یلدا سردترین شبی که با هم نشینی گرم می شود/ از «چله گجاسه» برای بنی ها تا «خونچه» برای نواروس.

در سرتاسر شهر بن شب یلدا بسیار مهم و ارزشمند است. در این شب همه مردم به خانه پدربزرگ و مادربزرگ خود می روند و تنقلاتی مانند گردو و بادام و میوه می خورند در حالی که دور هم می نشینند و فال حافظ و فردوسی می خوانند و به قصه ها و قصه های بزرگترها گوش می دهند، شب را به صبح می رسانند.
یلدا، یک شب فقط یک دقیقه بیشتر، بهانه ای است برای شاد بودن، با هم بودن و عشق ورزیدن. این به ما یادآوری می کند که ما ایرانی هستیم، به ما یادآوری می کند که خوشحال بودیم و حتی یک دقیقه بیشتر به هر بهانه ای جشن گرفتیم.
آدمی که به آخر عمرش رسیده قیمت یک دقیقه را می داند، پاییز، عاشقانه ترین فصل سال، برای این دقیقه بیشتر عذرخواهی کرده تا بیشتر بماند.

79368ccf 08d0 41b8 a5c4 23a761e741e4 خبر خاکستری

چیلا گادجا اس
مراسم شب یلدا در شهر بن «چله گجه سی» نام دارد که فرصت بسیار خوبی را برای اعضای خانواده فراهم می کند تا به خانه بزرگ خانواده بروند و تا پاسی از شب دور هم بنشینند و کنار هم باشند.

تماس گرفت
که در بالای سبد میوه قرار می گیرد، یادآور چرخه زندگی، تولد دوباره و تولد دوباره نسل است. پوسته بیرونی انار نماد تولد یا طلوع است و دانه های قرمز روشن آن نماد درخشش زندگی است.

آخرین روز دسامبر، اولین شب زمستان و طولانی ترین شب سال که در بین مردم بن سیتی به شیلی گجاسه معروف است، فرصت مناسبی را برای اعضای خانواده فراهم می کند تا به خانه بزرگ خانواده رفته و در کنار هم بنشینند و تا آخر شب با هم باشیم

آجیل
آجیل از دیگر ملزومات شب چله است. میان وعده های شبانه در شهر بن بیشتر شامل سنجد، زردآلو خشک، هلو خشک، کشمش یا انگور خشک، کوکا (گندم بو داده و گندم سیاه)، بادام و گردو به همراه سایر آجیل ها و میوه های مختلف است.

b20a4f84 4592 4324 a0cc 18963d99563d خبر خاکستری
گفتن لطیفه، شعر و داستان به زبان ترکی

صندلی گذاشتن یکی از آداب و رسوم این شهر است که باعث می شود خانواده ها با اشتیاق بیشتر از شنیدن حکایات، داستان ها، اشعار ترکی مانند «مزل» و «کرم»، «ریحان» دور صندلی در خانه بزرگ خانواده جمع شوند. و سردار، «کورواقلی». ، عجیب را دوست داشته باشید و معما بپرسید، به خاطرات بزرگان گوش دهید و از گذشته درس بگیرید.
وعده های غذایی عصرانه

بیشتر غذاهایی که در شب چله در شهر بن تهیه می شود آش جو، آب آش، آش گندم، کوفته، کشک (مصطفی) است.
خونین

در این شب مرسوم است که خون تزئین شده را به خانه تازه عروس یا داماد می فرستند.
هونچا یکی از آداب ویژه شب یلدا برای عروس های این شهر است، هدیه ای است که خانواده داماد در شب یلدا برای تازه دامادها می فرستند.
در میان این خون ها علاوه بر هندوانه، هدایای رنگارنگی مانند پارچه های ابریشمی گران قیمت، انواع میوه و شیرینی، آجیل به چشم می خورد.یلدا همراه با نان پخته شده محلی، هدایا و تنقلات تهیه می کند و توسط برادر عروس به خانه داماد می فرستد.
گرگ و میش یلدا پشت جسارت فضای مجازی

اعتیاد به اینترنت یک پدیده مزمن، گسترده و مکرر است که با آسیب های جسمی، مالی، خانوادگی، اجتماعی و روانی همراه است.
معتادان به اینترنت زمان کمتری را به مردم اختصاص می دهند و در عوض زمان بیشتری را در انزوا می گذرانند. اینترنت نقش گفتگو را کاهش داده و نگرانی های جدی در مورد ارتباطات انسانی ایجاد کرده است. علاوه بر این، اینترنت برای کسانی است که از مشکلات روانی رنج می برند و از اضطراب، افسردگی و کمبود عزت نفس رنج می برند.
آیین این شب در میان حمام ها مانند سایر نقاط کشور است و برخی از این آداب نیز ریشه در آداب و رسوم قدیمی مردم این شهر دارد.
در سال های اخیر با ضعیف شدن ارتباطات خانواده و خانواده، سنت شب گذرانی و آرامش بین خانواده ها جایگاهی را که قبلا داشته است را ندارد و بیشتر افراد وقت خود را در فضای مجازی و متاسفانه در دنیای واقعی سپری می کنند. , ارتباط خانوادگی و بازدید بسیار محدود است .

فضای گرم، بسیار صمیمی و شاد خانواده ها در گذشته جای خود را به فضای مجازی شبکه های اجتماعی در تلگرام، واتس اپ و … داده است و متأسفانه در کنار کم رنگ شدن سنت های اصلی این شب، فلسفه ای که در پس آن وجود دارد. همچنین فراموش شده است.فقط یک عصر برای پرخوری.
آفتاب فردا کمی دیر است. برای تجربه این عصر در طولانی ترین لحظات زندگی مشترک، پر از رمز و راز عاشقانه؛ پر از دعا برای خویشاوندی و همدلی. پروازهای گذشته، سفرهای کمال، معجزات مکرر زندگی را به یاد بیاوریم. بیایید همیشه اوقات پرتنش را به یاد بیاوریم، زندگی پر از رمز و راز. بیایید یکدیگر را به یک رنگ صدا کنیم، به عشق. که زندگی متوقف نمی شود
یلدا فرصتی است برای دیدارهایی که هیاهوی زندگی مانع از دیدار با کسانی می شود که به چشمانت نیاز دارند. آتش گرم و صندلی خانه مادربزرگ ما را جمع می کند و گرما را با ما تقسیم می کند تا در زمستان در جاده گرم بمانیم، زیرا امشب همیشه گرم است.

دیدگاهتان را بنویسید