یلدا در میان دود و گرانی

یلدا در میان دود و گرانی

به گفته مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، هر شب 110 مورد زباله سوزی در حاشیه و جنوب پایتخت انجام می شود که باعث آلودگی هوا می شود. ادامه بلاتکلیفی در مدیریت بخش هایی از پایتخت و افزایش حاشیه نشینی و حاشیه نشینی باعث آلودگی شهرهای بزرگ و صنعتی شده است. جابجایی وسایل نقلیه فرسوده از اتوبوس و تاکسی تا موتورسیکلت و خودروهای دودزا و کامیون های آفرود و انتشار آلاینده های هوا از صنایع و واحدهای تجاری از عوامل موثر در افزایش آلودگی هوا است. این وضعیت وهم انگیز سالهاست که سلامت کودکان، سالمندان و … را به خطر انداخته است. در این میان بسیاری از کشورهایی که دارای آلودگی هوا بوده اند با استفاده از انرژی های پاک و فناوری سبز توانسته اند بر آلودگی غول پیکر هوا غلبه کنند. شدت آلاینده ها به حدی است که مدارس تهران امروز تعطیل است و بقیه شهروندان مجبورند در این شرایط کار و زندگی کنند و شب یلدا را در میان دود و گرانی جشن بگیرند.

1100 دستگاه زباله سوز

علی سلاجه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که بین 15 تا 20 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از سوزاندن پسماندهای حاشیه جنوبی پایتخت است و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز اعلام کرد: آلودگی هوای تهران 110 مورد است. موارد سوزاندن بی رویه زباله طی بازرسی و نظارت در سال جاری. در اطراف تهران به ویژه در مناطق کهریزک، باقرشهر و حومه شهر ری شناسایی و خاموش شده است.

زهره عبادی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، گفت: نتایج بازرسی و پایش کارشناسان این اداره کل نشان می دهد که تمامی سوزاندن غیرقانونی زباله ها در سال جاری انجام می شود. استان تهران، یعنی در محدوده پایتخت و شهرهای دیگر استان زباله می سوزانند. بنابراین در 110 مورد سوزاندن غیرمجاز زباله در هفته‌های اخیر؛ از 990 مورد شناسایی شده در فصول سرد سال گذشته، تقریباً همه مربوط به تهران یا سایر شهرهای استان بوده است. بیشترین حجم زباله سوزی غیرمجاز در مناطق جنوب، جنوب شرق و جنوب غرب تهران رخ می دهد. بخش مهمی از آلودگی هوا در شب ناشی از سوزاندن زباله است.

آلاینده های ناشی از سوزاندن زباله ها خطرناک تر از آلودگی های صنعتی هستند

عبادی با تاکید بر اینکه آلاینده های ناشی از سوزاندن غیرمجاز پسماندها می تواند خطرناکتر از آلودگی واحدهای صنعتی باشد، گفت: سازمان محیط زیست و ادارات زیرمجموعه استان ها واحدهای صنعتی، نیروگاهی، پالایشگاهی و … را کنترل می کنند و بالاتر از همه اینها است. برای ما روشن است که از خروجی چه گازهایی از دودکش این واحدها خارج می شود، اما در فرآیند سوزاندن غیرقانونی زباله، انواع باله ها در کنار هم سوزانده می شوند و نمی دانیم چه آلاینده هایی وارد جو می شوند. نتیجه فرآیند دفع زباله های واحدهای صنعتی تحت نظارت محیط زیست است، می توان گفت زباله هایی که به صورت غیرقانونی سوزانده می شوند عمدتاً مربوط به واحدهای تجاری است. علاوه بر این، شاخه های درختانی که توسط شهرداری کوتاه می شوند، گاهی در کنار زباله هایی که سوزانده می شوند، پیدا می شود. سوزاندن شاخه ها آلاینده های زیادی تولید می کند.

از سوزاندن زباله دست بردارید

عبادی گفت: طبق قانون مدیریت پسماند در شهرها بر عهده شهرداری ها و در روستاها بر عهده دهیاری ها و بین شهرداری ها و دهیاری ها بر عهده بخشداری ها است. این نهادها نه تنها باید زباله ها را در قلمروی که مدیریت می کنند مدیریت کنند، بلکه باید از تخلیه بی رویه زباله در این منطقه جلوگیری کنند و به سوزاندن زباله های بی رویه بپردازند. البته به دلیل تفاوت در مدیریت تهران و شهرهای اطراف، کمتر شاهد فعالیت زباله سوز هستیم.

دولت و شهرداری یکی هستند
حل مشکل آلودگی هوا

مهدی اهاریان، عضو گروه نظارت و فعالیت قانونی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: عدم انسجام و بلاتکلیفی مستمر در مدیریت بسیاری از نقاط شهر تهران موجب تخلفات گسترده غیرقانونی شده است. سوزاندن زباله در شهرهای استان تهران زاقانی موظف است در اسرع وقت مشکلات حریم خصوصی تهران را برطرف کند. به خصوص که اکنون دولت و شهرداری تقریباً در یک نقطه قرار گرفته اند و همین موضوع فرصت مناسبی را برای حل اختلافاتی که در گذشته بین شهرداری، استانداری تهران و فرمانداری های اقماری اطراف پایتخت در خصوص مدیریت حریم خصوصی وجود داشته است ایجاد کرده است. . سوزاندن زباله ها در حومه تهران پیامد بی نظمی مداوم در حاکمیت در داخل مرزهای تهران است. برای بهبود مدیریت کلان شهرها، بالاترین سطوح تصمیم گیری در کشور باید برای حل چالش های اجتماعی و زیست محیطی ناشی از ناامنی کلان شهرها وارد عمل شوند.

نیروگاه شازند اراک روزانه 5 میلیون لیتر مازوت می سوزاند

مدیرعامل شرکت برق منطقه مرکزی گفت: هم اکنون سه واحد با مصرف 5 میلیون و 100 هزار لیتر نفت کوره در حال فعالیت هستند.
عبدالرضا تقوی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، درباره استفاده از گازوئیل در نیروگاه استان مرکزی، اظهار کرد: نیروگاه شازند به عنوان یک پروژه عظیم ملی دارای 4 واحد 325 مگاواتی است. 1300 مگاوات توان اسمی و 1200 مگاوات برق عملی و 2 درصد برق کشور را تامین می کند. شازند یک نیروگاه گازی پایه است اما در 6 ماهه دوم سال با توجه به مصرف گاز در بخش خانگی و اولویت تامین آن؛ سوخت گاز تمام نیروگاه ها از جمله شازند رو به اتمام است، بنابراین به سمت سوخت دوم می رویم.

وی بابیان اینکه استفاده از نفت کوره در نیروگاه ها صرفه اقتصادی ندارد، گفت: خوردگی و استهلاک تجهیزات نیروگاهی به دنبال دارد. تا 30 آذرماه از 4 واحد، 2 واحد گازوئیل و 3 واحد گازوئیل بوده و پس از آن NGK اعلام کرد که نوع سوخت باید تغییر کند و گازوئیل تا یک میلیون متر مکعب گاز مصرف شود. واحد سوم صفر و سوخت گازوئیل مصرفی است، برای واحد 4 کارخانه از ابتدای آذر تعمیرات اساسی 110 روزه آغاز شد و تا پایان اسفند این واحد را راه اندازی نمی کنیم یعنی 20 درصد سوخت کمتری در کارخانه مصرف می شود.

عدم تعادل گاز

تقوی بیان کرد: برخی تصمیمات خارج از اختیار ما است و در سطح کلان تصمیم گیری می شود، یکی از آن تصمیمات مصرف سوخت نیروگاهی است به عبارتی مصرف سوخت نیروگاهی یک موضوع ملی است. امسال 33 روز دیرتر از سال گذشته سوخت گازوئیل را شروع کردیم، یعنی تا 30 آذر سه نیروگاه ما گازسوز بودند، حالا که محدودیت و عدم تعادل بیشتر شده، به گازوئیل روی آورده ایم. 50 درصد هزینه نگهداری و استهلاک قطعات مربوط به گازوئیل است، اگر نیروگاه گازرسانی شود هر 4 سال یکبار نیاز به تعمیر اساسی داریم اما با گازوئیل هر 2 سال یکبار نیاز به تعمیر اساسی داریم زیرا سوخت ناخالصی است. و منجر به آلودگی محیط زیست می شود و منجر به خورندگی و فرسودگی تجهیزات می شود. مصرف نفت کوره از هر واحد این کارخانه یک میلیون و 700 هزار لیتر در 24 ساعت است یعنی اکنون که سه واحد در حال فعالیت هستند، 5 میلیون و 100 هزار لیتر نفت کوره مصرف می شود. وی بهبود کیفیت نفت کوره عرضه شده به نیروگاه شازند را با 2.5 درصد گوگرد ذکر کرد و یادآور شد: احتمالاً مصرف سوخت این نیروگاه تا اوایل اسفند ماه مازوت خواهد بود.