چهارشنبه که دیگر سرخ نیست! / آیینی کهن یا شبی پر از دغدغه و دلهره!


ساعت: 10:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815109

آیین چهارشنبه سوری در سال های اخیر نسبت به گذشته تغییرات زیادی کرده است و با رونمایی از انواع مواد محترقه و انفجاری در این مراسم، جشنی پر از ترس و اضطراب برای خانواده هاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ، با وجود اینکه هفت روز تا عید نوروز باستانی باقی مانده و گرمای روزهای پایانی و وضعیت بازارها مانند سال های گذشته نوید نشاط را می دهد; اما ترس، دلهره و اضطراب از چهارشنبه آخر سال و آیین سنتی چهارشنبه سوری مردم را از این به بعد ناراحت می کند.

یکی از 365 روزی که در تمام طول سال صدای شیپور می زند، 16 مارس است. با کشیدن قاشق و گذاشتن نقاب بر صورت، مردم را از حضور خود آگاه کردند و شیرینی و تنقلات گرفتند و دیگران با انداختن روسری و آواز خواندن بر بام همسایه ها تنقلات را از میزبان دریافت کردند. اما امروزه دست زدن به این سنت دیرینه کمی جسارت می خواهد، زیرا تجارت آتش بازی چینی که در فرهنگ اصیل ایرانی بی معناست، خسارات جبران ناپذیری به خانواده ها وارد کرده و از سوی دیگر سربار آتش نشانان است. کرسنت آمبولانس ها، پلیس و سایر مقامات درگیر را جذب می کند.



وقوع حوادث ناگوار بر اثر احساسات زودگذر باعث شده این آیین سنتی که روزگاری همه را به وجد می آورد، دستخوش صنایع دستی شود که فداکاری های آن خواه ناخواه چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزان تبدیل می کند و بیشتر مردم گرفتار در آن هستند. هم جوانان و هم نوجوانان.




شبی ترسناک و پر از ترس و اضطراب



یکی از شهروندان زاهدانی گفت: چهارشنبه آخر سال به دلیل بازی با ترقه و روشن کردن آتش، اجازه خروج از منزل را نداریم. جای نگرانی نیست پس ترجیح می دهیم در خانه بمانیم و در یک دورهمی ساده خاطرات و آیین اصلی این سنت سنتی را با اعضای خانواده به اشتراک بگذاریم.


f48d8bef abdc 470a 82f9 43f4b04ba8c3 خبر خاکستری



وی با تاکید بر اینکه چهارشنبه سوری دستاورد دیگری جز نگرانی ناشی از شیطنت برخی نیست، افزود: برخی برای لحظات شادی خود و دیگران را آزار می دهند. در نتیجه با توجه به اینکه چنین اتفاقاتی برای جوانان درس آموز نیست، والدین باید فرزندان خود را توجیه کنند تا آسیبی به آنها وارد نشود.

سوختگی دست ها و آسیب های چشمی بزرگترین آسیب حوادث چهارشنبه است



فریبرز راشدی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: . به بیمارستان ها می رود



وی با بیان اینکه مراسم شب چهارشنبه آخر سال یکی از سنت های قدیمی ایرانیان است، گفت: این سنت در گذشته به صورت آتش بازی کوچک در مکان های از پیش تعیین شده مانند میادین و در ساعت معین انجام می شد. : هدف نهایی پاکسازی محیط زندگی و رفع ابهامات بین اقوام است تا با فرا رسیدن نوروز مردم با قلبی پاک و به دور از هر گونه توهین و دشمنی آغاز سال نو را جشن بگیرند.



این مقام مسئول با اشاره به گزارش آماری حوادث مربوط به مراسم چهارشنبه شب چهارشنبه آخر سال در 5 سال گذشته (98 تا 1394) افزود: بر اساس این جدول 40 نفر از شهروندان در سیستان و بلوچستان مجروح شدند. . نقشه رنگی کشور این استان به رنگ آبی است و جزو کم آسیب ترین استان ها می باشد.



وی تاکید کرد: همه ساله تعداد زیادی از هموطنان به دلیل استفاده از مواد منفجره مانند ترقه، نارنجک دستی و غیره. جراحات جزئی بر اثر قطع عضو یا فوت شده است که در این راستا طبق آمار مرکز مدیریت حوادث یکم فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان از سال 1364 تا 1378 حدود 73 نفر در حوادث چهارشنبه سوری مجروح شده اند. که از این تعداد 44 مورد مداوا و 29 نفر به بیمارستان منتقل شدند.


1b291b0e c5fd 49e2 a40c fa076c9aeef6 خبر خاکستری



راشدی یادآور شد: اگرچه حوادث چهارشنبه سوری در سال های اخیر در این منطقه منجر به فوت یک شهروند نشده است، اما چهارشنبه گذشته 15 مورد خراشیدگی، 4 مورد خراشیدگی، یک دست و پا، 41 مورد سوختگی، 9 مورد پارگی و بریدگی ناشی از جراحات در چهارشنبه گذشته وجود دارد. از سال.



وی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سال 98 مراسمی تحت عنوان چهارشنبه سوری برگزار نشد و بر این اساس گزارشی مبنی بر وقوع تصادف و جرح در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ثبت نشد.



رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه نوع ماده قابل اشتعال روز چهارشنبه در سوریه شامل ترقه، نارنجک، گلوله و نارنجک بود، گفت: در این زمینه در آخرین مورد 73 مورد گزارش شده است. 15 سال بیشترین موارد در دست ها با 40 مورد، چشم ها با 16 مورد، سر با 6 مورد، پا با پنج مورد و صورت با 4 مورد است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید