اسامی فیلم‌های نوروزی تا پایان هفته اعلام می‌شود/ جدیدترین حالت «لامینور» و «الفزار»


ساعت: 13:20
تاریخ انتشار: 14/09/12
کد خبر: 1812074

مدیرکل اکران و پخش سازمان سینمایی اعلام کرد: تمامی 21 فیلم متقاضی اکران نوروزی در صورت دریافت پروانه نمایش، این بار همچنان شانس حضور در سینماها را دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در یکی دو روز اخیر اخبار ضد و نقیضی مبنی بر حذف برخی از فیلم های پیشنهادی شورای صنف فیلمنامه از اکران نوروزی منتشر شده است که بیشتر به دلیل ممیزی است اما مدیرکل فیلم دفتر سازمان تائید و یا تکذیب جزئیات بیشتر فیلم های اکران نوروزی ارائه می شود و تاکید می شود که فیلم ها باید متناسب با ایام عید و بر اساس عدالت فرهنگی انتخاب شوند.

محمدرضا فرج در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر حذف دو فیلم الفزار و لمینور از فهرست اکران نوروزی گفت: «الفزار» در دست بررسی است و لامینور به دلیل اتمام اعتبارش تمام شده است. مجوز قبل از نمایش باید دوباره مراحل صدور مجوز را طی کنید. در حال حاضر تمامی 21 فیلمی که برای اکران نوروزی درخواست داده اند، خوش شانس هستند، زیرا هنوز چیزی نهایی نشده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا شورای صنفی هفت فیلم را برای اولین بار معرفی کرد که انگار گزینه های نهایی هستند؟ وی گفت: این درست است، اما از نظر کارشناسی خود فیلم ها را ارائه کردند و حتی برخی فیلم ها را با رزرو مشخص کردند، مانند سگ بند، اما آنچه ما به عنوان سازمان سینمایی باید نهایی کنیم بر اساس مشاهده برخی جنبه‌های مختلف مثلاً باید در سبد اکران نوروزی فیلم‌هایی با ژانرهای مختلف مانند فیلم‌های کودک وجود داشته باشد یا ناگهان دو یا سه فیلم برای اکران نوروزی توسط دفتر پخش ارائه نشود. در این صورت باید عدالت فرهنگی را در نظر داشت و اگر شعار دادیم باید در همه زمینه ها به آن احترام بگذاریم. اگر سازمان سینمایی موضوع را بررسی می کند و احتیاط می کند، فقط برای در نظر گرفتن همه جوانب است.

وی درباره کمبود فیلم های کمدی در اکران نوروزی نیز گفت: یکی از انتقادات در این مدت وارد شد اما از سوی دیگر سازمان سینمایی در اعطای مجوز سخت گیری و احتیاط کرد. چند فیلم شاد و کمدی برای اکران در این دوره که در لیست نبودند.

فرج در ادامه با تاکید بر اینکه «فقط فیلمی می تواند برای اکران نوروزی اقدام کند که پروانه نمایش معتبر داشته باشد»، افزود: فیلم مهرجویی در سینمای ایران عالی است اما دو سالی است که اکران فیلم لامینور تمام شده است و باید این کار را انجام دهد. سال قبل اکران های بهتری داریم که شاید یکی از گزینه های کارگردان ها باشد.

وی افزود: متأسفانه اخیراً در سینما در مورد هر موضوعی بازتاب های متفاوتی از جمله خبر ضرب و شتم یک کارگردان سینما که مورد تشویق برخی سینماها نیز بوده و یا افزایش قیمت بلیت سینماها را شاهد هستیم. که پیش بینی می شود بیشتر همراه شود.» اما شاهد واکنش های عجیبی بوده ایم. اگر قیمت بلیت برخی سالن‌ها و همچنین کنسرت‌هایی که تماشا می‌کنیم اعتراضی نیست، اما تا زمانی که صحبت از افزایش قیمت بلیت سینما به میان نمی‌آید، آرای اعتراض‌ها بالا می‌رود، گویی قیمت بلیت سینماها بالا می‌رود. هر روز گرانتر شده است

فرج در ادامه این گفتگو درباره زمان نهایی شدن فیلم های نوروزی گفت: اسامی فیلم های نوروزی تا پایان هفته اعلام می شود. جلسه پروانه نمایش هر هفته چهارشنبه برگزار می شود و جلسه فوق العاده ای داشتیم که می توانیم بیش از 21 فیلم را ببینیم اما زمان اکران نوروزی 18 اسفند خواهد بود.

وی درباره تدوین آیین نامه اکران 1401 نیز گفت: منتظر هستیم تا صنوف سینما نظر کارشناسی خود را در این خصوص اعلام کنند و خدای ناکرده جلسه جمع بندی نهایی برگزار شود.

وی درباره تغییر شورای صنفی نمایش نیز بیان کرد: اعضای شورای صنفی نمایش عمدتا یک ساله فعال هستند و مدت فعالیت آنها معمولا تا پایان سال سینمایی امسال یعنی اواخر اسفندماه است. البته تذکری وجود دارد که به شورا اجازه می دهد بسته به شرایط، جلسات محدودی را با اعضای قبلی ادامه دهد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید