دود ناشی از آتش سوزی کنترل نشده به پوشش گیاهی و زیستگاه حیوانات آسیب می رساند


ساعت: 10:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۰۱
کد خبر: 1912814

رضازاده بیان کرد: در آتش سوزی نه تنها جنگل یا علفزار می سوزد و از بین می رود، بلکه زیستگاه جانوران نیز از بین می رود و بسیاری از حیواناتی که بخشی از اکوسیستم و برای پایداری آن مهم هستند از بین می روند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرزاد رضازاده کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری در گفتگو با جهانبین نیوز؛ وی تصریح کرد: پیشگیری از آتش سوزی در محیط بسیار مهم است و مانند جلوگیری از انتقال آتش است.


وی تصریح کرد: مردم مراقب باشند کجا می سوزند، مردم توجه داشته باشند که آتش سوزی در طبیعت و کنار جنگل و مرتع مانند برافروختن آتش در کنار انبار مواد قابل احتراق است و زمانی که آتش به منطقه وسیعی می رسد. ، پوشیده شده است.


رضازاده با تاکید بر اینکه هرگز نباید بدون مدیریت در طبیعت آتش روشن کرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی شاهدیم که بر اثر بی توجهی برخی از شهروندان آتشی روشن می شود که ضرورتی نداشت، اما باعث از بین رفتن زمین های کشاورزی، مرتعی و جنگلی مجاور می شود. نمی توان آن را خاموش کرد


این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در آتش سوزی نه تنها جنگل یا علفزار می سوزد و از بین می رود، بلکه زیستگاه جانوران نیز از بین می رود و بسیاری از جانوران که بخشی از اکوسیستم هستند و برای پایداری آن مهم هستند از بین می روند.


رضازاده یادآور شد: مردم از روشن کردن آتش در مراتع، اراضی کشاورزی و جنگلی خودداری کنند و در صورت لزوم بهتر است مناطق فاقد پوشش گیاهی را انتخاب کنند.


وی تاکید کرد: روشن کردن آتش در زمان وزش باد توصیه نمی شود، زیرا در چنین مواقعی حتی با مهار آتش، باد باعث بلند شدن جرقه ها و حمل آن می شود و همچنین باد باعث افزایش اکسیژن رسانی به بدن می شود. آتش سوزی و این باعث تشدید آتش می شود.


این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: اگر در یک منطقه طبیعی برای مدیریت آتش سوزی ایجاد می کنیم باید از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنیم و با ریختن آب، سنگ یا خاک آن را خاموش کنیم تا در صورت وزش باد ممکن است طلوع کند. جرقه نزنید.


وی استفاده از وسایلی که برای روشن کردن آتش در طبیعت نیاز به استفاده از مواد قابل احتراق ندارد را مهم و ضروری دانست و گفت: در بسیاری از موارد استفاده از سیلندر گاز برای پیک نیک و گرم نگه داشتن غذا در جاده بدون نیاز به استفاده وسایل گرمایشی می توانند تاثیر داشته باشند این برای جلوگیری از آتش سوزی بسیار مهم است.


رضازاده افزود: انجام این اقدامات در طبیعت می تواند الگویی برای نسل های آینده باشد و دیدن این اقدامات بهترین نوع تربیت برای سایر اعضای خانواده است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید