با سنت های ماندگار کاویناهای شب چله آشنا شوید / یلدا فرصتی برای آرامش و دلسوزی

043e7536 f385 48fe 948f c1091fd66fa1 خبر خاکستری

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری قزوین اذعان کرد: شب چله یکی از سنت های کهن ایرانی است که برای همه اقوام مهم است و سعی می کنند این شب را در هنگام برگزاری جشن در نظر داشته باشند، اما در شب چلچ قزوین با مذاهب فراوان; سنت هایی که برخی از آنها به مرور زمان فراموش شده است.

سلیمانی ادامه داد: بر اساس این آیین دیرینه، قزوینی ها برای ترحم و احترام به بزرگان فامیل به دیدار بزرگان به ویژه پدربزرگ ها و مادربزرگ های خود می رفتند.

وی تصریح کرد: به گفته مردم قزوین، امشب هندوانه و میوه های قرمز تازه و خشک مانند انار و خرمالو را در کنار سایر غذاها مانند کشمش، گردو، تخمه، انجیر خشک و آجیل مقوی میل کنید. نوید زمستانی پر برکت را می دهد.

سلیمانی افزود: در قزوینی ها هنوز این باور وجود دارد که خوردن هندوانه در زمستان باعث تقویت روح و جسم در تابستان و رفع تشنگی و تشنگی در فصول گرم و تابستان می شود.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنعت و گردشگری قزوین گفت: از سنت های قزوین می توان به خوردن هویج پلو، شیرین پلو، سبزی پلو با ماهی دودی، شیر برنج با آبغوره و کوفته قزوینی در شب اشاره کرد.

سلیمانی افزود: همچنین در برخی نقاط استان گوسفندان را شب بار می کردند و بعد از شام استخوان هایشان را برای انداختن به مزارع و کشاورزی در فصل بهار و پاییز نگهداری می کردند و برخی دیگر استخوان و خاکستر را می سوزاندند. به این ترتیب محصولات آنها از آفات شته محافظت می شود.

وی گفت: یکی دیگر از رسوم کاوین ها این بود که اعضای کوچکتر خانواده شعر “کسی که نمی خواهد شب را بگذراند / اموال خود را “بعد از شام می چرخاند” می خواندند و از مادربزرگش می خواست زودتر تنقلات بیاورد و این باعث خوشحالی خانواده شد. و سرگرم کننده . .

مردم شناس اداره کل میراث فرهنگی، صنعت و گردشگری قزوین گفت:

سلیمانی ادامه داد: یکی از آیین های دیگر، فرستادن مسافرخانه ای در شب سله به خانه جوانان روس بود که خوشبختانه امروزه نیز پابرجاست، اگرچه این رسم در اکثر اقوام ایران رایج است، اما در قزوین به صورت ویژه برگزار می شد. آداب و رسوم.»

b7c8d27a 7706 4f95 9ac3 cf1a1ec68bc0 خبر خاکستری

وی افزود: امشب مادران و خواهران داماد آجیل شور و شیرین را با چهار مغز، 7 نوع میوه تازه و خشک شامل انار، انگور، هندوانه، انجیل، شیرینی، کله قندی در دسته های زیبا و یک تکه آجیل تزئین می کنند. پارچه یا لباس بله خانه عروس را گرفتند.

قزوینی، مردم شناس اداره کل میراث فرهنگی، صنعت و گردشگری اذعان داشت: انگشتر و گردنبند نیز همراه بود.

سلیمانی گفت: رسم خونخواران در روستاهای قزوین به ویژه الموت به «صندلی مخفی» معروف بود که داماد معمولاً آن را روی سینی یا ست صندلی می گذاشت و با میوه و شیرینی و هدایایی مانند شکر تزئین می کرد. عصا و پارچه

وی روسری انداختن را از دیگر آیین های قزوینی شب سله عنوان کرد و تصریح کرد: در گذشته معمولاً در پشت بام هر خانه یک غرفه روشنایی وجود داشت و شب سله پسر جوانی که به دختر علاقه مند بود. روسری خود را از غرفه برمی داشت یا زنگی به خانه خانواده دختر می انداختند و اگر خانواده دختر با ازدواج موافقت می کردند هدایایی مانند جوراب روی روسری او می آوردند.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنعت و گردشگری قزوین ادامه داد: شب چله علیرغم اینکه بستری برای حفظ آیین ها و آداب و رسوم کهن ایرانی است طولانی ترین شب سال است. این یک فرصت عالی با تاکید بر مهربانی و دوستی با بزرگان خانواده خواهد بود.

سلیمانی افزود: شب سل نه تنها نباید با دورهمی خانوادگی به پایان برسد، بلکه باید از این شب برای افزایش دلبستگی و کاهش شکاف های ارتباطی که در طول سال بین خانواده ها ایجاد می شود استفاده کنیم.

وی گفت: اگرچه حفظ این سنت در سال گذشته به دلیل گسترش تاج سخت بود. امیدواریم امسال مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی به دور از هیاهوی فضای مجازی از کنار هم بودن خوشحال شوند.

این انسان شناس در پایان گفت: تاج علی رغم همه سختی ها و مشکلاتی که داشت به همه ثابت کرد که برای هم ارزش بیشتری قائل هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید