، قطعات آن آسیب جدی به انسان وارد می کند و هیزم، لاستیک و کارتن می سوزد. باید در فضاهای بسته و مجزا از زندگی اجتناب شود.

صفدری بیان کرد: زمانی که فردی بر اثر استفاده از مواد قابل اشتعال آسیب می بیند، لازم است اندام سوخته را به مدت 10 تا 15 دقیقه زیر آب سرد نگه دارد و برای خنک شدن قسمت سوخته از خمیر دندان یا سیب زمینی استفاده نکند. در مرحله بعد مصدوم باید سریعا به بیمارستان منتقل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید