از مخالفت پنهان با طرح 550 هکتاری تعیین شده برای ولی فقیه تا تشدید بحران خوزستان


ساعت: 10:48
تاریخ انتشار: 91/01/26
کد خبر: 1821948

کشاورزی یک فعالیت وابسته به آب است که اجرای پروژه سد مارون 2 علاوه بر بحران آب و افزایش بیکاری در شادگان منجر به مهاجرت دهقانان به شهر می شود که مشکلات زیادی را در زمینه های امنیتی، کشاورزی، اقتصادی و … و غیره به آرامی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رهیاب، هاشمی پور نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: به مردم قول می دهم امسال مجوز کتبی برداشت آب از رودخانه مارون را از وزارت نیرو دریافت کنم.


af74aeaf c82f 4d55 9988 c3031d7dff57 خبر خاکستری

هاشمی پور پیش بینی خود را برای برداشت آب از رودخانه مارون بین 180 تا 200 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: از این میزان حدود 60 میلیون مترمکعب برای صنایع پتروشیمی، صنایع پایین دستی و کارخانه سیمان سپو و مابقی آب توزیع شده است. برای کشاورزی در شهرستان های کهگیلویه و چرام توزیع می شود.

در همین راستا، محمد طلا مظلومی نماینده مردم بهبهان و آغاجاری و نماینده مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی در توییتی به ساخت مارون 2 (سد ابریز) پاسخ داد و گفت: خواهند کرد. به شدت با ساخت Maroon 2 مخالفت می کنند.

07416228 9553 47ac b49d d74802477622 خبر خاکستری

استاندار کهگیلویه همچنین نوشت: هشدار به مستضعفین، اگر کمی نگاه کارشناسی نه انحصاری و استعماری به اعداد و ارقام داشته باشید، متوجه می شوید که سال ها و حالا میلیاردها متر مکعب آب زیر حوضه مارون جراحی نوشیده اید. زمان پرداخت معوقات آب کهگیلویه است.

وی افزود: کهگیلویه برای احقاق حق قانونی آب خود اقدام می کند و سد مارون به بهره برداری می رسد و از پمپ های بیشتری در حاشیه رودخانه مارون استفاده می شود. امنیت آب را برای همه ایران عزیز کنید.


حال و هوای نمایندگان خورستان

فارغ از عملکرد نمایندگان و کار توییتری، فراموش نکنیم که بارها فضای رسانه ای مشابهی بین اصفهان و خوزستان بر سر انتقال آب رخ داده که خوزستان را به کام مرگ کشاند، اما نتیجه را دیدیم، دولت ها انتقال آب را تغییر دادند. بدون خم شدن ابرو کلید را می زنند.

6853fb7b aed4 4401 b0a4 135e87ac220b خبر خاکستری


جریان نامحسوس بر خلاف فرمایش رهبر معظم انقلاب

با نگاهی به وقایع سه دهه اخیر متوجه خواهیم شد که پس از دستور رهبر معظم انقلاب، طرح 550 هزار هکتاری دشت های ایلام و خوزستان و در سال 1387 با وقفه ای چند ساله به تصویب هیئت دولت رسید. ، این اتفاقات ناگوار رخ داده است.در مقابل این طرح یک جریان بسیار نامحسوس می ایستد و در مقابل آن سنگ پرتاب می کند. چرا که به جای افزایش 550 هزار هکتاری زیرساخت های پروژه، ریشه کشاورزی خوزستان را به عنوان قطب کشاورزی کشور قطع می کنند.

ماجرای مرگ تدریجی خوزستان با پیشنهاد فروش آب از کارون به کویت در سال 1382 آغاز می شود و رسما با انتقال آب از سال 1390 به اصفهان، یزد، کرمان، رفسنج آغاز می شود و اکنون با تشدید شرایط بحرانی در خوزستان مارون. بحران تکرار می شود

adf533b9 e4e5 4608 8bc8 b99bd9bab0ac خبر خاکستری


ساخت ناموفق یک سد آزمایشی

سدسازی در ایران و جهان آزمایشی ناموفق است که خالی بودن مخازن اکثر سدها در نزدیکی زمستان گواه آن است، اما وزارت نیرو همچنان در حال صدور مجوز برای ساخت سد است.

236fdc0b 2e93 4d31 8014 4c4991f3d870 خبر خاکستری

تالاب شادگان آب خود را از رودخانه جراحی (مارون) می گیرد که از کوه های کوناکیلویه سرچشمه می گیرد اما از بهبهان می گذرد. در رامهرمز از رودخانه بسیار کوچکی به نام جراحی می گذرد.

باید بگویم به گفته کارشناسان با احداث سد مارون 2 در بالادست مارون 1 بدون مجوز و مطالعات زیست محیطی تنها با لابی گری برخی نمایندگان استان های همجوار تالاب شادگان به طور کامل خشک می شود. نابودی کشاورزی و تنوع زیستی منطقه، پیدایش کانون های جدید گرد و غبار و خشک شدن نخل های دیگر و خلاصه بحران تشدید آتش زیر خاکستر توسط مارون 2، علاوه بر بحران های زیستی، امنیت ملی را نیز تهدید خواهد کرد. .

از سوی دیگر، بروز خشکسالی ها و سیل های وحشتناک در مناطق پر از سد ایران، چین و سایر کشورها نشان داده است که سدها به دلیل عدم تعادل اکولوژیکی مناطق، بحران را تشدید می کنند. در ایران اما هنوز برخی افراد بدون انجام EIA (ارزیابی اثرات زیست محیطی) و بدون مطالعه شرایط مناطق در حال ساخت سد هستند. گویی این سرزمین باید همچنان مبتنی بر آزمون و خطا باشد و علم و قانون در تصمیمات و سیاست های کلان و خرد جایی ندارد.

تالاب شادگان با مساحت 486 هزار هکتار در فهرست جهانی رامسر قرار دارد. بیشتر این تالاب در شادگان و بخشی از آبادان است که با خطرات زیادی دست و پنجه نرم می کند.


شادگان نباید منافع استان دیگری را قربانی کند

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرحمن منصوری امام جمعه شادگان در گفتگو با خبرنگار رهیاب در خصوص احداث سد مارون 2 اظهار داشت: قبول داریم که استان کهگیلویه و بویراحمد مانند خوزستان مشکل آبی دارد اما این مشکلات حل شود. نباید به ضرر شهرهای دیگر باشد اما منافع یک استان به نفع یک استان به خطر نمی افتد.

315102e2 1f2c 40e8 9081 8183481c454f خبر خاکستری

وی گفت: قطعا مسئولانی که این اقدامات را برای سد مارون 2 شفاف سازی کرده بودند از کمبود آب در مناطق پایین دست به ویژه شهرستان شادگان که در حال انجام چنین اقداماتی است اطلاعی نداشتند.

امام جمعه شادگان گفت: بسیاری از کارشناسان این حوزه به این امر واقف هستند که اجرای چنین طرح هایی تالاب بین المللی شادگان که یکی از ارکان اصلی اقتصاد این شهرستان است در خطر است.


شادگان عرضه کننده خرما در کشور است

حجت الاسلام منصوری گفت: با توجه به اینکه خوزستان در تابستان امسال با بحران آب مواجه است، باید با آگاهی مسئولان و کمک مردم برای عبور از این خطر گام برداشت.

وی در ادامه با بیان اینکه این نکات را به اطلاع رئیس جمهور، استاندار ویژه خوزستان و نمایندگان شهرستان های پایین دست سد مارون 2 رسانده ایم، ادامه داد: برای تضمین حق آبه کهگیلویه و بویراحمد نباید به مناطق پایین دست آسیبی وارد شود. 80 درصد خرمای استعماری از نخلستان های شادگان تولید می شود و عرضه کننده محصولات کشاورزی در سراسر کشور است.

امام جمعه شادگان احداث سد 2 مارون را عامل ایجاد مشکلات امنیتی در این شهرستان دانست و گفت: کشاورزی یک فعالیت وابسته به آب است و اجرای این طرح و بحران آب با افزایش بیکاری در شادگان، مردم را درگیر کرده است. مهاجرت از روستا به شهر مشکلات زیادی را در زمینه های امنیتی، کشاورزی، اقتصادی و … ایجاد می کند.

وی افزود: انتظار می رود نمایندگان مانع اجرای طرح مارون 2 شوند و از آنجایی که نماینده شادگان به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد، لازم است نمایندگان شهرستان های همجوار که در این پروژه مشکل دارند همکاری کنند، این جریان را مدیریت کنید.

fb550d51 8d41 492f 9d7a 086f9232da54 خبر خاکستری


مرگ 2 رودخانه با ساخت سد مارون دو

همچنین حجت الاسلام مجید ناصری نژاد در نشست خبری مجمع نمایندگان خوزستان در اتاق بازرگانی اهواز، گفت: از وضعیت کنونی راضی نیستیم و مردم از حوزه های مختلف خوزستان در وضعیت خوبی نیستند.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت سد مارون دو; مرگ در پی عملیات و منطقه مارون است.

cfa577e5 7197 4b00 ae26 375a5420c534 خبر خاکستری

محمد دسمه حقوقدان و فعال محیط زیست گفت: در زمان دولت هاشمی رفسنجانی آب انبار مارون در بهبهان ساخته شد که صدها هزار هکتار از اراضی اطراف را برای آبیاری احداث کرد. که از بانک جهانی وام گرفته شد، زمین با خاک یکسان شد و زیر آب رفت. دو سد دیگر در بهبهان داریم. «یکی سد تنظیمی آریوبرزن و دیگری سد شهدا.

وی افزود: از شبکه آبیاری مارون تا جایزان و امیدیه و اراضی رامشیر تا شادگان از روی رودخانه مارون (جراحی) آبیاری می شود. وجود مخزن مارون و صدها هزار هکتار زمین کشاورزی که در اثر سیلاب آبرسانی می‌شود، سال‌هاست که تالاب شادگان، بزرگترین تالاب ایران، از وضعیت قانونی محروم شده است. باید تبدیل به یک تالاب در فهرست مونتری رامسر شود که به فهرست قرمز و تالاب های در خطر انقراض معروف است.


کف دست ها می میرند

دسمه با یادآوری اتفاقات گذشته و ادامه پیامدهای آن، گفت: در سال 1391 آقای فرج اللهی فرماندار وقت شادگان اعلام کرد که 500 هزار نخل در شادگان خشک شده است و امروز به گفته مسئولان منطقه به ویژه شادگان. نماینده بیش از یک “یک میلیون و 800 هزار نخل در شادگان خشک شده و با ساخت مارون 2 این تعداد چند برابر می شود”.

این فعال محیط زیست افزود: تخریب کشاورزی شادگان و آسیب جدی به تنوع زیستی در منطقه تنها بخشی از فاجعه و پیامدهای تخریب تالاب شادگان در صورت ساخت مارون 2 است.


تقویت گرد و غبار در منطقه

دسمه هشدار داد: همانطور که می دانید ریشه کانون های گرد و غبار نیز از تالاب ها سرچشمه می گیرد و به طور کلی مناطق و مناطقی که قبلاً آبیاری و آبیاری بوده و یا مرطوب هستند در صورت خشک شدن به کانون گرد و غبار تبدیل می شوند. بر این اساس البته اگر آب تالاب شادگان تامین نشود. جدا از اینکه نخل های بیشتری پژمرده می شوند و معیشت مردم هور به خطر می افتد و بیشتر متضرر می شوند، کانون گرد و غبار راه اندازی می شود که شرق خوزستان را به کلی نابود می کند.

وی افزود: وقتی با فاجعه هورالعظیم روبرو هستیم، نباید فاجعه جدیدی برای کشور ایجاد کنیم. توجه داشته باشیم که در فاجعه تالاب شادگان که حیات شرق خوزستان به آن وابسته است، اگر سدی ساخته شود چه بحران فاجعه باری پیش خواهد آمد که همواره منجر به کمبود آب شده است.

دسمه درباره سد مارون 2 که برخی از نمایندگان برای آن لابی می کنند، گفت: اکنون با فشار و لابی، آقای موحد نماینده کهکیلویه می خواهد سد مارون 2 را در بالادست بهبهان، در دهدشت یا کهکیلویه بسازد. آقای شمسایی، رئیس سازمان آب و برق خوزستان که یکی از اعضای کمیته آب و محیط زیست شورای امنیت ملی نیز بود، زمانی گفته بود که «ساخت سد مارون ۲ از دستور کار وزارت نیرو خارج شده است. “

این وکیل دادگستری افزود: سد مارون 2 فاقد مجوز زیست محیطی است و در کمیته ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی است. اما در سفر رئیس جمهور شاهد بودیم که وزیر جهادکشاورزی در این باره اظهار نظر کرد و اعلام کرد «سد مارون 2 با سرعت بیشتری ساخته می شود». این در حالی است که آب در درجه اول بر عهده وزارت نیرو است نه جهادکشاورزی.»

دسمه هشدار داد: در پی اعتراضات آب در خوزستان، نماینده بهبهان و مجمع نمایندگان استان خوزستان، اتحادیه کشاورزان خوزستان، اتحادیه کشاورزان شادگان اعلام کردند که ساخت سد مارون 2 منجر به تخریب «کشاورزی از بهبهان تا شادگان و تخریب تالاب شادگان و تبدیل شدن آن به کانون گرد و غبار و تکرار بحران در غرب خوزستان اکنون در شرق خوزستان خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید