آخرین وضعیت طرح سازمانی خدمات کشوری

آخرین وضعیت طرح سازمانی خدمات کشوری

جامعه میلیونی شامل این طرح بیش از دو سال است که در انتظار تایید نهایی بوده است. اکنون به نظر می رسد قطار طرح سازمانی تا حدودی به پایان خود نزدیک شده است. به گفته نمایندگان مجلس، این طرح هفته آینده تقدیم صحن علنی می شود و سپس برای بار دوم به شورای نگهبان ارسال می شود.

خلیل بهروزی فر (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) با بیان اینکه کار در مرحله نهایی است، گفت: طی روزهای گذشته جلساتی در کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد تا ابهامات رفع شود. طرح سازمانی بعدازظهر یکشنبه جلسه ای با حضور یکی از اعضای حقوقی شورای نگهبان داشتیم که در مورد ماده واحده طرح بحث و تبادل نظر شد و الحمدالله ابهامات ماده واحده رفع شد. شفاف سازی تبصره ها نیز هفته آینده در کمیته اجتماعی صورت می گیرد.

وی افزود: شنبه آینده جلسه ای با کارشناسان شورای نگهبان خواهیم داشت و امیدواریم در مورد تبصره های جلسه روز شنبه به توافق نهایی برسیم و طرح برای روز یکشنبه آماده می شود تا به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه شود. امیدواریم روز یکشنبه این طرح در کمیسیون اجتماعی تصویب شود و هر چه زودتر وارد مجلس شود.

به گفته بهروزی فر، این طرح پس از یکشنبه روی صحنه می رود و امیدوارم به زودی در صحن علنی تصویب شود.

این نماینده مجلس در خصوص احتمال بازگشت این طرح از سوی شورای نگهبان گفت: در هفته های اخیر جلسات مکرری با حقوقدانان و کارشناسان شورای نگهبان داشته ایم و با حضور آنها ابهامات و نواقص طرح تشکیلاتی رفع شده است. . در نتیجه آنچه در طرح تصویب و تصویب شد با حضور اعضای هیأت امنا بود و به این ترتیب عملاً نظر هیأت امناء ابطال نمی شد.

بعد از تایید شورای نگهبان چه اتفاقی می افتد؟ آیا سازمان کار پس از تایید نهایی می تواند از اجرای طرح جلوگیری کند؟ بهروزی فر پاسخ می دهد: وقتی شورای نگهبان طرح را تصویب کرد، طرح دیگر قانون می شود و هرکس از اجرای آن امتناع کند مجرم شناخته می شود. پس از تصویب، همه نهادها باید از قانون پیروی کنند.

به گفته این نماینده مجلس، با سازمان استخدامی مشورت شده و این نهاد با مواضع مجلس در مورد نیروهای شرکتی موافقت کرده و در حال حاضر تنها به شمول و محدوده طرح می پردازد.

بهروزی فر تاکید می کند: پس از تصویب شورای نگهبان، این طرح به قانون تبدیل می شود و برای همه نهادها و وزارتخانه های اجرایی اعمال می شود. بر اساس این قانون در کلیه سازمان ها و نهادهایی که تامین نیروی انسانی با پیمانکار است، پیمانکار واسطه حذف و مستقیماً با نیروها قرارداد منعقد می شود.

وی می افزاید: پس از تصویب در شورای نگهبان، بازه زمانی را برای سازمان امور استخدامی تعیین کردیم که ظرف شش ماه مفاد اجرایی قانون را تهیه و اجرا کند. در واقع این طرح بلافاصله اجرا نمی شود، به محض اینکه به قانون تبدیل می شود، تدوین آیین نامه اجرایی آن یک پروسه طولانی می طلبد.

این نماینده مجلس ادامه می دهد: نمایندگان مجلس با تمام وجود پشت طرح تشکیلاتی هستند و با جلسات مکرر این طرح به زودی تصویب می شود. خوشبختانه شورای نگهبان هم در این زمینه با ما هم عقیده است، آنها هم معتقدند برون سپاری شرکت ها نفی عدالت است. پس جای نگرانی نیست

در نهایت بهروزی فر در پاسخ به این سوال که آیا اقداماتی برای جلوگیری از انحلال نیروها انجام شده است؟ می گوید: بله همین طور است، هیچ یک از کارگزاران شرکتی و ماموریتی نهادها و دستگاه های اجرایی کشور برکنار نمی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید