استان قزوین جزو 10 استان باسواد کشور است

وی با اشاره به پیام تاریخی امام در مورد سوادآموزی خاطرنشان کرد: امام (ره) فرمودند: «امید دارم از ملت عزیز که با همت فراوان خود، ایران را بدون اتلاف وقت و هر شب و روز و هر شب به مدرسه تبدیل کنند. ساعتی است.» یکی دو ساعت در این کار شریف (سواد) بطالت بگذرانید، برخیزید که خدای متعال با شماست.

ابراهیمی فلاح ادامه داد: امام در این پیام تاریخی بر دو نکته مهم تاکید کردند: مردمی بودن و تکیه بر حرکت و جریان وظایف.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: با فرمان امام (ره) نهضتی صورت گرفت و عموم مردم در محلات، مساجد، تقاص، خانه ها و مدارس کلاس های سوادآموزی تشکیل دادند.

ابراهیمی فلاح با بیان اینکه استان قزوین از نظر سطح باسوادی جزو 10 استان برتر کشور است افزود: استان قزوین در سال 1400 در گروه الف برترین استان ها و رتبه باسوادی در رده سنی 10 تا 49 سال رتبه اول را کسب کرد. سال در استان قزوین در سال 1400 برابر با 99.4 بوده که بالاتر از میانگین کشوری 97.1 درصد بوده است.

وی تصریح کرد: کلیه فعالیت های سوادآموزی در چارچوب دستورالعمل ها و مطابق با سیاست های سازمان نهضت سوادآموزی در قالب سه دوره سوادآموزی، انتقال و تجمیع؛ با بیش از 11 پروژه در دست اجرا.

معاون سوادآموزی استان ادامه داد: با تلاش و فعالیت ستاد سوادآموزی نواحی آموزش و پرورش و معلمان سوادآموزی استان قزوین، در ارزیابی 23 شاخص فعالیت سوادآموزی توسط سازمان نهضت سوادآموزی در سال 1400، موفق به کسب رتبه بالایی شد. شایسته قدردانی .

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به پراکندگی افراد بی سواد در استان قزوین به دلیل بالا بودن باسوادی اشاره کرد و اذعان داشت: با این حال شهرستان ها از نظر بی سوادی در سطوح مختلفی قرار دارند، بنابراین شهرستان های اوج، بویین – زهرا (س) و تاکستان به ترتیب بیسوادان بیشتری نسبت به سایر شهرها دارند. شهر البرز باسوادترین شهر محسوب می شود.

f77671ac a25e 46e3 a5ff 45437660698f خبر خاکستری

ابراهیمی فلاح خاطرنشان کرد: مخاطبان سوادآموزی در گروه سنی 10 تا 49 سال بی سواد و کم سواد هستند و از این آمار جمعیت باسوادان 20 تا 35 سال بیشترین تعداد دانش آموزان باسواد تحت پوشش را تشکیل می دهند.

معاون سوادآموزی استان تصریح کرد: بی سوادی محصول بسیاری از عوامل اجتماعی مانند فقر خانواده، فقر فرهنگی، معلولیت، مهاجرت، کمبود فضا و امکانات آموزشی، محیط زیست، فرهنگ و موارد دیگر است.

وی افزود: اگر همه عوامل عامل ایجاد بی سوادی و سلب نعمت سواد برطرف نشود نمی توان از ریشه کنی بی سوادی صحبت کرد، بنابراین بهتر است به جای کلمه ریشه کنی از کلمه “بالاخره” در کنار بی سوادی صحبت شود. .

ابراهیمی فلاح گفت: انعقاد 11 تفاهم نامه همکاری با 11 دستگاه برای برگزاری منظم و مستمر فصلی شورای پشتیبانی سوادآموزی استان و جلب مشارکت دستگاه های اجرایی و تشکل های مردمی برای تشکیل دبیرخانه کارگروه بازماندگان آموزش و پرورش زیرمجموعه اردوی جهادی عدالت آموزشی. و آموزش برابر، تشکیل انجمن خیریه سواد یار و جلب همکاری خیرین در موضوع حمایت از بازماندگان آموزش و پرورش و دانش آموزان باسواد از اقدامات معاونت سوادآموزی برای پایان دادن به بی سوادی.

وی ادامه داد: معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان قزوین نیز در زمینه اخذ مجوز برای مشارکت دهیاران و بخشداران در امر تهیه و تنظیم اطلس بی سوادان استان برای محاسبه آمار و اطلاعات واقعی است. بی سوادان در سطح روستا و بخشداری و همچنین شروع ثبت نام بی سوادان از اول آذرماه اقدام به پوشش حداکثری 4330 نفر شد.

ابراهیمی فلاح در پایان به اجرای مصوبه شورای آموزش و پرورش در خصوص موضوع اطلس بی سوادان اشاره کرد و گفت: در این زمینه جلسات، مکاتبات و پیگیری هایی از طریق اداره کل آموزش و پرورش و دفاتر انجام شد. امور اجتماعی و فرهنگی و روستایی و شوراهای فرمانداری و مقرر شد تا پایان آذرماه آمار و اطلاعات از طریق بخشداران و دهیاران احساس به اداره کل آموزش و پرورش ارائه شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید