استاندار کهگیلویه و بویراحمد به دنبال تعیین تکلیف نسه کوه در تقسیمات کشوری است.


زمان: 09:12
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819612

سرگردانی در روستای نسه کوه در مرز استان های چهار محال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد این روستا را در برزخ خدمات بین دو استان قرار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از زاگرس صبح امروز 62 هزار روستا و آبادی در کشور وجود دارد که بر اساس تقسیمات کشوری از این تعداد 45 هزار و 926 روستا دارای کد روستا هستند. (هر روستا با یک کد به عنوان کد روستا شناخته می شود و در واقع به عنوان یکی از واحدهای تقسیمات کشوری شناخته می شود.) جمعیت آن کمتر از 20 خانوار است.

اگرچه تکلیف خدمات رسانی به روستاهای فاقد کد روستایی با مسئولیت حمایت از روستاهای همجوار تا حدودی مشخص است، اما روستاهای گمشده ای نیز در استان ها هستند که علیرغم داشتن کد روستایی و حتی نمی دانند کدام استان، از خدمات چندانی بهره مند نشده اند. باید خدمات دریافت کنند. ناسکوه در مرز چهارمحال و بختیاری کهگیلویه و بویراحمد نمونه ای از این روستاهای بلاتکلیف و از دست رفته است.

بر خلاف روستای نوروزآباد که وضعیتی مانند نسه کوه دارد و هنوز بین این سه استان حل نشده و هیچکدام به خدمت دهی نرسیده اند، نسه کوه در هر دو استان کهگیلویه، اوبیر احمد و چهارمحال پذیرفته شده است. موضوعی که به بحثی هم تبدیل شده است.

مشکلات این روستا زیاد است و اگرچه نام آن در کهگیلویه و بویراحمد بارها آمده است، اما نسکوه حد فاصل رودخانه هورسان تا روستای زیلایی با کد 215117 از توابع شهرستان لردگان چهارمحال است. و استان بختیاری

رئیس اداره فنی و عمرانی استانداری بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد با تایید این مطلب به همشهری گفت: این منطقه از توابع شهرستان لردگان است.

علی عسگر ملکی خدمات رسانی به نسکوه را راحت تر از کهگیلویه و بویراحمد می داند. زیرا رودخانه هورسان در بین این روستا و آبادی های چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

اما فرماندار لردگان می گوید: زمین و محل روستا متعلق به چهارمحال و بختیاری است و مردمش از دیرباز اهل این استان بوده اند.

رضا بابامیر با بیان اینکه روستای نسکوه 9 خانوار و حدود 70 نفر جمعیت دارد، افزود: این روستا تنها مرکز سکونتگاه چهارمحال و بختیاری در آن سوی رودخانه هورسان است.

وی با اشاره به پل در 3 کیلومتری روستا که دو استان را به هم وصل می کند، تصریح کرد: دو ماهه ارتباط روستا را حل کنیم، همچنین قول مساعد برای احداث مخزن و حل مشکل آب شرب تا یک ماه آینده و گاز منطقه را داد. عرضه در سال آینده تکمیل می شود.

بابامیر با اشاره به اینکه 295 روستا در استان وجود دارد که اکثر آنها محروم هستند، خاطرنشان کرد: خدمات آن سوی رودخانه گران است و به همین دلیل بارها از مردم خواسته ایم که در آن سوی رودخانه و نزدیک رودخانه زندگی کنند. روستای همسایه، اما آنها نپذیرفتند.

معاون وزیر کشور و شهرسازی و دهیاری ها و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در این خصوص گفت: به طور کلی می توان گفت که هیچ شهرکی در کشور وجود ندارد که از نظر تقسیمات سیاسی حل نشده باشد. در هر صورت مشخص است که یک منطقه در کدام ناحیه، شهر یا استان واقع شده است و لذا کلیه خدمات دهندگان در آن منطقه، شهر یا استان نیز موظف به ارائه خدمات و پاسخگویی به درخواست های آنها هستند.

اما مهدی جمالی نژاد ادامه می دهد: قرار گرفتن برخی روستاها در حد فاصل دو بخش، شهر یا استان، امری کاملاً طبیعی و بدیهی است که امری اجتناب ناپذیر است. البته در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که ربطی به تقسیمات کشوری ندارد. مثلاً روستائیان نمی خواهند در شهرستان، شهر یا استان خاصی باشند یا مسئولین بخش، شهرستان یا استان می خواهند روستای خاصی در محدوده آنها باشد و این مسائل بحث جداگانه ای است و ربطی به سیاسی ندارد. در صورت وجود چنین مواردی از طریق سازوکارهای قانونی قابل پیگیری است.

وی تاکید می کند که باید به مطالبات و خواسته های عمومی اهالی توجه ویژه شود، اما تا زمانی که یک روستا در محدوده یک بخش، شهر یا بخش باشد، همه دستگاه ها موظف به ارائه خدمات مطلوب به آنها هستند.

هر چند معاون شهرسازی و شهرسازی تاکید می کند که هیچ روستای ناپایداری در کشور وجود ندارد، اما از دید اهالی روستاهای مرزی بین استان ها، سرنوشت خدمات آنها در میان ادارات چند استان به بن بست رسیده است.

بررسی وضعیت نسکوه و 2 روستای با این وضعیت در کشور به خوبی نشان می دهد که مهم ترین چالش آنها فاصله زیاد و یا عدم دسترسی به استانی است که به آن تعلق دارند. مشکلی که با اصلاح در تقسیمات کشوری به خوبی قابل حل است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید