از گران ترین شیرینی های ایران گرفته تا حلوا ارده محلات و عسل خمینی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; استان مرکزی به دلیل وجود کوه های مرتفع، نزدیک به کویر مرکزی ایران، نزدیک بخشی از حوض سلطان، کویر میکان و حوضه آب شور و همچنین یافتن محل ادغام البرز دارای آب و هوای متنوعی است. و رشته کوه های زاگرس همین آب و هوای متنوع باعث شده است تا انواع محصولات زراعی، سوغات و محصولات کشاورزی در شهرهای مختلف این استان وجود داشته باشد.

در ادامه با چند نمونه از سوغاتی های استان مرکزی آشنا می شویم.


فطیر

فطیر معروف ترین شیرینی یا شاید بتوان گفت نوعی نان در استان مرکزی است. در آستانه نوروز رسم بر این بود که زنان یک خانواده دور هم جمع می شدند و به عنوان کیک مخصوص ایام عید در تنورهای خانه فتیر می پختند. فتیر نوعی نان شیرین، گرم و خوش طعم است که از ترکیب شیر، شکر، کره مایع، آرد گندم، مخمر شیرین و زرده تخم مرغ پخته می شود. روی نان فطیر از سیاه دانه، کنجد یا خرفه و در صورت تمایل کمی زعفران و هل و گلاب آسیاب شده استفاده می کنند.


ed0f3058 b593 446e 9a0f 69b6a17bea89 خبر خاکستری

این غذا که صبحانه ای لذیذ و در عین حال مقوی است، یکی از مهم ترین سوغاتی های اراک است که معمولاً اهالی این شهر و مسافران آن را به عنوان سوغاتی در کنار دوستان، اقوام و آشنایان می خورند..


«جوزقند» گران ترین کیک ایران است

جوسقند، شهر تاریخی نراق، گرانترین قنادی ایران (در حال حاضر با بیش از 200000 تن به فروش می رسد)، شهرت ویژه و مشترکی دارد و مشتریان ایرانی و خارجی خاص خود را دارد.

جوسقند شهرستان نراق از توابع دلیجان استان مرکزی در آذرماه سال 94 در میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ایران به شماره ثبت 1130 به تصویب رسید.


طرز تهیه جوز هندی


bec91337 6d68 4072 8424 f5f519a01bea خبر خاکستری

درست کردن جوز هندی کاری پر زحمت و دقیق است و در گذشته مانند سایر شیرینی ها به عنوان یک وسیله تشریفاتی و مجلل استفاده نمی شد، بلکه به عنوان غذای مواقعی که امکان طبخ غذا وجود نداشت استفاده می شد. به همین دلیل در گذشته هرکس از شهر سفر می کرد، حتی برای مدت کوتاهی، چند عدد انگور فرنگی با خود می برد.

جوز هندی معمولا با هلو محلی (جلبک دریایی) درست می شود. خانم های کوشا و خوش طعم نراق پوست این میوه ها را گرفته و مغزها را جدا کرده و با گردوی آسیاب شده و پودر قند و دارچین و هل پر می کنند. میوه ها سپس خشک می شوند و به عنوان سوغات محلی فروخته می شوند.


تاریخچه جوسگند در شهر تاریخی باستانی نراق

تاریخچه این کیک محلی و خوشمزه بیش از 500 سال قدمت دارد و از زمان صفویه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این هدیه ارزشمند سرشار از کالری و پروتئین است که می توان آن را برای چندین ماه ذخیره کرد.


گوش فیل

این شیرینی یکی از شیرینی های سنتی اراک است که از خانواده زولبیا است. مواد اصلی این کیک زرده تخم مرغ آسیاب شده، شیر، پودر بادام سفید، پودر قند و هل است که شکل این کیک خوشمزه مانند گوش های فیل پهن است و به همین دلیل به آن می گویند.


ساوه ب

انار یکی از مهم ترین محصولات باغی ساوه است که در زبان محلی به آن «انار» نیز می گویند.


10962280 e0d6 45d5 99da 8ba901cd476c خبر خاکستری

انار ساوه یکی از مرغوب ترین و معروف ترین انارهای کشور است. فصل برداشت انار ساوه از اوایل پاییز تا اواخر پاییز است. همه ساله در ساوه جشن انار برگزار می شود. رب انار که یکی از مشتقات این میوه بهشتی است با کیفیتی بی نظیر و به وفور در ساوه به فروش می رسد.


کف

یکی از انرژی‌زاترین سوغاتی‌های اراک، این غذا از ترکیب پودر و مغزهای مغذی مانند پسته، حلیفه و گردو درست می‌شود.


d9d70e26 2e14 40b5 bddc 4d2345b98a4b خبر خاکستری


رب انار را ذخیره کنید

ساوه شهر انار مرغوب است، بنابراین رب انار آن نیز که از همین محصول تهیه می‌شود، می‌تواند به عنوان ادویه‌ای لذیذ برای غذاهای فسنجان، سوغاتی برای مسافران باشد.


حلوا ارده محلات

این سوغات مخصوص شهرستان محلات است و کسانی که برای استفاده از گلزارها و چشمه های آب گرم محلات می روند می توانند این سوغات را با خود ببرند.

ارده و حلوا ارده فرآورده هایی هستند که از طریق کنجد کوب و پخت به دست می آیند. تاریخچه حلوا ارده به دوران صفویه برمی گردد. شاه عباس برای اولین بار از شیخ بهایی خواست تا فرمول غذایی فشرده و مناسب برای استفاده سربازان تهیه کند. همچنین غذای متشکل از کنجد آسیاب شده و آب کشمش که نمونه مقدماتی حلوای امروزی بود تقدیم کرد. وطن اصلی کنجد هند است که از آنجا به سایر نقاط جهان گسترش یافته است.


13746186 4a50 4ccd b085 935c70cbfb64 خبر خاکستری


خمینی عزیز

این محصول 100 درصد طبیعی در شهر خمین است و می تواند کام مسافرانی را که برای زیارت بیت امام خمینی یا سنگ نگاره های تیمور می آیند شیرین کند.


68918b47 80af 49f6 ab71 13de9c75e515 خبر خاکستری


اساسا

انگور یکی از مهمترین محصولات کشاورزی استان مرکزی است. شیره به دست آمده از انگور به روش سنتی و منحصر به فرد، ماده اصلی باسلوق است. با ترکیب آب انگور با گردو یک کیک خوشمزه و مقوی درست می شود که بسیار محبوب است. هر ساله در اواخر تابستان و اوایل پاییز، فصل چیدن انگور، تهیه شیره انگور و باسلوق است. پس از جمع آوری انگور، آن را در حوضچه ای طولانی و عمیق می ریزند و زیر آن لوله زهکشی قرار می دهند. پس از ریختن نوعی خاک محلی که از کوه های اطراف تهیه می کنند (برای ته نشین شدن نمک ها و بهبود طعم و شفافیت شیره) با چکمه های مخصوص به سراغ انگور می روند و آب آن را از ته آن جمع می کنند و در تابه می گذارند. روی اجاق گاز، تا غلیظ شود. در نهایت از شیره به دست آمده برای تهیه شربت و باسلوق استفاده می شود.


کشمش، آب انگور و ترخون

این محصولات عمدتاً در روستای هزاوه اراک تهیه می شود و از انگور مرغوب هزاوه به دست می آید.


فرش فرش

ساروق در 50 کیلومتری شمال اراک قرار دارد که قالیچه های دستبافت آن شهرت جهانی دارد.

قالی های اراک به سه دسته محل، مشک آباد و ساروق تقسیم می شوند که به طور کامل توسط قالی به نام ساروق پوشانده شده است که نشان از اهمیت قالی ساروق دارد.


d66e3556 afbe 4841 812c 88b4f619c9d0 خبر خاکستری

یکی از دلایل رونق فرش ساروق بافت صحیح و دقیق آن یعنی رعایت استانداردهای معقول در سایز، گره صحیح و بافت پارچه های لازم و … است که باعث رضایت مشتری شده است.

یکی دیگر از دلایل مهم جذابیت فرش های اراک (ساروق و فراهان) ویژگی های بومی این فرش ها و طرح آنهاست.


دوستت دارم

سنجان (گویش محلی سنجنگ) روستایی در دامنه کوه کسبه است که باغات گردو دارد و سبزیجات مصرفی اراک را تامین می کند. بافندگی تنها صنعت در منطقه است. احشام سنجان در گذشته نه چندان دور برای فروش به شهرها و روستاهای مختلف فرستاده شده است.


e75bc239 9791 4a9a 8c2f a6ec04130eb6 خبر خاکستری

گیوه نوعی کفش یا کفش اصیل ایرانی است که در فصول گرم و سرد سال مورد استفاده قرار می گرفته است. اکنون فقط در برخی شهرها و روستاها استفاده می شود. گیوه چپ و راست ندارد و به دلیل استفاده از نخ و پارچه پا در آن عرق نمی کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، قدمت صنعت گلدوزی در استان مرکزی به دوره قاجاریه باز می گردد و در حال حاضر قلاب دوزی این استان در ساوه، کمیجان، محلات، اراک و سنجان فعال هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید