از کجا می دانید که جنگ روسیه با اوکراین سر او را منفجر نمی کند؟

از کجا می دانید که جنگ روسیه با اوکراین سر او را منفجر نمی کند؟

غلامرضا مصدق در یادداشتی نوشت: معروف است که «جنگ‌ها را انسان‌های بی‌فکر آغاز می‌کنند و مردم صبور عواقب آن را متحمل می‌شوند و رنج می‌برند و در نهایت این مردمان و دولت‌های دوراندیش هستند که با همه حیله‌گری‌شان تحمل می‌کنند». میوه را درو کنید و میوه‌های آن را به نفع آن ببرید.»

برخی از حامیان میهن پرست روسیه که نگران حمله آن کشور به اوکراین بودند، پیروزی قاطع را برای ولادیمیر پوتین اعلام کردند، گویی نتیجه نهایی یک جنگ به راحتی در همان چند روز اول مشخص شد. اما تاریخ در مورد این قساوت اولیه حکم دیگری می دهد. بهتر است زیاد از حد نگذریم و تجربه جنگ های بزرگ قبلی از آغاز جنگ جهانی دوم در سال 1939 (83 سال پیش) را مرور کنیم.

آلمان با حملات برق آسا تمام اروپا را به جز سوئیس، اسپانیا و پرتغال گرفت، ایتالیا، متحد آدولف هیتلر، کشورهای شمال آفریقا را تصرف کرد و ژاپن، متحد دیگر آلمان، تمام جنوب شرق آسیا را تصرف کرد، اما پس از 7 سال هیتلر در نهایت خودکشی کرد، موسولینی به دار آویخته شد و ژاپن بدون قید و شرط تسلیم شد.

آمریکا از جنگ با کشور جهان سوم ویتنام قوت گرفت، پس از 20 سال با 55 هزار کشته، آخرین سربازانش با هلیکوپتر از پشت بام سفارتش در سایگون فرار کردند، نتیجه جنگ جدا از شکست تحقیرآمیز آمریکا ایالات، اتحاد دو کشور ویتنام بود.شمال و جنوب با هم بودند.

اتحاد جماهیر شوروی، غول نظامی جهان، به کشور فقیر و عقب مانده افغانستان حمله کرد، پس از سالها جنگ بی نتیجه، باز هم عقب نشینی کرد. بی شک شکست در افغانستان یکی از عوامل مهم فروپاشی این امپراتوری وسیع بود.

صدام به امید فتح خوزستان در سه روز و ظهور به عنوان قهرمان قادسیه، علیرغم حمایت بی دریغ شرق کمونیستی و غرب سرمایه داری، در باتلاقی عمیق فرو رفت. این جنگ برای جبران شکست ایران پس گرفته شد، آنها کشور کوچک کویت را اشغال کردند، پس از این حماقت، اخیرالامر دستگیر و در سوراخی به دار آویخته شد.

آمریکا بدون اینکه از ویتنام درس بگیرد، به افغانستان و عراق جنگ زده، تحریم شده و فقیر حمله کرد، پس از 20 سال جنگ، با تحمل هزاران کشته و مجروح و صرف 7 تریلیون دلار بدون دستیابی به چیزی، مفتضحانه از هر دو طرف به ویژه از افغانستان عقب نشینی کرد. ..

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین انبار تسلیحات مدرن جهان به همراه متحدان مسلح متعدد خود با آرزوی جنگ آسان و حداکثر یک هفته به یمن، فقیرترین کشور خاورمیانه حمله کرد. 7 سال از شروع این جنگ می گذرد، نه تنها به نتیجه ای نرسیده است، بگذریم که عربستان نمی داند چگونه از باتلاق یمن خارج شود.

شب طولانی است و کالاندر بیدار است، بنابراین به طرفداران هیجان زده میهن پرستی روسی توصیه می کنم که صبور باشند، از هیجان ناشی از پیروزی های اولیه روسیه در اوکراین عبور کنند و از جشن های زودهنگام پیروزی که ممکن است برای روشن شدن نتیجه نهایی لازم باشد خودداری کنند. جنگ سالها منتظر خواهد ماند از کجا می دانید که جنگ روسیه با اوکراین سر او را منفجر نمی کند؟ همانطور که سر هیتلر، موسولینی و صدام را منفجر کرد.

معروف است که «جنگ‌ها را انسان‌های بی‌فکر آغاز می‌کنند و انسان‌های صبور عواقب و رنج‌های آن را به دوش می‌کشند و در نهایت این مردان دوراندیش و دولت‌ها هستند که تمام حیله‌گری خود را از ثمرات و منافع آن‌ها به نفع خود استفاده می‌کنند. درو می کنند».

دیدگاهتان را بنویسید