2681 درخواست جدید برای تقسیمات کشوری ثبت شد/ برای ایجاد هر استان جدید 6000 پست سازمانی اختصاص می یابد.


ساعت: 12:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۰
کد خبر: 1921029

مدیرکل تقسیمات کشوری با اشاره به افزایش درخواست ها برای تقسیمات کشوری گفت: از ابتدای سال 1400 تا پایان آذرماه امسال 2 هزار و 681 درخواست جدید برای تقسیمات کشوری ثبت شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زهرا احمدی، مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور صبح امروز (شنبه، 19 دی) در نشست خبری با موضوع اهمیت تقسیمات کشوری، گفت: تقسیمات کشوری موضوع چالش برانگیزی است که به دنبال حکمرانی ارضی است. این موضوع از سال 1365 دارای قوانین متعددی است که برخی از آنها به مرور اصلاح شده است.

وی ادامه داد: تقسیم دولت ها یکی از ابزارهای سازماندهی سیاسی است. این موضوع صرفاً رویکرد فنی به مشکلات نیست و ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را در بر می گیرد. از طریق تقسیم بندی بر اساس کشور، می توان وظایفی را به زیر گروه ها واگذار کرد که منجر به رضایت اجتماعی و تنظیم ساختار اداری سیاسی کشور می شود.

احمدی تصریح کرد: الزامات خاصی در قانون در حوزه تفکیک احزاب لحاظ شده است. برخی از اصلاحاتی که در طول زمان انجام شده است به جای کارایی مدیریت بهتر منجر به تسهیل شده است. از این رو به دلیل عدم توجه به کارایی آسیب هایی وارد شد.

مدیرکل تقسیمات کشوری با اشاره به افزایش تقاضا برای انشعابات کشوری گفت: از ابتدای سال 1400 تا پایان آذرماه امسال 2 هزار و 681 درخواست جدید برای انشعابات کشوری ثبت شد. این موضوع در دولت سیزدهم بارها مورد مناقشه قرار گرفته و مورد توجه ویژه نهادهای مختلف قرار گرفته است. این موضوع ما را به موضوع تقسیم دولت ها بازگردانده است.

وی تاکید کرد: از سال 1385 تا 1401 در حدود 9 سال 140 شهرستان، 274 بخش، 761 دهستان و 353 شهر ایجاد شد. این عوامل باعث شد که ما نگرش جدیدی نسبت به تقسیم دولت ها داشته باشیم. اگر قوانین زودتر از این اصلاح می شد، شاید روند پراکندگی و تقسیم بندی با سرعت کمتر و مناسب تری انجام می شد.

احمدی ارزیابی مجدد تقسیمات کشوری را از وظایف این وزارتخانه دانست و گفت: با ارزیابی مجدد قانون اصلاحات دو مرحله ای را در نظر گرفته ایم. گروه‌های پژوهشی و دانشگاهی متعددی ما را در این مسیر همراهی کردند.»

مدیرکل ادارات کل کشور افزود: بر اساس ماده 10 قانون اسناد ملی، چارچوب و احکام کلی قانون ادارات کل کشور توسط وزارت کشور و دولت به دولت ارسال شده است. این لایحه و طرح را با مساعدت سازمان برنامه و بودجه برای بررسی انطباق آن با سند ملی آمیش در دستور کار قرار خواهد داد.

وی گفت: بر اساس برنامه و ساماندهی بودجه، برای استقرار هر استان جدید 6 هزار پست سازمانی اختصاص می یابد. میزان بودجه ای که برای هر استان جدید مصرف می شود 900 میلیارد تومان خواهد بود. با فرض وجود 50 درصد پست ها، 5397 پست جدید باید ایجاد شود. این میزان اتفاقاتی است که با تقسیمات کشوری رخ خواهد داد.

احمدی تصریح کرد: بر اساس این نگرش، بازنگری در قانون تقسیمات کشوری به منظور مدیریت و ساماندهی فضای سرزمینی به واحدها و سطوح به منظور اعمال حاکمیت، تسهیل روند اجرای سیاست ها در راستای تمرکززدایی، تحقق عدالت فضایی، هماهنگی و هماهنگی در فعالیت‌های دستگاه‌های ملی، استانی و مکانی به منظور وحدت و وفاق ملی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور ادامه داد: هر حرکتی در تقسیمات کشوری باید بر این هدف شکل بگیرد. در قانون تقسیم طرفین چند پارامتر در نظر گرفته شده است. ما نمی توانیم قانون قبلی را کاملاً رها کنیم و قانون جدیدی بسازیم. بنابراین باید اصلاحی در قانون اول صورت گیرد که نگاه جدیدی به تقسیم دولت ها دارد اما مبنای آن همان قانون اولیه خواهد بود.

وی تصریح کرد: در قانون جدید تقسیمات کشوری بحث های موجود در سایر قوانین را جمع آوری کرده ایم. به عنوان مثال در تقسیمات کشوری تاکنون به مسئله «شهر» توجه نمی شد، اما در نگاه جدید به شهرهای مسکونی، تجاری و صنعتی به عنوان یک قطب مهم دیده می شود.

احمدی افزود: موضوع دیگر در این اصلاحیه «شهرهای جدید» است که در حوزه وظایف وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و آستانه جمعیتی برای آنها در نظر گرفته شد اما از تقسیمات کشوری خارج شد. در صورت تصویب این اصلاحیه در مجلس، در قانون جدید وزارت کشور به شهرهای جدید مانند پرند، پردیس و … توجه خواهد کرد.

مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور تصریح کرد: بحث کلانشهر یکی از واقعیت های سرزمینی است که تاکنون در تقسیمات کشوری به آن توجه نشده است. از این پس کلان شهر و مجموعه شهری در قانون نمایان می شود و در تحلیل استراتژیک مقوله ها کمک می کند.

وی تصریح کرد: در قانون تقسیم و لایحه پیشنهادی جدید، دهستان لغو می شود زیرا حکومت سرزمینی برای آن وجود ندارد. در حال حاضر 2 هزار و 756 دهستان داریم که فرمانداری ندارند و فقط در ساختار تقسیمی در نظر گرفته می شوند. البته «ولایت» دوباره بالاترین سطح تقسیم دولتی خواهد بود.

احمدی تصریح کرد: مهمترین شاخص و رویکرد در اصلاح قانون تقسیمات کشوری، درجه بندی سطوح و واحدها است. این رویکرد از اعمال اختلافات پی در پی به دلیل فشار و قدرت سیاسی جلوگیری می کند. تقسیم یا ارتقای سطح مناطق تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که امتیازات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به آنها داده شود.

مدیرکل تقسیمات وزارت کشور در کشور گفت: در این اصلاحیه درجه بندی بر اساس شاخص هایی مانند طبیعی، اکولوژیکی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی است. این ارزشیابی به سه پایه در سطوح و شش پایه در واحد تقسیم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید