از منظر غربی، حقوق بشر سنگ بنا، پایه و اساس قدرت و منافع است


ساعت: 16:22
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880538

حسین بهمنش، استاد دانشگاه و تحلیلگر روابط بین الملل با تاکید بر اینکه از منظر غربی در پس قدرت و منافع چیزی به نام حقوق بشر تعریف می شود، اظهار داشت: حقوق بشر یک روبنا است و آنچه که پایه است زیربنا است. قدرت و منافع است، این روبنا معیار و اولویت ندارد و ماندگار نیست، بلکه در جهت منافع است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین بهمنش، استاد دانشگاه و تحلیلگر روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای در گفتگو با ۸دی به بیان تعاریف حقوق بین الملل پرداخت و اظهار داشت: بر اساس حقوق بشر که غربی ها تعریف می کنند، حقوق بشر بر حسب قدرت تعریف می شود. بودن

وی افزود: آنچه در دنیا اتفاق می افتد بر اساس قوانین بین المللی نیست، بلکه ادبیات جهان بر اساس قدرت و قدرت نوشته شده است نه بر اساس عدالت و معیارهای حق و باطل.

این تحلیلگر روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای با بیان اینکه عمدتاً قدرت اعمال، اجرا و نظارت بر بحث حقوق بین الملل مبتنی بر سازوکار قدرت در جهان است، یعنی اینکه آیا دادگاه صالح در دنیا وجود دارد و چه زمانی است. با صدور تصمیم، یک قوه به دنبال اجرای آن است و حکم در دادگاه های دنیا صادر می شود، زمانی قابل اجرا است که عموماً به نفع قدرت های جهانی باشد.

بهمنش با بیان اینکه ادبیات جهان بر اساس جزئیات و پراکندگی قدرت شکل می گیرد تا خواسته ها، خواسته ها و ایده ها، گفت: این ادبیات به شدت بر آنچه در دنیا می گذرد متمرکز است. شاید نظریه پردازان بین المللی این ادعا را رد کنند، اما شواهد نشان دهنده قدرت قدرت در نظام بین الملل است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به نظرات بسیاری از ناظران و نظریه پردازان بین المللی تصریح کرد: بر این اساس ادبیات حاکم بر نظام بین الملل، ادبیات رئالیسم است و می توان بر اساس آن جهان را تبیین و تبیین کرد. وقتی جهان را بر اساس واقع گرایی توصیف می کنیم، معمولاً بر اساس حقوق بشر، تعریف شده توسط غربی ها و در قرن اخیر با خونسردی غرب؛ قدرت تعریف حقوق بشر را شکل می دهد.

وی با تاکید بر اینکه از منظر غربی پشت قدرت و منافع چیزی به نام حقوق بشر است، گفت: چرخش دنیا در عرصه نظام بین الملل بر اساس منافع و منفعت آمریکا و متحدانش، این سود است. گاهی اوقات حقوق مردم در موضوع ملی شدن، منافع اقتصادی و حتی مسائلی مانند ورزش و سرگرمی و غیره عقب است.

وی افزود: آمریکا هر جا که منافعش ایجاب کند از ادبیات تحت عنوان حقوق بشر به خوبی استفاده می کند و در این زمینه از رسانه هایی که در اختیار دارد نهایت استفاده را می کند. هر جا که این منافع کمتر باشد، کمتر به چیزی به نام حقوق انسان توجه می شود و آن را ضعیف تر می کند و اذهان عمومی را به سمت منافع ملی آمریکا سوق می دهد.

این تحلیلگر روابط بین الملل با تاکید بر اینکه «حقوق بشر» از اولویت های ذاتی نظام بین الملل کنونی نیست، خاطرنشان کرد: حقوق بشر مجموعه ای از پدیده ها و تصاویر ذهنی، نمادهای زیبا و اسناد قابل تعریف است که ارزش نمادین دارد و واقعی نیست. ارزش. حقوق بشر روبنا است و آنچه اصلی و زیربنا است قدرت و منافع است، این روبنا ملاک و اولویت ندارد و ماندگار نیست، بلکه در جهت منافع است.

این کارشناس سیاسی به تبیین منفعت طلبی غرب و برشمردن حمایت آمریکا از منافقین پرداخت و تصریح کرد: زمانی تشکل هایی تحت تأثیر آرمان ها، شعارها و آرمان های چپ در جهان تحت عنوان سوسیالیسم و ​​مارکسیسم در جهان شکل گرفت. دهه 1940. علیه رژیمی که با اردوگاه سرمایه داری (رژیم پهلوی) مرتبط است، کمپین ها و کمپین هایی وجود دارد. همین سازمان از نظر ایدئولوژی و رویکرد با اردوگاه غرب (بازار سرمایه داری) مخالف است، اما بعد از انقلاب به دامان غرب می افتد و این سازمان سطح پایین به ایدئولوژی و ایدئولوژی خود پایبند نیست و در خدمت اردوگاه است. دیگران و آنها حاضرند در ازای پول، حفاظت و سرپناه به هر کشور و هر دولتی خدمت کنند.

بهمنش با تاکید بر حقوق جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی، با بیان اینکه هر چه جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های نرم، نیمه سخت و سخت قدرتمندتر شود، سطح حمایت و حمایت از خودمان نیز بالاتر می‌رود. جامعه جهانی نه به ظلم کشورها رای می دهد و نه از ظلم کشورها دفاع می کند، اما هر چه در همه عرصه ها قوی می شویم، این گردهمایی های بین المللی بیشتر دیده شدن شما را می طلبد. بنابراین، هر چه قوی تر شویم، دفاع ما قوی تر می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید