از فرمان انتخابات رهبری تا دعوت حسن روحانی برای حضور / چه کسی از حداقل انتخابات پیروز می شود؟

از فرمان انتخابات رهبری تا دعوت حسن روحانی برای حضور / چه کسی از حداقل انتخابات پیروز می شود؟

“مشارکت” کلید واژه ای است که در تمام انتخابات مورد تاکید مدیریت و مسئولان دلسوز نظام بوده و هست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در اوایل سال جاری (25 فروردین) در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، ضمن تأکید بر اهمیت «انتخابات شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری» در اسفندماه گفت: انتخابات می تواند قدرت نمایی باشد، باید ملی باشد و اگر درست برگزار نشود نشان دهنده ضعف کشور، ملت و مسئولان است. و فشار دشمن بیشتر می شود تا ما باید قوی شویم و یکی از ابزارهای مهم قدرت انتخابات است. وی چهار عنصر «مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت انتخاباتی» را راهبردی انتخاباتی برای برگزاری انتخابات خوب و سالم با مشارکت بالا اعلام کرد.

از سوی دیگر به رسانه ها تاکید کردند که تهمت ها، تخریب ها و دسیسه های دشمن علیه اقتدار کشور که در فضای مجازی رخ می دهد باید افشا شود و رسانه ملی که بحمدالله در دست افراد متدین و با انگیزه باید تلاش دشمن را در این زمینه خنثی کند.

اگرچه در ماه‌های اخیر شاهد تندروی برخی رسانه‌ها، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی و تلاش آن‌ها برای کم‌رنگ‌تر کردن مردم در انتخابات ۲۰ اسفند بودیم و حتی این تحرکات به رسانه ملی هم رسید، اما رهبر انقلاب دیروز در حالی که بیشتر کمتر شد. بیش از 3 دو انتخابات شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باز هم بر لزوم افزایش مشارکت تاکید کردند و گفتند: اگر مشارکت ضعیف باشد مجلس ضعیفی تشکیل می شود.

وی انتخابات 20 اسفند را بسیار مهم، تعیین کننده و زمینه ساز تحول خواند و با تبیین اهمیت شورای اسلامی در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر کشور، تاکید کرد: ما نیازمندیم که ملت ما انتخابات را به بهترین شکل انجام دهد. راه، یعنی با 4 ویژگی «مشارکت قوی» و رقابت پرشور، اصیل جناح‌ها و دیدگاه‌های متفاوت، سلامت اصیل و امنیت کامل.

رهبر انقلاب «عدم انتخابات» را دلیل برپایی دیکتاتوری یا «آشوب، بلاتکلیفی و اضطراب» خواندند و با انتقاد از کسانی که مردم را به انحاء مختلف از حضور در انتخابات منصرف می‌کنند، گفتند: انتخابات تنها راه درست و صحیح است. مسیر واقعی که می تواند حاکمیت ملی مردم را تضمین کند.

حسن روحانی رئیس جمهور سابق کشورمان که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده و همواره بر لزوم افزایش مشارکت در انتخابات تاکید دارد، در دیدار با جمعی از علما و روحانیون که چهارشنبه گذشته برگزار شد، گفت: 9 دی): گاهی عدم شرکت و رای ندادن در انتخابات به معنای نوعی رای دادن است; رای دادن به همان کاندیدایی که او را صلاحیت کسب این مسئولیت نمی دانیم. ما با عدم شرکت در انتخابات در واقع شرایط را برای برگزاری انتخابات ناعادلانه ایجاد می کنیم.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا مردم مشارکت کنند و مطمئن شویم کسانی که پای صندوق‌های رای می‌آیند به جای آرای سفید حداقل به چند نفر رای بدهند و مانند انتخابات 1400 با رکورد پایین آرای سفید مواجه نشوند. '.

بررسی اظهارات حسن روحانی نشان می دهد که تفکر و تحلیل وی در راستای راهبردهای ابلاغی رهبر انقلاب در 24 فروردین و حتی قبل از آن است. وی که همیشه در این مسیر حرکت می کند، اعلام کرد: «برای شرکت در انتخابات شورای اسلامی و یا برای ثبت نام در انتخابات شورای خبرگان با دوستان زیادی صحبت کرده ام، خیلی ها حاضر نشدند. شک آنها این بود که ما نمی دانیم شورای نگهبان چه می کند و مردم پای صندوق می آیند یا نه. من به آنها گفتم شورای نگهبان هر کاری می‌خواهد بکند، ما باید به وظیفه خود عمل کنیم.»

اما چه کسانی از مشارکت کم و موج رد صلاحیت چهره هایی که به دنبال حفظ وضع موجود و حتی صدور حکم رد صلاحیت هستند سود می برد.