از مرتفع ترین تپه های شنی در دل کویر تا بزرگترین آینه طبیعی جهان/ «بولیوی ایران» کجاست؟


ساعت: 08:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815057

از شما دعوت می شود از ظرفیت های گردشگری دیار کریمان دیدن فرمایید.

نوروز فرصتی برای بازدید گردشگران از آثار و بناهای تاریخی در نقاط مختلف کشور است. بزرگترین استان کشور دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که در گزارش بعدی به قسمت کوچکی از آن اشاره می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; در آستانه سال نو هستیم. روزهایی که با تعطیلات آغاز می شود و مردم سعی می کنند این روزها با سفر به نقاط مختلف کشور از فضای گردشگری و آثار تاریخی استفاده کنند. استان کرمان یکی از پنج استان تاریخی ایران است که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد.

ریگ یالان

منطقه ماسه‌های یالان، منحصربه‌فردترین منطقه کویری روی زمین، بین سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و در ارتفاع ۱۰۵۰ متری قرار دارد که به این معنی است که بالای ماسه‌ها بدون پوشش گیاهی است. وجود وزش بادهای شدید در این منطقه که در طولانی مدت از سال می وزد و همچنین کمبود منابع آبی در منطقه، فرصت رشد و نمو گیاهان را سلب کرده است. از ویژگی های این منطقه می توان به این اشاره کرد که مرتفع ترین تپه های ماسه ای جهان با ارتفاع نسبی بیش از 475 متر در ریگ یلان و قطب حرارتی زمین با بیش از 70 درجه سانتی گراد در جنوب غربی ریگ یلان قرار دارد.

962277ec 3198 471d a6b6 7ba422ac785c خبر خاکستری

پردیسان قائم

جنگل پردیسان قائم کی یکی از زیباترین و بزرگ ترین پارک های جنگلی کشور است که در منتهی الیه شرقی شهر کرمان و جنب بلوار قائم قرار دارد. این جنگل زیبا 230 هکتار وسعت دارد. خاک ورزی کرمان در منتهی الیه شرقی آن، اساس بزرگترین جنگل زراعی ایران است. جنگلی به وسعت 230 هکتار که سایه مستقیم آن پناهگاه مردم دود گرفته و آسیب دیده شهر شده است.


9bec9659 cfff 4008 a4e8 a10c8c3568b2 خبر خاکستری

آبشار سیمک

آبشارهای سیمک در 35 کیلومتری شمال کرمان و در دامنه کوه قرار دارند. در این منطقه 13 آبشار وجود دارد که برای صعود و فرود آنها به وسایل فنی نیاز است. سیمک نام تنگه ای بسیار زیبا و منحصر به فرد در شمال روستای کوهپایه کرمان است که بسیار کوچک و بین 3 تا 5 متر عرض دارد و دیوارهای بسیار بلندی از دو طرف آن را احاطه کرده است.

6dbbb8c1 c02a 4690 a95b b51b9e281d9c خبر خاکستری

ایالت شنژن

دره شینگن یکی از مقاصد گردشگری کرمان است و در منطقه ییلاقی کوهپایه در 30 کیلومتری شمال کرمان قرار دارد. دشت ها و دامنه ها، رودخانه ها، آبشارها و کوهپایه ها مهم ترین مقاصد مردم کرمان برای گذران اوقات فراغت است. این منطقه علاوه بر زیبایی‌های پایین دست، در مسیرهای بالادست، به‌ویژه مسیرهای صعود به کوه‌های سیمک یا گهر، به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای پیاده‌روی کرمان، میزبان جلوه‌های دلپذیر طبیعت است. طول دره 5 کیلومتر و در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا واقع شده است. این دره مسیر صعود به قله گهر کرمان با ارتفاع 3218 متر است. روستاهای واماق آباد و شنگستان در کنار رودخانه درختنگان و منتهی الیه شمال غربی کوهپایه ها قرار دارند. مسیر رودخانه از روستای شنگستان تا چشمه‌های رودخانه در دره‌ای بسیار زیبا و دیدنی قرار دارد و نزول رودخانه از میان صخره‌ها و سنگ‌ها آبشارهای متعدد و جذابی را ایجاد کرده است.

bae7530d a390 41b7 af60 8eb0474a1601 خبر خاکستری

کویر شهداد

کویر شهداد یکی از زیباترین مقاصد طبیعت گردی و کویر نوردی در استان کرمان است. طول این توده ها از شمال به جنوب به 145 کیلومتر و از غرب به شرق 70 کیلومتر است که بسیار مرموز و خطرناک هستند. از جاذبه های گردشگری این کویر می توان به شترسواری، آفرود، موتورسواری، پیاده روی و تغذیه نامناسب روی شن و ماسه اشاره کرد. علاوه بر این، صحرا به طور منحصر به فردی آرام و ساکت است که تماشای آسمان پرستاره در شب گردشگرانی را که به دنبال آرامش هستند جذب می کند. کویر شهداد در 87 کیلومتری شمال شرقی کرمان قرار دارد که برای رسیدن به آن باید وارد جاده کرمان – بم شوید.

fe243ed4 9b24 437a 82d6 76194dada8a8 خبر خاکستری

دریاچه محرگ

یکی از بزرگترین آینه های طبیعی جهان با مساحت چهار هزار هکتار در شهرستان شهربابک در استان کرمان قرار دارد. این دریاچه که برای بسیاری از گردشگران و طبیعت گردان ایران ناشناخته است در ایران با نام بولیوی نیز شناخته می شود. هر روز در این دریاچه زیبای طبیعی انعکاس نور چهره زمین و آسمان را می بافد و تصویر زیبای آسمان در آینه دریاچه می افتد و این زیبایی وصف ناپذیر است.

نام مخرجه که از کلمه مخ به معنی خرما گرفته شده است، طبق تعریف بزرگان این منطقه گردشگری ایران خرما در این منطقه کشت می شده است که باور آن بسیار سخت است اما با کاوش در این منطقه و یافتن آن درختان خرما و پوست صحت این گفته مردم محلی را می بینید. محرقه در قدیم دارای سه قنات بوده و تا به امروز آثاری از این قنات در منطقه یافت می شود.

این دریاچه نمک در یک اکوسیستم فصلی هر سال در آبان ماه با اولین بارندگی های فصلی ظاهر می شود و تا مرداد ماه سال بعد ادامه دارد و پس از آن به دلیل قطع جریان آب و دمای بالای هوا، آب دریاچه تبخیر می شود. عمق دریاچه مخرگه در بیشتر نواحی آن حدود 30 سانتی متر است و اگر در بستر این دریاچه زیبا باشید، انعکاس طبیعت اطراف در آب دریاچه منظره ای منحصر به فرد و وصف ناپذیر ایجاد می کند.


fd38e0cf 5915 4b8e 87b2 2a1b9391bf75 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید