«چهارشنبه سوری» فرصتی برای شادی و تلخی / لزوم برنامه ریزی خانواده ها و متولیان فرهنگی برای کاهش آسیب ها


ساعت: 15:22
تاریخ انتشار: 1400/12/24
کد خبر: 1815730

متأسفانه در سال های اخیر چهارشنبه سوری به یک جنبش خشونت آمیز تبدیل شده است. امروزه استفاده از مواد محترقه و محترقه که برخی از آنها بداهه و خطرناک هستند بسیار رایج است و در چند سال اخیر در آن شب همیشه مجروح و گاه قربانی بوده است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; سال‌هاست که از «چهارشنبه سوری» به‌عنوان یکی از آداب و رسوم ایران باستان یاد می‌شود و ایرانیان آن را در آخرین شب چهارشنبه سال جشن می‌گیرند، هرچند برخی از محققان معتقدند که تاریخچه «چهارشنبه سوری» یک تاریخ نبوده است. سنت باستانی ایرانیان قبل از اسلام و بعد از ظهور اسلام چنین سنتی به نام چهارشنبه سوری با سبک و سیاقی مانند پریدن از روی آتش که امروزه به یادگار مانده، نداشتند.

اما سه شنبه شب آخرین هفته سال به عنوان شب چهارشنبه سوری بر اساس آیین ها و جشن هایی است که در گذشته های نه چندان دور سنت های محلی مانند «قاشق» و «آجیل خوردن» در روزهای پایانی سال رواج داشته است. سال‌ها، برخی افراد با ناآگاهی و رفتارهای مخاطره‌آمیز این فرصت شادی را با غم مخلوط می‌کنند.

متأسفانه در سال های اخیر چهارشنبه سوری به یک جنبش خشونت آمیز تبدیل شده است. امروزه استفاده از مواد محترقه و محترقه که برخی از آنها بداهه و خطرناک هستند بسیار رایج است و در چند سال اخیر در آن شب همیشه مجروح و گاه قربانی بوده است. .

این شب مخصوصاً برای افراد به خصوص کودکان و نوجوانان هیجان انگیز و پرشور است و این گروه سنی به هر نحوی سعی در تخلیه این احساسات دارند. این در حالی است که برخی از وسایل مورد استفاده در آن شب مواد محترقه و محترقه است که هر ساله باعث جراحت یا در مواردی مرگ هموطنان می شود.

این اقدام غیرعادی به جایی رسیده است که مردم عادی سعی می کنند چهارشنبه شب از خانه خارج نشوند و اگر بیرون هستند، درست قبل از شروع آتش بازی به خانه بازگردند.


79a8612f a877 4dd3 b72a 1bb2ac01c3ef خبر خاکستری


چهارشنبه سوری سال گذشته 12 نفر در کشور / با یک پا در استان مرکزی جان باختند

به گفته رئیس اورژانس کشور در سال گذشته در حوادث چهارشنبه آخر سال، در مجموع یک هزار و 894 مجروح شدند. 577 نفر دچار جراحات چشمی و 546 نفر دچار انواع سوختگی شدند.

سال گذشته متأسفانه در حوادث چهارشنبه سال گذشته 131 نفر دچار جراحات غیرقابل جبران قطع عضو شدند اما در مجموع 12 نفر جان خود را از دست دادند که 11 نفر مرد و یک زن بودند.

بر اساس آخرین آمار حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته در استان مرکزی متاسفانه منجر به کشته شدن یک نفر و مجروح شدن بیش از 70 نفر شد.

امسال متاسفانه از ابتدای اسفندماه حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال و انفجار مواد محترقه رخ داد و در هفته های اخیر این انفجارها بیش از 15 نفر را که اکثرا کودکان و نوجوانان بودند راهی بیمارستان کرده است.


d65377b3 54ae 4fbf bdd8 edfb23f07e4b خبر خاکستری

اگرچه پیشگیری از حوادث ناگوار در شب چهارشنبه آخر سال نیازمند فرهنگ سازی به ویژه در بستر خانواده و با حمایت دستگاه های مسئول و رسانه ها است، اما در عین حال برخی به دنبال سوء استفاده و برهم زدن آرامش هستند. اقدام علیه کسانی که امنیت و آرامش مردم را برهم می زنند.

فرمانده انتظامی استان مرکزی خط قرمز پلیس در چهارشنبه آخر سال را ناقض قانون دانست و گفت: با هرگونه تخلف یا جنایتی که در راستای امنیت عمومی مخل نظم عمومی باشد، یقیناً با رعایت قانون برخورد خواهد شد. قانون.”

سردار مفهمی شهرستانی افزود: برهم زنندگان نظم و ترتیب مردم چهارشنبه آخر سال تا پایان نوروز بازداشت می شوند و در صورت استفاده از خودرو نیز توقیف می شود.

این افسر پلیس خاطرنشان کرد: قرار است در چهارشنبه آخر سال تمامی نقاط استان مرکزی چه به صورت سیستمی، چه دوربینی و چه فیزیکی تحت پوشش قرار گیرد تا با متخلفانی که قصد برهم زدن آرامش و آرامش شهروندان را دارند امنیت برقرار شود. امنیت عمومی. رویارویی تعیین کننده خواهد بود.

بدون شک هیچ کس مخالف جشن ها، آیین های سنتی و شادی مردم به ویژه نوجوانان و جوانان نیست، اما وقتی چنین جشن هایی با انواع رفتارهای اجتماعی پرخطر آمیخته شود، اتفاقاتی را رقم می زند که زندگی برخی را تلخ می کند و در برخی دیگر. در مواردی این شادی ناگهان به عزا تبدیل می شود، لازم است مسئولان فرهنگی جامعه برای برنامه ریزی صحیح پایه های شادی و نشاط جدیت بیشتری داشته باشند و خانواده ها سطح دانش فرزندان خود را ارتقا دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید