آیینی مثل شب یلدا یا شبی مجلل!


ساعت: 12:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۹
کد خبر: 1919014

یلدا یک سنت کهن و ناب و ساده با هم بودن و آرامش است، اما امروزه این آداب و رسوم با جواهرات و اوهام احاطه شده و با مضامین تجملاتی و خاص همراه است.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ کمتر از یک روز مانده است که پاییز با لباس هزار رنگش خداحافظی می کند و سکان زمستان را رها می کند که دختری به نام یلدا سایه موهای سیاه خود را بر زمین می گسترد و به استقبال سپیدی برف می رود.

این وداع که آخرین شب پاییزی را طولانی می کند، بزرگترین و طولانی ترین شب سال را رقم می زند. شبی که مصادف با انقلاب زمستانی است و در آن خورشید به پایین ترین نقطه ممکن در آسمان می رسد، بنابراین سایه ای که در آن روز می اندازد طولانی ترین سایه است. یکی دیگر از نتایج کم ارتفاعی خورشید در این روز کوتاه بودن روز و طولانی بودن شب است. خورشید در آن روز زیاد بالاتر نمی رود، بنابراین باید مسیر کوتاه تری را طی کند، این مسیر کوتاه مدت زمان کوتاه تری برای سفر می خواهد، بنابراین طول روز کوتاه می شود و شب بعد نور بر تاریکی غلبه می کند و روز طولانی خواهد بود

تصویری از مسیر خورشید در اولین روز زمستان


تصویری از مسیر خورشید در اولین روز زمستان

آیین باستانی شب یلدا یا شب چله که در طولانی ترین شب سال برگزار می شود، قدمت هفت هزار ساله دارد و چون سرمای شدید زمستان از فردای آن شب آغاز می شود، به آن شب چله می گویند. ایرانیان در این شب تا سحر بیدار می مانند و از همدیگر پذیرایی می کنند تا غم فقدان آفتاب و تاریکی و سرما روحشان را ضعیف نکند.

آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار، شیرینی و میوه های مختلف است که همگی جنبه نمادین دارند و نشانه برکت، سلامتی، فراوانی و شادی هستند.

میوه ها جزء اصلی سفره یلدا هستند. میوه های قرمز نقش عمده ای در این جدول دارند. رنگ قرمز این میوه ها نماد خورشید است.


هندوانه

هندوانه به عنوان نمادی کروی شکل که داخل آن قرمز و بیرون سبز است، نمادی از خورشید به شمار می رود و به عنوان مهمترین میوه سر سفره قرار می گیرد و یادآور گرمای تابستان است.
مردم بر این باورند که اگر در شب یلد یک هندوانه بخورید، در طول زمستان طولانی سرما و بیماری بر شما غلبه نمی کند.


تماس گرفت

انار میوه اصلی سفره یلدیان است. گذشتگان انار را میوه باروری و برکت می دانستند. این معنا را از دانه های فراوان آن گرفته اند. همچنین انار به دلیل رنگ قرمز خود نماد شادی و آفتاب است. در واقع خوردن انار در شب یلد به دلیل اعتقاد به اثر جادویی مسری آن است.

فال حافظ و شاهنامه خوانی در شب یلدا

معمولا در شب های خانواده بزرگ یلدا دیوان حافظ این قلع و قمع است. فال شب حافظ در یلدا به این صورت است که حضار قصد فال دارند و بزرگ مجلس این جمله یا چیزی شبیه آن را می گوید: «ای حافظ شیرازی تو برزبان هر رازی، من دنبال فال می گردم. به من نگاه کن…» سپس در ظرف باز می شود غزل سمت راست جواب تفال است، اگر در وسط غزل باشد، فال از اول غزل که در پشت صفحه است خوانده می شود. سه بیت از غزل بعدی نشانه فال است بعد از خواندن غزل فال را تعبیر می کند و اگر مضمون شعر مثبت باشد فال آن خوب است و اگر نه بد .از آنجایی که بیشتر غزلیات حافظ دارای حالت عرفانی است. ، مطالب عاشقانه و امیدوار کننده، فال معمولا امیدوار کننده است.


خواندن شاهنامه یکی دیگر از بخش های جدایی ناپذیر شب یلدا است. این رسم از دیرباز در ایران رواج داشته است. جذابیت شاهنامه خوانی در شیوه روایت چند برابر می شود. متاسفانه این سنت رو به مرگ است.

به گزارش دانا؛ شب یلدا از دیرباز یک جشن رایج بوده است که در آن اقوام و اعضای خانواده دور هم جمع می شوند و افراد قدیمی خانواده شروع به گفتن قصه های قدیمی می کنند. در آن شب جوانان پای صحبت ها و قصه های بزرگترها می نشستند و از قصه ها و قصه هایی که از دهان این گنج های زندگی می شنیدند درس های بی شماری از خود می آموختند و آن شب را با ساده ترین پذیرایی جشن می گرفتند. اما چند سالی بود که این آداب و رسوم با گرانی و توهم احاطه شده بود و با مضامین تجملی و خاص همراه بود و اکنون در حال تبدیل شدن به یک تعطیلات مجلل است که بر اساس اهمیت گذراندن وقت با خانواده است.


بیشتر بخوانید:

یلدا زیر حصار گرانی های لجام گسیخته/ سنت دیرینه در سایه بی توجهی مسئولان فرو می نشیند.

قیمت میوه یلدا تغییر محسوسی نداشته است

دیدگاهتان را بنویسید